Karabuk University

PANDEMİ SÜRECİNDE ERGENLERE VERİLEN SOSYAL DESTEK EĞİTİM PROGRAMININ ERGENLERİN PSİKOLOJİK SAĞLAMLIK VE STRESLE BAŞ ETME DÜZEYLERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ

Show simple item record

dc.contributor.author KARABUDAK, Mahmut Furkan
dc.date.accessioned 2021-07-13T13:25:32Z
dc.date.available 2021-07-13T13:25:32Z
dc.date.issued 2021-07
dc.identifier.uri http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/1325
dc.description.abstract ÖZET Bu araştırmada ergenlik dönemindeki bireylere uygulanmak üzere hazırlanan Sosyal Destek Eğitim Programı’nın Covid-19 pandemisi sürecinde ergenlerin psikolojik sağlamlık ve stresle baş etme düzeylerine etkisinin incelenmesi hedeflenmektedir. Araştırmanın örneklemini 2020-2021 eğitim öğretim yılında lise eğitimine devam eden 14-18 yaş grubu 24 ergen oluşturmaktadır. Araştırmada Sosyal Destek Eğitim Programı’nın ergenlerin psikolojik sağlamlık ve stresle baş etme düzeylerine etkisinin belirlenmesi amacıyla ön test ve son test kontrol gruplu zayıf deneysel desen kullanılmıştır. Araştırma kapsamında öncelikle literatür taraması yapılarak aynı ve benzer konularda hazırlanan eğitim programları, etkinlikler ve oyunlar incelenerek genel bir çerçeve hazırlanmış, ardından 12 haftalık, uzaktan eğitim faaliyetiyle uygulanabilecek Sosyal Destek Eğitim Programı hazırlanarak uzman görüşü alınmıştır. Uzman görüşü sonucunda Sosyal Destek Eğitim Programının uygulanabilir olduğu kanaatinin oluşmasının ardından program 2 ayrı grupta 12 erkek 12 kız olmak üzere toplam 24 ergene uygulanmıştır. Kontrol grubunda 12 kız ve 12 erkek ergen bulunmaktadır ve kontrol grubuna herhangi bir çalışma yapılmamıştır. Deney ve kontrol gruplarına uygulama öncesinde ön testler ve uygulamanın tamamlanmasının ardından son testler uygulanmıştır. Kontrol ve deney gruplarının son test puanlarının farklı olup olmadığına ilişkin analizlerde Mann-Whitney U ve Wilcoxon testlerinden yararlanılmıştır. Analizler sonucunda Sosyal Destek Eğitim Programı’nın psikolojik sağlamlığın alt boyutlarına etkisi incelendiğinde Aile Desteği, Uyum, Mücadele Azmi ve Empati alt boyutlarına olumlu yönde etkisi olduğu görülmüştür. Sosyal Destek Eğitim Programı’nın Stresle Başa Çıkma stratejilerine etkisi incelendiğinde Problem Çözme, Sosyal Destek Arama, Mizah, Profesyonel Destek Arama ve Pozitif Yeniden Yorumlama stratejilerinin gelişmesine katkıda bulunduğu, Agresyon Yoluyla Başa Çıkma, Kendini Soyutlama stratejilerinin kullanımında düşüş sağladığı sonucuna ulaşılmıştır. ABSTRACT In this study, it is aimed to examine the effect of the Social Support Education Program, which was prepared to be applied to individuals in adolescence, on the psychological resilience and levels of coping with stress of adolescents during the Covid-19 pandemic. The sample of the study consists of 24 adolescents in the 14-18 age group who continue their high school education in the 2020-2021 academic year. In the study, a weak experimental design with pre-test and post-test control groups was used to determine the effect of the Social Support Education Program on the psychological resilience and levels of coping with stress of adolescents. Within the scope of the research, a general framework was prepared by examining the education programs, activities and games prepared on the same and similar subjects, and then a 12-week Social Support Education Program, which can be implemented with distance education activity, was prepared and expert opinion was taken. After the conclusion of the expert opinion that the Social Support Education Program was applicable, the program was applied to a total of 24 adolescents, 12 boys and 12 girls, in 2 separate groups. There were 12 girls and 12 boys in the control group, and no study was performed on the control group. Pre-tests were applied to the experimental and control groups before the application and post-tests were applied after the application was completed. Mann-Whitney U and Wilcoxon tests were used to analyze whether the post-test scores of the control and experimental groups were different. As a result of the analyzes, when the effect of the Social Support Education Program on the sub-dimensions of psychological resilience was examined, it was seen that it had a positive effect on the sub-dimensions of Family Support, Adaptation, Perseverance to Struggle and Empathy. When the effect of the Social Support Training Program on Coping with Stress strategies was examined, it was concluded that it contributed to the development of the strategies of Problem Solving, Seeking Social Support, Humor, Seeking Professional Support and Positive Reinterpretation, and provided a decrease in the use of Coping with Aggression and Self-Isolation strategies. en_EN
dc.language.iso tr en_EN
dc.subject Psychological resilience, coping with stress, puberty. en_EN
dc.subject Psikolojik sağlamlık, stresle baş etme, ergenlik. en_EN
dc.title PANDEMİ SÜRECİNDE ERGENLERE VERİLEN SOSYAL DESTEK EĞİTİM PROGRAMININ ERGENLERİN PSİKOLOJİK SAĞLAMLIK VE STRESLE BAŞ ETME DÜZEYLERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ en_EN
dc.title.alternative INVESTIGATION OF THE EFFECT OF THE SOCIAL SUPPORT EDUCATION PROGRAM GIVEN TO ADOLESCENTS DURING THE PANDEMIC PROCESS ON THE PSYCHOLOGICAL STRENGTH AND STRESS COATING en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account