Karabuk University

Imagery and Symbolism in Nathaniel Hawthorne and James Joyce’s Short Stories

Show simple item record

dc.contributor.author ABDULLAH, YUSIF
dc.date.accessioned 2022-01-13T14:06:44Z
dc.date.available 2022-01-13T14:06:44Z
dc.date.issued 2022-01
dc.identifier.uri http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/1619
dc.description.abstract Abstract Imagery and symbolism are significant literary devices that highly contribute to enriching literary works. The two devices have been widely used by writers since the earliest literary works. Throughout this study, the two devices will be tracked down and scrutinized in literary works of two prominent writers in order to show how these writers employed the two devices to deliver notable literary pieces. This four-chapter thesis covers the analysis of six short stories, namely ‘Araby', 'The Dead', and 'The Sisters' by James Joyce and 'The Ambitious Guest', 'Young Goodman Brown', and 'The Minister's Black Veil’ by Nathaniel Hawthorne. The six stories and many other works of the two authors include a wide range of imagery and symbolism. Joyce’s short stories and his collection ‘Dubliners’ can be considered as allegorical stories due to the variety of symbols included. Joyce used imagery and symbolism to deliver an effective message about the whole Irish society and the issues that needed to be tackled at that time. Hawthorne also used a big deal of imagery and symbolism to unveil social or even universal problems that people used to face during the nineteenth century. This study also exhibits the significance of imagery and symbolism in literature and how they make the literary works more charming, exciting, and inspiring for readers in addition to helping writers deliver their messages smoothly. Öz İmgeleme ve sembolizm, edebi eserlerin zenginleştirilmesine ve onları daha çekici hale getirmeye büyük ölçüde katkıda bulunan önemli edebi araçlardır. Bu iki araç, en eski edebi eserlerden beri yazarlar tarafından yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu tezde, iki önemli yazarın edebi eserlerinde önemli edebi eserler üretmek için bu iki ögeyi nasıl kullandığı izlenecek ve incelenecektir. Beş kısımdan oluşan tez, James Joyce ve Nathaniel Hawthorne’un ‘Araby, The Ambitious Guest, The Dead, Young Goodman Brown, The Sisters ve The Minister’s Black Veil’ adlı altı kısa öyküsünü konu edinmektedir. İki yazarın bu altı hikayesi ve diğer birçok eserleri geniş bir imgeleme ve sembolizm örneklerini içermektedir. Joyce’un Dubliners’ı, kısa öykülerindeki sembollerin çeşitliliği nedeniyle karmaşık öyküler bütünü olarak değerlendirilebilir. Joyce, tüm İrlanda toplumu ile alakalı ve o sırada ele alınması gereken sorunlar hakkında etkili bir mesaj iletmek için eserlerinde imgeler ve sembolizmi kullanmıştır. Hawthorne da aynı şekilde insanların 19. yüzyılda karşı karşıya kaldıkları sosyal ve evrensel sorunları ortaya çıkarmak için yine büyük miktarda bu iki araçtan yararlanmıştır. Bu tez edebiyatta imgeleme ve sembolizmin önemini, bu iki ögenin edebi eserleri okuyucular için nasıl daha çekici, heyecan verici ve ilham verici hale getirdiğini ve yazarların mesajlarını sorunsuz bir şekilde iletmesine nasıl yardımcı olduğunu ortaya koymaktadır. en_EN
dc.language.iso en en_EN
dc.subject Short Story, Imagery, Symbolism, Nathaniel Hawthorne, James Joyce en_EN
dc.subject Kısa Öykü, Betimleme, Sembolizm, Nathaniel Hawthorne, James Joyce en_EN
dc.title Imagery and Symbolism in Nathaniel Hawthorne and James Joyce’s Short Stories en_EN
dc.title.alternative Nathaniel Hawthorne ve James Joyce'un Kısa Öykülerinde İmgeleme ve Sembolizm en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account