dc.contributor.author |
IBRAHIM, BAREVAN JAMEEL IBRAHIM |
|
dc.date.accessioned |
2022-01-13T08:19:53Z |
|
dc.date.available |
2022-01-13T08:19:53Z |
|
dc.date.issued |
2021-12-10 |
|
dc.identifier.uri |
http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/1617 |
|
dc.description.abstract |
ABSTRACT
This thesis investigates the significance of literature as an effective means to an end in EFL classes. It is intended to unearth literature's merits to English language teaching and learning.
The researcher has chosen the novel F. Scott Fitzgerald’s The Great Gatsby to teach language skills to students of English Department at Al-Qalam University, Iraq. The purpose of choosing the novel The Great Gatsby by F. Scott Fitzgerald is due to its significance in the world of literature, and particularly in English Literature. It is considered one of the milestones among the novels ever written. For this purpose, the researcher conducted interview with selected and students of Al-Qalam University, Iraq. On the basis of the outcomes, she formulated activities from the novel F. Scott Fitzgerald’s The Great Gatsby. As a first step, a number of activities were designed to address four language skills in addition to grammar and vocabulary. When preparing the activities, care was taken to base activities on the descriptors of Common European Framework of Languages (CEFR). As a next step, the activities were tested with a group of students. To measure the effectiveness of the activities, a questionnaire was administered on students and interviews were conducted with teachers. The outcome is encouraging. It is known fact that novel is the most interesting genre for the young learners. Moreover, the activities through the researched novel will certainly help in language skills teaching.
ÖZ
Bu tez, EFL derslerinde etkili bir araç olarak edebiyatın önemini araştırmaktadır. İngiliz dili öğretimi ve öğrenimi için edebiyatın önemini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Araştırmacı, Karabük Üniversitesi lisansüstü öğrencilerine dil becerilerini öğretmek için F. Scott Fitzgerald'ın The Great Gatsby adlı romanını seçmiştir. F. Scott Fitzgerald'ın The Great Gatsby adlı romanının seçilmesinin amacı, edebiyat dünyasında ve özellikle İngiliz Edebiyatı'ndaki yüksek öneminden kaynaklanmaktadır. Bu roman, şimdiye kadar yazılmış romanlar arasında kilometre taşlarından biri olarak kabul edilir. Bu amaçla araştırmacı, Türkiye'de Karabük Üniversitesi'nden seçilmiş öğretmen ve öğrencilerle görüşmeler yapmıştır. Sonuç olarak, F. Scott Fitzgerald'ın The Great Gatsby adlı romanından aktiviteler oluşturdu. İlk etapta, dört becerinin yanında dilbilgisi ve kelime bilgisini de kapsayan aktiviteler hazırlanmıştır. Aktiviteleri hazırlarken, Avrupa Dilleri Ortak Çerçeve Programını (CEFR)’in tanımlayıcıları dikkate alınmıştır. Aktivitelerin etkinliğini ölçmek amacıyla, öğrencilere bir sormaca uygulanmış ve öğretmelerle de görüşmeler yapılmıştır. Bunların sonucunda elde edilen sonuçlar cesaret verici. Gençlerin ilgisini en çok çeken türün roman olduğu bilinmektedir. Araştırılan roman üzerinden yapılacak etkinlikler de dil becerilerinin öğretiminde kesinlikle yardımcı olacaktır. |
en_EN |
dc.language.iso |
en |
en_EN |
dc.subject |
Activity based language teaching, communication skills, F. Scott Fitzerald, literature, The Great Gatsby |
en_EN |
dc.subject |
Aktiviteye dayalı dil öğretimi, iletişim becerileri, F. Scott Fitzgerald, edebiyat, The Great Gatsby |
en_EN |
dc.title |
Using F. Scott Fitzgerald’s The Great Gatsby in Classroom to Improve Communication Skills |
en_EN |
dc.title.alternative |
İletişim Becerilerini Geliştirmek için F. Scott Fitzgerald'ın The Great Gatsby'sini Sınıfta Kullanmak |
en_EN |
dc.type |
Thesis |
en_EN |