Karabuk University

Farklı Refleksif Kapasitelere Sahip Çalışan Kadınların Beden ve Duygu Bağlamında Karşılaştırılması: Gebze Örneği Üzerinden Bir Karşılaştırma

Show simple item record

dc.contributor.author DÜZGEL, AYŞEGÜL
dc.date.accessioned 2021-08-05T08:59:48Z
dc.date.available 2021-08-05T08:59:48Z
dc.date.issued 2021-07-06
dc.identifier.uri http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/1393
dc.description.abstract ÖZ Modern evre ile birçok toplumsal değişim ve dönüşüm meydana gelmiştir. Bu toplumsal değişimlerden bir tanesi de kadınların kamusal alandaki görünürlüğünün artmasıdır. Kadınların her ne kadar tarihsel anlamda kamusal görünürlüğü artmış olsa da, sahip oldukları tarihsel statüleri gereği yaşamlarını toplumsal bağlar gereği sürdürmüşlerdir. Bu durum da kadının gerek beden gerekse ilişki ve evlilik noktasında yaşamını toplumsal bağların gerekliliği çerçevesinde sürdürmesini getirmiştir. Bu açıdan modern evrede kadının sahip olduğu algıların beden ve duyguya yönelik bilinci inşa ettiğini görmek mümkündür. Modernitenin ilerleyen aşamasında ise, kadınların kamusal alandaki görünürlüğünün artışı çalışma hayatı ile de ayrıca göstermiştir. Kadının çalışma hayatında var olması yaşamına dair algılarında bir takım değişiklikler meydana getirmiştir. En büyük değişiklik ise ‘refleksif modernitenin’ çıktısı olarak ‘benlik tasarımında’ yaşanmıştır. Çünkü ‘benlik tasarımı’ kadının başta bedeni olmak üzeri yaşamı kurgulama, sorgulama ve kendini tanıma sürecinin başlatıcısı olmuştur. Bu değişiklikler de geleneksel ve modern evredeki kadın bedeni algısını tamamıyla değiştirmiştir. Geç modern evrede kadının kendini tanıma ve bedene dair algılarını kurgulama gibi olumlu taraflarının olmasının yanı sıra, beraberinde gündelik hayata sinen bir takım refleksif davranış faktörleri de ortaya çıkmıştır. Geç modern evrede kadınların yükselen refleksif kapasitesi beraberinde yeniden kurgulanan bir kadın bedeni ve duygusallığı üretmiştir. Ortaya çıkan bedensel farkındalık artan tüketim parametreleri ile birleşerek kadın bedenine dair farklı şekillerde yansımaktadır. ‘İmaj’, ‘güzellik’, ‘gösteri’ nesnesi olarak bedenin ön plana çıkarılan hali gerek duygusal gerekse fiziksel açıdan bedenin yeni tarz gündelik hayat stratejileri etrafında kurgulanmasına neden olmuştur. Bu evrede kanıksanan tüketimsel beden ise günümüzde kendisini en çok da bedenlerin birbiri ile yarışında göstermektedir. Bu koşulların ürünü olarak ortaya çıkan gösteri ve imaj yarışı, kazananından çok kaybedenin ortada olduğu bir gerçekliği karşımıza çıkarmaktadır. Bu çalışma, geç modern evrede yükselen refleksif kadının bedenine dair algılarının yaşama pratiklerini nasıl değiştirdiğini ve bu değişimlerin gündelik yaşamda duygusal açıdan da nasıl sonuçlar meydana getirdiğini ortaya koymaktadır. Bu yöndeki kurgulamalar da skalanın merkezini çalışma boyunca geleneksel modern ve geç modern kadınların karşılaştırması bağlamında gerçekleştirmektedir. Bu bağlamda çalışmada, geleneksel modern ve geç modern kadınların karşılaştırmasının yapılması adına konuya ilişkin düşüncelerin anlamlandırılması ve detaylı bilgi edinebilmek için nitel araştırma yöntemi uygulanmıştır. Nitekim derinlemesine görüşme tekniği de bu bağlamda çalışmada kullanılmıştır. Aynı zamanda bu çalışmanın merkezinde, çalışan kadınların sahip oldukları statünün beden ve duygulara yönelik algılarında nasıl etkisinin olduğu ve bu etkinin gündelik hayat pratiklerine olan yansımaları yer almaktadır.   ABSTRACT With the modern phase, many social changes and transformations have occured. One of these social changes is the increase in the visibility of women in the public space. Altough the public visibility of women has increased in the historical sense, they have continued their lives due to their historical status. This situation has brought the woman to continue her life within the framework of the necessity of social ties, both in terms of body, relationship and marriage. In the mdern era, it is possible to see that the perceptions of women build their consciousness of body and emotion. In the advancing stage of modernity, the increase in the visibility of women in the public sphere has also clearly shown in working life. The existence of women in working life has brought some changes in their looking aspects of life. The biggest change has been experienced in ‘self design’ as the out put of ‘reflexive modernity’. Because ‘self design’ has been the initiator of the process of constructing life, questioning and self-knowledge of women, especially her body. These changes have completely changed the perception of the woman body in traditional phase. In the late modern era, in addition to the positive aspects of women such as self-knowledge and constructing their perceptions of the body, a number of reflexive behavior factors that permeate Daily life have also emerged. The rising reflexive capacity of women in the late modern era has produced a reconstructed female body and sensuality. Bodily awareness, combined with the increasing consumption parameters, reflects on the woman body in different ways. ‘Image’, ‘beauty’, the body as an object of spectacle have been brought to the fore, both emotionally and physically, the body has been built around new style Daily life strategies. The consumer body, which is taken for granted at this stage, shows itself mostly in the competition of bodies with each other today. The show and image race that emerged as a result of these conditions reveals a reality in which the loser is more obvious then the winner. This study, reveals how the reflexive moman’s perceptions of her body, which rose in the late modern period, changed her living practices and how these changes resulted in emotional consequences in daily life. Fictions in this direction also make the center of scale in the context of the comparison of traditional modern and late modern women throughout the study. In this context, qualitative research method was applied in the study to make sense of the thoughts on the subject and to get detailed information on behalf of the comparison of traditional modern and late modern women. As a matter of fact, in-depth interview technique was also used in this study. At the same time, the center of this study is how the status of working women has an effect on their perceptions of the body and emotions and the reflections of this effect on their daily life practices. en_EN
dc.language.iso tr en_EN
dc.subject Çalışan Kadın, Beden, Duygu, Geç Modernite, Refleksivite, Kamusal Alan, İmaj, Gösteri. en_EN
dc.subject Working Woman, Body, Emotion, Late Modernity, Reflexivity, Public Space, Image, Show. en_EN
dc.title Farklı Refleksif Kapasitelere Sahip Çalışan Kadınların Beden ve Duygu Bağlamında Karşılaştırılması: Gebze Örneği Üzerinden Bir Karşılaştırma en_EN
dc.title.alternative Comparison of Working Women with Different Reflexive Capacities in The Context of Body and Emotion: A Comparison through The Example of Gebze en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account