Abstract:
Abstract
Academic writing is highly significant for communicating knowledge to readers, so the new writers and students should learn how to write the different academic genres. The abstract is an essential component in identifying the primary content since it provides critical research information. The verb processes are also one of the characteristics of abstract. Therefore, the purposes of the current study are to identify the structure moves and verb processes in the abstracts of research articles. The present study uses the qualitative approach as a methodology. The data are chosen from Scientific Journal Rank; the total data are 80 articles analyzed through two theories: ESP by Swales (1990) and SFL by Halliday (1985). The findings show that there are five moves in the abstract: Introduction (72.5%), Purpose (96.25%), Methods (91.25%), Findings (90.25%), and Conclusion (15%). Besides, the finding of the second theory, SFL by Halliday (1985), showed that the Material processes reached (564), Mental (18), Verbal (142), Behavioural (1), Relational (108), and Existential (11). This study refers to the differences in structure move used between the two domains and the fields and the use of the verb processes in each move. The findings of this study could be a good source for those who are interested in writing abstracts for teaching students the skills of writing academic genres academically and professionally.
ÖZ
Akademik yazı, bilgiyi okuyuculara iletmek için oldukça önemlidir, bu nedenle yeni yazarlar ve öğrenciler farklı akademik türleri nasıl yazacaklarını öğrenmelidir. Özet, kritik araştırma bilgileri sağladığı için birincil içeriğin belirlenmesinde önemli bir bileşendir. İşlem fiilleri de soyutun özelliklerinden biridir. Bu nedenle, bu çalışmanın amacı, araştırma makalelerinin özetlerindeki yapı hareketlerini ve fiilleri tanımlamaktır. Bu çalışma, nitel yaklaşımı bir metodoloji olarak kullanmaktadır. Veriler Scientific Journal Rank'ten seçilmiştir; toplam veri iki teoriyle analiz edilen 80 makaledir: Swales (1990) tarafından ESP ve Halliday (1985) tarafından SFL. Bulgular özette beş hareket olduğunu göstermektedir: Giriş (%72,5), Amaç (%96,25), Yöntemler (%91,25), Bulgular (%90,25) ve Sonuç (%15). Ayrıca, Halliday'in (1985) ikinci teorisi olan SFL'nin bulgusu, ulaşılan Maddi süreçlerin (564), Zihinsel (18), Sözlü (142), Davranışsal (1), İlişkisel (108) ve Varoluşsal (11) olduğunu göstermiştir.). Bu çalışma, iki alan ve alanlar arasında kullanılan yapı hareketlerindeki farklılıklara ve her harekette işlem fiilinin kullanımına atıfta bulunmaktadır. Bu çalışmanın bulguları, öğrencilere akademik tür yazma becerilerini akademik ve profesyonel olarak öğretmek için özet yazmaya ilgi duyanlar için iyi bir kaynak olabilir.