dc.description.abstract |
Tez Özeti
Taberî’nin Tefsiri’nde Esbâb-ı nüzûl ve Tercihlerine Etkisi başlıklı bu
araştırma ،İmam Taberî'nin esbâb-ı nüzûl ve şartlarına ilişkin görüşlerini
açıklamayı amaçlamaktadır. Ayrıca onun birçok âyet ve sûrenin tefsirinde
bu görüşleri ne kadar referans aldığını ،ahkâm içeren ayetler hakkında
kanaat belirtirken kullandığı istinbat yöntemini göstermeyi ،son olarak da
bazı ayetlerin sebeb-i nüzûlünün açıklanmasında Taberî’ye muvafakat
yahut muhalefet edenleri açıklamayı amaçlamaktadır.
Araştırma ،Taberî’nin birçok ayetin tefsiri hakkında rivayetin senedi
sayılmış olsun-olmasın; sahih ،zayıf ،mütevatir veya meşhur olduğu beyan
edilmiş olsun-olmasın ،ortaya konulan çok sayıdaki görüşler arasından
tercih yaparken kullandığı yöntemlerini ،açıklamaya odaklanmıştır.
El-Bakara ،Âli İmrân ve en-Nisâ sureleriyle sınırlandırılan bu araştırmada ،
Taberî’nin tercih metodunun ahkâm ،fıkhî görüşler ،usûl ve akîdeye dair
konuları istinbat ederken yaptığı tercihleri üzerindeki sistematik etkilerinin
ve tercihlerini üzerine inşa ettiği esasların açıklanması hedeflenmektedir.
Araştırmada üç yöntem kullanılmıştır:
Tarihî Yöntem: İmâm İbn Cerîr et-Taberî’nin (Allah ona rahmet eylesin)
yaşadığı ve kitabı Câmiu’l-beyân’ın yazıldığı dönemin incelenmesi.
Tümevarım Yöntemi: Esbâb-ı nüzûlün Câmiu’l-beyân tefsiri üzerindeki
etkilerinin araştırılması.
Analitik Yöntem: Esbâb-ı nüzûl hakkındaki görüşlerin toplanıp tahlil
edilmesi.
Araştırmanın ulaştığı sonuçların bir kısmı şunlardır:
•İmam Taberî sebeb-i nüzûl zikrettiği zaman çoğunlukla senedi eksiksiz
bir şekilde takdim etmekte ve ardından sebeb-i nüzûlü aktarmaktadır.
•İmam Taberî ،sebeb-i nüzûl için bazen bir rivayet ،bazen de on rivayet
aktarmaktadır.
•O ،sened sayısınca rivayeti zikretmektedir. Sened farklı metin aynı
olduğunda senedi zikredip metin için “benzeridir” demektedir.
•Araştırmanın ulaştığı en önemli sonuçlardan biri de Taberî’nin görüşler ،
rivayetler ve senetler arasında bir tercih yapması yönüyle mütekaddim
tefsir ulemasından ayrı bir yer tutmuş olmasıdır. Bu ، sebeb-i nüzûle dair
rivayetlerin zikredilip aralarından birinin tercih edilmesi şeklinde
gerçekleşmiştir.
Abstract
This thesis (The reasons of revelation in Al-Tabari's tafsir and its impact
on his optations) aims to state the sayings of Al-Imam Al-Tabari on the
reasons of revelation and its conditions, it also aims to show how he
depends on it in interpretating many verses and surahs, and his method of
deducing the opinions and judgements from those verses, and at the end it
mentions those who agreed or disagreed with Al-Imam Al-Tabari in
stating of the reasons of revelation in some verses. Also, the thesis focused
on clarifying Al-Tabari's optation methods between the various saying in
interpretating many verses, whether it was in the variation of narration
chain of transmission, or in stating the authentic or the weak hadithrelated to the reasons of revelation, and the one ensured by many lines of
transmission. Then presenting the impacts of his potations. In addition, the
thesis only referred to Surat Al- Baqarah, Surat Âl- Imran, and Surat AlNisa.’
The thesis adopted many methodologies and that are:
1.The Historical Method: that tracked the life of Al-Imam ibn Jareer AlTabari -may Allah bless him- and his book (Jami’ Al-Bayan)
2.The Inductive Method:
through studying the reasons of revelation and its effects that are
mentioned in his books.
3.The Analytic Method: where the gathered reasons of revelation are
studied and analyzed.
The thesis has reached to many results, firstly, it reached that Al-Imam AlTabari, mostly mentions the chain of transmission along with the reasons
of revelation. Also from the results, sometimes he states only one
narration for a reason of revelation, while in other times, he states ten
narrations, and from it he mentions the narration with many chains of
transmission, but if it was repeated, he only states the chain of
transmission and writes after it (as that). And one of the most important
results, is that Al-Tabari was the only man of his kind between the other
Tafsir scholars as he used the operation between the sayings, narrations,
and the chains of transmission and that by mentioning the special
narrations with the reasons of revelation then opting between them. |
en_EN |