Karabuk University

Dilbilgisel Hataların Analizi: Tikrit Üniversitesi'nde Iraklı Yüksek Öğrenim EFL Öğrencileri Üzerine Bir İnceleme

Show simple item record

dc.contributor.author AL-HUSSEIN, KHALID ZAKI HABEEB
dc.date.accessioned 2021-09-09T12:23:17Z
dc.date.available 2021-09-09T12:23:17Z
dc.date.issued 2021-08-19
dc.identifier.uri http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/1470
dc.description.abstract ABSTRACT Grammar is a crucial skill to learn for achieving perfect writing skills. Hence, grammar is an important aspect of writing. In their learning process, students may commit mistakes and errors, so the analysis of their errors and the diagnosis of the problem in a classroom is necessary. The aim of this thesis is to classify the frequency of grammatical error occurrences of the students based on the taxonomy of surface strategy contained in the EFL students' e-mails. In doing so, 400 emails from four groups of students, including freshman, sophomore, junior, and senior level are gathered. In order to analyze the data, the researcher uses a descriptive inferential approach in which the percentage and frequency of data are reported. In this study, the researcher makes use of surface strategy taxonomy framework to analyze the sources of errors. It is found that four forms of errors, based on surface strategy taxonomy, are made by first, second, third as well as fourth class students studying EFL at Tikrit University. Misformation is the largest frequency of surface technique taxonomy errors. The second highest form of errors made by the students is omission, whilst the third and fourth most frequent errors fluctuated in four of the study groups and these lowest errors are presumed to be addition and misordering. The reason behind this may be due to the fact that the contrast between Iraqi Arabic and English is significant. English teachers should also not disregard the mistakes made by the students. The instructor should provide the students with remedial teaching to strengthen the mastery of the students through writing.   ÖZ Dilbilgisi, mükemmel yazma becerilerine ulaşmak için öğrenilmesi gereken çok önemli becerilerden biridir. Bu nedenle, dilbilgisi yazmanın önemli bir Yanıdır. Öğrenciler öğrenme süreçlerinde hata yapabilirler, bundan dolayı söz konusu hatalarının ve problemlerin analizi sınıfta yapılması gerekmektedir. Bu tezin amacı, yabancı bir dil olarak İngilizce öğrenenlerinin e-postalarında yer alan yüzey stratejisi taksonomisine dayalı olarak öğrencilerin dilbilgisi hatalarının sıklığını sınıflandırmaktır. Bunu gerçekleştirebilmek maksadıyla birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf olmak üzere dört öğrenci grubundan 400 e-posta toplanılmıştır. Analiz edilirken verilerin yüzde oranını ve sıklığını tespit etmek için betimsel çıkarımsal bir yaklaşım kullanılmıştır. Ayrıca bu çalışmada hataların kaynaklarını analiz etmekte yüzey stratejisi taksonomisine dayanılmıştır. Buna göre Tikrit Üniversitesi'nde birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf yabancı bir dil olarak İngilizce eğitimini gören öğrenciler tarafından dört çeşit hata yapıldığı görülmüştür. Bunların birincisi olan yanlış formülle etme, yüzey stratejisi taksonomisi hatası en çok tekrar edilmiştir. İkincisi ihmal, Öğrenciler tarafından sık yapılan en yüksek ikinci hatadır. Üçüncü ve dördüncü yanlış sıralama ve ekleme ise yapılan en az hatalardır. Bunun nedeni Irak Arapçası ile İngilizcesi arasındaki büyük ölçüde karşıtlığın olmasıdır. Bu durumu telafi edebilmek adına İngilizce öğretmenleri öğrencilerin yaptığı hataları göz ardı etmemeli ve yazma yoluyla öğrencilere iyi bir eğitim sağlamalıdır. en_EN
dc.language.iso en en_EN
dc.subject Addition, Email writing, Misformation, Misordering, Omission, Surface Strategy Taxonomy. en_EN
dc.subject Ekleme, E-posta yazma, Yanlış Formülle Etme, Yanlış Sıralama, İhmal, Yüzey Stratejisi Taksonomisi. en_EN
dc.title Dilbilgisel Hataların Analizi: Tikrit Üniversitesi'nde Iraklı Yüksek Öğrenim EFL Öğrencileri Üzerine Bir İnceleme en_EN
dc.title.alternative An Analysis of Grammatical Errors: An Investigation of Iraqi Higher Education EFL Learners at Tikrit University en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account