dc.contributor.author |
TOKMAK, Özdenur |
|
dc.date.accessioned |
2021-08-04T11:34:11Z |
|
dc.date.available |
2021-08-04T11:34:11Z |
|
dc.date.issued |
2021-08 |
|
dc.identifier.uri |
http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/1389 |
|
dc.description.abstract |
ÖZET
Günümüz ulaşımında raylı sistemlerin önemi tartışılmaz bir gerçektir. Zamandan tasarruf ve konforlu seyahat ihtiyacı yüksek hızlı trenlere olan talebi arttırmıştır. Yüksek hızlı trenlerde seyahat konforunu etkileyen en önemli etkenler teker ve ray arasındaki etkileşimin kalitesidir. Trenin hareketi sırasında tekerden veya raydan kaynaklanabilecek bozucu etki güvenliği, ses seviyesini ve seyahat sırasında yaşanan sarsıntıları doğrudan etkilemektedir. Teker ve ray arasında oluşan titreşim ve sürtünme gibi bozucu etkiler raylı sistem bileşenlerinin yorulmasına, aşınmasına ve ömrünün kısalmasına neden olmaktadır. Bu durum sonucunda bakım ve işletim maliyeti artmaktadır. Bu tez çalışmasında teker ve ray arasındaki etkileşimler ve bu etkileşimlerin oluşabilecek gürültü üzerine çalışılmıştır. SolidWorks ile tasarımı yapılan raylı araç modelinin
ANSYS ortamında analizi yapılmıştır. Teker ve ray arasındaki etkileşimin oluşabilecek gürültüye etkisi incelenmiştir ve raporlanmıştır.
ABSTRACT
The importance of rail systems in today's transportation is an indisputable fact. Time savings and the need for comfortable travel has increased the demand for high-speed trains. The most important factor affecting travel comfort in high-speed trains is the quality of the interaction between the wheel and the rail. The disturbance that may arise from the wheel or the rail during the movement of the train directly affects the safety, sound level and the vibrations experienced during the journey. Disruptive effects such as vibration and friction between the wheel and the rail cause the rail system components to fatigue, wear and shorten their life. As a result, maintenance and operating costs increase. In this thesis, the interactions between the wheel and the rail and the noise that may occur in these interactions have been studied. The rail vehicle model designed with SolidWorks was analyzed in ANSYS environment. The effect of the interaction between the wheel and the rail on the noise that may occur has been investigated and reported. |
en_EN |
dc.language.iso |
tr |
en_EN |
dc.subject |
Ansys, wheel, rail, noise, dynamic analysis. |
en_EN |
dc.subject |
Ansys, teker, ray, gürültü, dinamik analiz. |
en_EN |
dc.title |
YÜKSEK HIZLI TRENLERDE TEKER RAY ETKİLEŞİMİ VE GÜRÜLTÜNÜN ÖNLENMESİ |
en_EN |
dc.title.alternative |
WHEEL RAIL INTERACTION AND PREVENTION OF NOISE IN HIGH-SPEED TRAINS |
en_EN |
dc.type |
Thesis |
en_EN |