Karabuk University

Bir Gösteri Toplumu Gerçekliği Olarak Fenomen Anneler; Sosyal Medyada İlgi Gören Annelik Hesapları Üzerine Bir Değerlendirme

Show simple item record

dc.contributor.author DOĞANAY, KADRİYE
dc.date.accessioned 2021-10-06T12:16:52Z
dc.date.available 2021-10-06T12:16:52Z
dc.date.issued 2021-08-05
dc.identifier.uri http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/1488
dc.description.abstract ÖZ Günümüz toplumlarını ele aldığımızda, kendilerine modernitenin farklı bir aşamasını yaşamalarından ötürü, geç modern toplumlar demek mümkündür. Geç modern toplumların da en temeldeki özelliği, ‘gelenek ötesi’ hallerden ötürü, gelenek ötesi yaşayan bireyleri var etmiş olmasıdır. ‘Gelenek ötesi’ bireyler, gündelik pratiklerinde tüm gelenekleri bir kenara bırakarak, yaşamlarını gelecek temelli inşa etmektedir. Gündelik hayatın merkezine yerleşen bu gelecek teması beraberinde de her türden tecrübenin anlamını yitirdiği bir takım içerimler edinmektedir. Bu çalışma kapsamında, gelenek ötesi bir durumu temsil eden ve gösteri toplumu adına önemli misyonlar edinen sosyal medyadaki ‘fenomen anneler’ ve annelik hesapları ele alınacaktır. Geç modern zamanlarda yeni bir etkileşim alanı olarak ortaya çıkan sosyal medya ağları, bireylerin kamusal değerler edinen imajlar çerçevesinde daha fazla görünür olmalarına uygun bir zemin sunmaktadır. Bu durumun bir çıktısı olarak tezin kapsamında irdelenecek olan sosyal medya hesapları Instagram’da popüler olan annelerin hesaplarının incelenmesi üzerinden sürdürülecektir. Bu mecradaki takip kapasitesi en yoğun olan fenomen annelik hesapları da gözetimsel boyutları da merkeze konularak irdelenmeye çalışılmışlardır. Görünürlükleri ve takipçi sayısı oldukça yüksek olan bu türden annelik hesapları eriştikleri mecradan ciddi anlamda gelir de elde etmektedir. Bu sebeple de artık tüketim toplumu bağlamında inşa edilemekte olan imajların takibi yeni bir platform olarak önemli bir piyasa gerçekliğine dönüşmektedir. Hal böyle olunca da geleneksel annelik koşullarından çok uzakta bir deneyime dönüşen yeni annelik formları bir kamusal görünürlük kazanmış olmaktadır. Bu çalışmada sosyal medyada fenomen olan annelerin, bir gösteri toplum ürünü olarak, anneliğin tarihsel temellerinden uzaklaşarak, nasıl bir sosyal medya deneyimine dönüşebildiği araştırılacaktır. Bu kapsamda araştırmanın temel amacı; moderniteyle birlikte değişen annelik olgusu ve bunun bir çıktısı olarak geç modern anneik deneyiminin sosyal medyadaki görünürlüğü ve anneliğin bu sayede nasıl yeniden düzenlenebildiği fenomen anneler üzerinden ortaya konulmaya çalışılacaktır. Sosyal medyada takipçi sayıları itibariyle ilgi gören bu türden annelik hesaplarının tüketim, gösteri, ve gözetim esaslı olarak da incelenmesi yeni annelik pratiklerinin içeriklerini irdeleyebilmek adınadır. Bu nedenle de böylesi analizler adına, modernitenin katmanlı bir okuması yapılarak, anneliğin tarihsel temelleri incelenecektir. Anneliğin geç modern bağlamıyla yaşadığı dönüşüm, onun gösteri toplumunda ortaya koydukları üzerinden anlamlandırılmaya çalışılacaktır. Araştırmanın yöntemi olarak nitel araştırma yöntemi kulanılacak olup, veri analizi adına da doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Analizlere konu edilen dokümanlar, takipçi sayıları en yoğun olan 17 sayıdaki ‘fenomen annelik’ hesaplarının Eylül 2020- Temmuz 2021 tarihleri arasındaki paylaşımlarının ve oluşturduğu etkileşimlerinin derlenmesiyle oluşturulmuştur. Elde edilen dokümanların ürettiği veriler ise (söylemler ve görseller) göstergebilimsel analizler ve söylem analizleri vasıtasıyla irdelenerek anlamlandırılmaya çalışılmışlardır. ABSTRACT When we deal with nowadays societies, it is possible to call them late modern societies as they live a different kind stage of modernity. The basic feature of late modern societies is its creating individuals who live beyond traditions upon its “beyond tradition” conditions. “Beyond tradition” individuals construct their lives future based leaving all customs in their daily practices. This future theme which locates at the centre of the life get a set of intensions with a lose meaning of all kinds of experiences. Within this study, “phenomenon mothers” in social media which represents a beyond tradition situation and has important missions on behalf of “show society” will be analyzed also with motherhood accounts. Social media networks which came up as a new interaction field in late modern times make it possible for individuals to become more visible within the scape of images which have public values. As an output of this situation analyzing social media accounts which are studied within this theis will be done through accounts of popular mothers in Instagram. Phenomenon motherhood accounts which have an intense capacity of followers are tried to be studied by putting supervisory dimensions in the center. These kinds of motherhood accounts which have high visibility and number of followers generate a substantially income from these areas. Therefore following images which are constructed in the context of consumption society turns into a marketing reality as a new platform.Under these circumstances new motherhood forms which are turned into an experience falling apart traditional motherhood get a public visibility. In this survey it will be studied how mothers who are phenomenon in social media as a product of show society turn into a social media experience falling apart from historical basis of motherhood. In this context the main purpose of the survey to present the fact of changing motherhood within modernity and as an output of this, the visibility of motherhoodin social media and how the motherhood is re-arranged by using phenomenon mothers. The studying of these kinds of motherhood accounts in social media which attract attention by the number of followers is essentially on behalf of studying new motherhood practices through consumption, show and observance . Therefore, for these kinds of analysis, historical basis of motherhood will be studied through extensive reading of modernity. The transformation of motherhood in the context of late modern stage, will be studied to make sense of motherhood by way of its exhibition in show society. As method of the study qualitative research will be used and as a data analysis, document analysis is used. The documents discussed within the analysis ara created by compiling sharings and interactions of 17 “phenomenon motherhood” accounts which have intensive number followers between the dates September 2020 and July 2021. The data produced by the abtained documents (discourses and visuals)bis tried to make sense of by studying semiology analysis and discourse analysis. en_EN
dc.language.iso tr en_EN
dc.subject Geç modernite, sosyal medya, fenomen anneler, gösteri toplumu, gözetim, tüketim; Late modernity, social media, phenomenon mothers, show society, observance, consumption. en_EN
dc.title Bir Gösteri Toplumu Gerçekliği Olarak Fenomen Anneler; Sosyal Medyada İlgi Gören Annelik Hesapları Üzerine Bir Değerlendirme en_EN
dc.title.alternative Title of Graduate Thesis: Phenomenal Mothers as a Spectacle Society Reality; An Evaluation of Maternity Accounts That Get Attention on Social Media en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account