Karabuk University

Tüketicilerin Sosyal Sorumlu Tüketim Davranışları İle Materyalist Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Türkiye Ve Irak’ta Karşılaştırmalı Bir Çalışma

Show simple item record

dc.contributor.author ALDOURE, SALEH QADORY SALEH
dc.date.accessioned 2021-01-28T08:03:46Z
dc.date.available 2021-01-28T08:03:46Z
dc.date.issued 2021-01-28
dc.identifier.uri http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/1038
dc.description.abstract ÖZ Bu araştırmada tüketicilerin sosyal sorumlu tüketim dindarlik, ekonomik ve bilimsel değişkenlere göre incelenmiştir. Ayrıca, demografik değişimin tüketicilerin sosyal sorumlu tüketim üzerindeki etkisini incelenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket yöntemi kullanılmıştır. Seçilen 337 öğrencilere anket uygulanmıştır. Katılımcıların %51’inin ülkesinin Türkiye ve %49’unun Irak olduğu, Katılımcıların en küçük 18 ve en büyük 42 olmak üzere 22,1 yaş ortalamasına sahip olduğu, Katılımcıların %51,6’sının kadın ve %48,4’ünün ise erkek olduğu, Katılımcıların ekonomik durumları incelendiğinde; %62,6’sının orta, %20,5’inin ortanın altı, %7,4’ünün ortanın üstü, %5,6’sının alt ve %3,6’sının ise üst ekonomik sınıf seviyesinde olduğu tespit edilmiştir. Buna göre katılımcı öğrencilerin çoğunluğunun, orta eğitim seviyesinde ve orta ekonomik gelir grubunda bireyler, diğer bir ifadeyle “ortalama” bir bireyler oldukları ifade edilebilir. Katılımcıların dindarlık düzeyleri incelendiğinde; %67,4’ünün kendilerini “az dindar”, %25,8’inin “çok dindar” ve %6,8’inin ise “dindar değil” olarak ifade ettikleri tespit edilmiştir. Bu sonuca göre katılımcı öğrencilerin çoğunluğunun kendilerini dinarlık konusunda “yetersiz” olarak gördükleri söylenebilir. Katılımcıların Türkiye’de, Irak’ta ve ABD’de Üretilen Belirli Ürünlere İlişkin Satın Alma Davranışı Tercihleri incelendiğinde; katılımcıların %59,9’unun Türkiye’de ve Irak’ta ve %40,1’inin ABD’nde üretilen teknolojik üründen tercih ederler, katılımcıların %70,3’ünün Türkiye’de ve Irak’ta ve %29,7’sinin ABD’nde üretilen giyim ürününden tercih ederler, katılımcıların %82,5’inin Türkiye’de ve Irak’ta ve %17,5’sinin ABD’nde üretilen gıda ürününden tercih ederler. Buna göre katılımcı öğrencilerin çoğunluğu hem teknolojik, hem giyim hem de gıda ürünlerinde Türkiye’de ve Irak’ta üretilen ürünleri tercih etmektedir. En çok tercih edilen ürün grubu “gıda”, ikinci en çok tercih edilen ürün grubu “giyim” ve en az tercih edilen ürün grubu ise “teknolojik” ürün grubu olmuştur. Anahtar Kelimeler: Tüketim, Tüketim Davranışı, Tüketici Davranışı Modelleri.   ABSTRACT In this study, socially responsible consumption of consumers was examined according to religiousness, economic and scientific variables. In addition, the impact of demographic change on consumers' socially responsible consumption was examined. In the Questionnaire method was used as a data collection tool in the study. Questionnaires were applied to 337 selected students. 51% of respondents in Turkey and the country of Iraq where 49% of respondents, the smallest 18 and 42 that have the largest average being 22.1 years, 51.6% of the participants were women and 48.4% of the the participants were men. When the economic conditions of the participants are examined; It was determined that 62.6% was at the middle, 20.5% was below the middle, 7.4% was above the middle, 5.6% was in the lower and 3.6% in the upper economic class. Accordingly, it can be stated that the majority of the participant students are at the secondary education level and middle economic income group, in other words, they are "average" individuals. When the religiousness levels of the participants are examined; It was determined that 67.4% expressed themselves as "less religious", 25.8% as "very religious" and 6.8% as "not religious". According to this result, it can be said that most of the participating students see themselves as "insufficient" in terms of dinarism. Participants in Turkey, Iraq and produced in the USA Buying Behavior Preferences Regarding Certain Products are examined; 59,9% of respondents in Turkey and Iraq and prefer the technological products produced in the US of 40.1%, 70.3% of the respondents in Turkey, Iraq and the US of 29.7% 'they prefer the products produced in the clothing, of the 82.5% of respondents in Turkey and Iraq, so 17,5's% prefer the food products produced in the United States. Accordingly, the majority of participating students and technology, as well as clothing and prefer products produced in Iraq and in Turkey in food products. The most preferred product group was "food", the second most preferred product group was "clothing" and the least preferred product group was the "technological" product group. en_EN
dc.language.iso tr en_EN
dc.subject Tüketim, Tüketim Davranışı, Tüketici Davranışı Modelleri en_EN
dc.title Tüketicilerin Sosyal Sorumlu Tüketim Davranışları İle Materyalist Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Türkiye Ve Irak’ta Karşılaştırmalı Bir Çalışma en_EN
dc.title.alternative Consumer Investıgatıon Of The Relatıonshıp Between Socıal Responsıble Consumer Behavıor And Attıtudes Materialists: A Comparatıve Study In Turkey And Iraq en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account