Karabuk University

Kusurlu Dünya: Orwell’in Bin Dokuz Yüz Seksen Dört ve Kee Thuan Chye'nin 1984 Burada ve Şimdi'sinin Materyalist ve Distopik Vizyonunun Karşılaştırmalı bir İncelemesi

Show simple item record

dc.contributor.author TALALWEH, MOHAMMAD
dc.date.accessioned 2021-08-24T06:23:57Z
dc.date.available 2021-08-24T06:23:57Z
dc.date.issued 2021-08-06
dc.identifier.uri http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/1436
dc.description.abstract ABSTRACT Thanks to Raymond Williams’ eminent contributions to the cultural studies field and the development of cultural materialism, his achievements helped cause a renaissance in the field of cultural studies in which cultures are historically perceived. Portraying culture as “a whole way of living” and accentuating the concept of culture, experiential essence, and cultural knowledge ontology, Williams broadens the concept of culture and meticulously emphasizes the cultural experience materiality. According to Williams’ approach to culture, in its entirety, he does scrutinize and perceive culture as a dynamic entity, which is shaped together with the political, economic, historical, and social components of any society. Dystopias are also apparent manifestations of the cultural materialistic conditions. That is, gaining a better understanding of authors’ conditions and literary texts is related to their interpretation through considering them as material objects and products of society. This thesis aims to examine George Orwell’s dystopian novel Nineteen Eighty-Four and Kee Thuan Chye’s play 1984 Here and Now in order to study the contribution of cultural materialist conditions on shaping the authors’ materialist and dystopian visions in their respective works. Moreover, this thesis highlights how Kee’s play is divergent from Orwell’s novel and how their authors’ cultural, political, and historical milieus are reflected in their literary works by examining the aspects of class, race, language, propaganda, religion, and worship of leader. To approve that the contemporary life conditions of Orwell and Kee have an impact on shaping their materialist and dystopian visions in their works, the aforementioned texts’ historical context, their political implications, and a close textual analysis are examined thoroughly through considering Raymond Williams’ framework of ‘Dominant,’ ‘Residual,’ and ‘Emergent’ cultural elements and adopting an interdisciplinary approach with the aid of resources borrowed from historical, literary, and cultural studies. Since Raymond Williams’ cultural elements are molded in numerous literary works, there is a growing demand for the analysis of dystopias from a cultural material point of view. The analysis shows that 1984 Here and Now’s materialistic and dystopian vision is more positive and open to change compared to Nineteen Eighty-Four’s bleak vision. The results suggest that the ‘Emergent’ ideology in 1984 Here and Now involves a positive vision and openness to change, unlike Nineteen Eighty-Four’s ‘Emergent’ vision.   ÖZ Raymond Williams’ın kültürel çalışmalar alanına ve kültürel materyalizmin gelişimine yaptığı önemli katkılar sayesinde, başarıları, kültürlerin tarihsel olarak algılandığı kültürel çalışmalar alanında bir rönesansa neden oldu. Kültürü “bütün bir yaşam biçimi” olarak betimleyen, deneyimsel öz ve kültürel bilgi ontolojisi kavramlarını vurgulayan Williams, kültür kavramını genişletir ve kültürel deneyim kavramını titizlikle vurgular. Williams’ın kültür yaklaşımına ve görünüşe göre, bir bütün olarak kültürü, herhangi bir toplumun siyasi, ekonomik, tarihi ve sosyal bileşenleri ile birlikte şekillenen dinamik bir varlık olarak inceler. Distopyalar da kültürel materyalist anlayışın bariz tezahürleridir. Yani yazarların durumlarını ve edebi metinlerini daha iyi anlamak, onları bir toplumun maddi nesneleri ve ürünleri olarak ele alarak yorumlamakla ilgilidir. Bu tez, George Orwell’in Bin Dokuz Yüz Seksen Dört adlı distopik romanı ve Kee Thuan Chye’nin 1984 Burada ve Şimdi adlı oyununu incelemeyi ve kültürel materyalist bakış açısı ile söz konusu yazarların eserlerindeki vizyonlarını şekillendirmedeki katkısını incelemeyi amaçlamaktadır. Ayrıca bu tez, Kee’nin oyununun Orwell’in romanından nasıl ayrıldığını ve yazarların kültürel, politik ve tarihsel ortamlarının edebi eserlerine nasıl yansıdığını sınıf, ırk, dil, propaganda, din ve lidere tapma gibi açılardan inceleyerek vurgulamaktadır. Orwell ve Kee’nin çağdaş yaşam koşullarının eserlerinde distopya kavramının şekillenmesinde etkili olduğunu kabul etmek için, söz konusu metinlerin tarihsel bağlamı, politik çıkarımları ve yakın bir metin analizi Raymond Williams’ın düşünce yapısı çerçevesinde irdelenmiştir. ‘Egemen,’ ‘Kalıntı’ ve ‘Ortaya Çıkan’ kültürel unsurlar tarihi, edebi ve kültürel çalışmalardan ödünç alınan kaynaklar yardımıyla disiplinler arası bir yaklaşım benimsemektedir. Raymond Williams’ın kültürel unsurları sayısız edebi eserde şekillendiğinden, distopyaların kültürel materyal bakış açısıyla analizine yönelik artan sayıda çalışmalar vardır. Analizler, 1984 Burada ve Şimdi’nin materyalist ve distopik vizyonunun Orwell’in umutsuz vizyonuna kıyasla daha olumlu ve değişime açık olduğunu göstermektedir. Sonuçlar, 1984 Burada ve Şimdi’deki Ortaya Çıkan ideolojisinin, Bin Dokuz Yüz Seksen Dört’ün Ortaya Çıkan vizyonundan farklı olarak, olumlu bir vizyon ve değişime açıklık içerdiğini göstermektedir. en_EN
dc.language.iso en en_EN
dc.subject George Orwell, Bin Dokuz Yüz Seksen Dört, Kee Thuan Chye, 1984 Burada ve Şimdi, Dystopia, Kültürel Materyalizm, Raymond Williams, Totalitarizm, Karşılaştırmalı Analiz en_EN
dc.subject George Orwell, Nineteen Eighty-Four, Kee Thuan Chye, 1984 Here and Now, Dystopia, Cultural Materialism, Raymond Williams, Totalitarianism, Comparative Analysis en_EN
dc.title Kusurlu Dünya: Orwell’in Bin Dokuz Yüz Seksen Dört ve Kee Thuan Chye'nin 1984 Burada ve Şimdi'sinin Materyalist ve Distopik Vizyonunun Karşılaştırmalı bir İncelemesi en_EN
dc.title.alternative The Imperfect World: A Comparative Study of the Materialist and Dystopian Vision of Orwell’s Nineteen Eighty-Four and Kee Thuan Chye’s 1984 Here and Now en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account