Karabuk University

Kendini Geliştirme Versus Disiplin: Ders çalışma Charlotte Brontë'nin Jane Eyre, Charles Dickens'ın Little Dorrit ve J.G. Ballard’in The Empire of the Sun.

Show simple item record

dc.contributor.author AL-OBAIDI, ABEER ABDULELAH HAMEED
dc.date.accessioned 2021-08-26T12:58:23Z
dc.date.available 2021-08-26T12:58:23Z
dc.date.issued 2021-08-23
dc.identifier.uri http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/1446
dc.description.abstract ABSTRACT The present thesis attempts to prove the hypothesis that severe circumstances and harsh atmosphere children face may strengthen and develop their personalities in spite of the strict disciplines and rules they have to obey. This hypothesis is meant to be proven throughout this thesis out of the analysis of three selected novels: Charlotte Brontë’s Jane Eyre, Charles Dickens’ Little Dorrit and J.G. Ballard’s The Empire of the Sun. For this purpose and in order to analyze the literary works mentioned above, the Psychoanalytical theory will be applied, supported by principles from Ecocriticism and Marxism. The study arrives at the finding that the three protagonists of the novels mentioned above are affected by the interplay of their childhood experiences as well as their social and physical surroundings, either directly or indirectly. The study also attempts to reveal how these characters manage successfully to overcome these forces and pressures and acquire healthy, mature, independent and active personalities and thus conquer the harsh disciplines they were forced to abide by. Moreover, they are shown as capable of dealing with their surroundings in an appropriate and tactful way. Finally, they manage to maintain their self-confidence so that they can get along with the people’s diversity around them. ÖZ (ABSTRACT IN TURKISH) Bu çalışma,sert koşullar ve zorlu ortamlarla karşılaşan çocukların kişiliklerinin, uymak zorunda oldukları kurallar neticesinde kişiliklerinin gelişebileceğini savunmaktadır. Bu hipotez , Charlotte Bronte 'un Jane Eyre romanı, Charles Dickens' ın Küçük Dorrit romanı , J.G. Ballard 'ın Güneş imparatorluğu romanı üzerinden gösterilmeye çalışılacaktır. Bu amaçla ve bu eserleri incelemek için, psikolojik yaklaşım, eko eleştirel teori ve Marksizm de bu çalışmaya eklenecektir. Bu romandaki üç kahramanın sosyal ve fiziksel çevrelerinden edindikleri doğrudan ya da dolaylı deneyimlerinden bahsedilecektir. Çalışmada aynı zamanda bu zorlu koşullarla bu çocuk kahramanların nasıl başa çıktıklarını, yaşanan zorluk ve baskılara rağmen nasıl başarılı, sağlıklı, bağımsız, olgun kişiliklere sahip oldukları incelenecektir. Ayrıca, çevrelerindeki sorunlarla başa çıkarken, çevrelerindeki çeşitli insanlarla ilgilenirken özgüvenleri de gelişir. en_EN
dc.language.iso en en_EN
dc.subject Charles Dickens; Charlotte Brontë; disiplin; Güneş imparatorluğu; J.G. Ballard; Jane Eyre; kendini geliştirme; Küçük Dorrit. en_EN
dc.subject Charles Dickens; Charlotte Brontë; discipline; J.G. Ballard; Jane Eyre; Little Dorrit; self development; The Empire of the Sun. en_EN
dc.title Kendini Geliştirme Versus Disiplin: Ders çalışma Charlotte Brontë'nin Jane Eyre, Charles Dickens'ın Little Dorrit ve J.G. Ballard’in The Empire of the Sun. en_EN
dc.title.alternative SELF DEVELOPMENT VERSUS DISCIPLINE: A STUDY OF CHARLOTTE BRONTË’S JANE EYRE, CHARLES DICKENS’ LITTLE DORRIT AND J.G. BALLARD’S THE EMPIRE OF THE SUN en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account