Karabuk University

Ekonomik Kriz Algısında Marka Değeri ve Fiyat Bilincinin Satın Almaya Etkisi

Show simple item record

dc.contributor.author İNCE, BİLAL
dc.date.accessioned 2021-05-21T12:11:56Z
dc.date.available 2021-05-21T12:11:56Z
dc.date.issued 2021-04-04
dc.identifier.uri http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/1223
dc.description.abstract ÖZ Yapılan bu araştırmada yaşanılan ekonomik krizlerin tüketicilerin satın alma davranışlarını nasıl şekillendirdiği üzerinde durulmuştur. Bu çerçevede yaşanılan krizin markayı ve fiyatı nasıl etkilediği, marka ve fiyatın, tüketicinin satın alma davranışı ile arasındaki ilişki araştırılmaktadır. Çalışmanın amacı ekonomik kriz algısında marka değeri ve fiyat bilincinin tüketicilerin satın alma davranışlarını ne şekilde etkilediğini belirleyebilmektir. Hedeflenen amaç için Karabük İl Milli Eğitim Müdürlüğü ve Müdürlüğe bağlı okul ve kurumlarda görevli 379 personelden anket yolu ile veri toplanmıştır. Araştırma hipotezleri, çoklu doğrusal regresyon analizi ile test edilmiştir. Çalışmanın sonucunda tüketicilerin kriz zamanlarında bile bir markaya ait ürünleri fiyatlarına rağmen almaktan vazgeçmedikleri ve aynı zamanda tüketicilerde fiyat bilincinin oluşması satın almayı olumsuz şekilde etkilediği ortaya çıkmıştır. Yaşanılan krizler sonunda marka ve fiyatın tüketici davranışları üzerindeki etkisinin analiz edilmesi, piyasaya ile marka sahibi işletmelere katkı sağlayacağı düşünülmektedir. ABSTRACT In this study it is aimed to analyze how the experienced economic crises have been shaped and affected the buying behaviors of the consumers. Within this context, it has been also investigated how the economical crises affect the trademarks and the prices; the relationship between the buying behaviors of the consumers, the trademarks and the prices. The main aim of this study is identifying in what way the brand equity and price-conscious impress the buying behaviors within the perception of an economic crisis. For the study, data have been collected by making questionnaires with 379 officials working for Karabük Provincial Directorate for National Education; schools and institutions of the related Directorate. The research hypothesizes have been tested by using the multilinear regression analyze. The outcomes of the study have shown that even during the economic crises, the consumers don’t give up buying products of a particular trademark despite of the high prices. Also it has been shown that the creation and raise of a price consciousness affect the buying behavior of the customers negatively. It is thought that analyzing and identifying the effects of trademarks and prices on the buying behaviors of the consumers during the economic crises will make an important contribution to the marketplace and the trademark holders. en_EN
dc.language.iso tr en_EN
dc.subject Ekonomi, Ekonomik Kriz, Satın Alma, Marka, Fiyat en_EN
dc.subject Economy, Economic Crisis, Purchasing, Brand, Price en_EN
dc.title Ekonomik Kriz Algısında Marka Değeri ve Fiyat Bilincinin Satın Almaya Etkisi en_EN
dc.title.alternative Brand Value and Price Consciousnees Effect on Purchasing in Economic Crisis Perception en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account