Karabuk University

Covid-19 Pandemisi Sürecinde Okula Bağlılığın Okul Sosyal Hizmeti Açısından İncelenmesi

Show simple item record

dc.contributor.author ŞENER, MERAL
dc.date.accessioned 2022-02-01T13:25:18Z
dc.date.available 2022-02-01T13:25:18Z
dc.date.issued 2022-01-24
dc.identifier.uri http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/1629
dc.description.abstract ÖZ Bu araştırma, Covid-19 pandemisi sürecinde okula bağlılığın okul sosyal hizmeti açısından incelenmesini amaçlayan nitel bir araştırmadır. Araştırma kapsamında Karabük il merkezinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı liselerde öğrenim gören ve Kartopu Örnekleme Yöntemiyle ulaşılmış 35 öğrenci ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Görüşmelerde iki bölümden oluşan görüşme formu (Ek-1) kullanılmıştır. Araştırma amacı doğrultusunda farklı okul türü ve sınıf düzeyinde toplamda 35 öğrenciyle görüşme gerçekleştirilmiştir. Görüşmeler sonucu oluşan verilerin analizi için betimsel ve tematik analiz yöntemleri kullanılmıştır. Analizler sonucunda Covid-19 pandemisi sürecinde katılımcıların psikolojik durumlarının, sosyal hayatlarının ve eğitimlerinin olumsuz etkilendiği ancak aile hayatlarının etkilenmediği görülmektedir. Bu etkiler katılımcıları zorlamış ve okula bağlılıklarını olumsuz etkilemiştir. Katılımcılar okula bağlılık kavramını kendileriyle, akranlarıyla/ arkadaşlarıyla ve öğretmenleriyle ilişkilendirmiş ve okula bağlılık hisseden öğrencilere pozitif özellikler yüklemişlerdir. Öğretmenlerle, kişisel nedenlerle ve okul ile derslerle ilgili nedenler katılımcıların okula bağlılıklarını hem olumlu hem olumsuz etkilemektedir. Katılımcılar bu süreçte kendini okula bağlı hissetmediklerini hatta okula bağlılıklarının öncesine kıyasla azaldığını ifade etmişlerdir. Covid-19 pandemisi süreciyle ilgili, okul ile ilgili ve öğretmenlerle ilgili durumlar katılımcıların kendisini okula hem bağlı hissettirmekte hem de hissettirmemektedir. Katılımcılar okula bağlılıklarının artması için öğretmenlerle, okulla, mevcut eğitim uygulama ve politikalarıyla ve sosyal etkinliklerle ilgili isteklerde bulunmuşlardır. Covid-19 pandemisi sürecinde ise okulların açılması, tedbirli sosyal etkinlikler ve ihtiyaç sahibi öğrencilere teknolojik araçların dağıtımı gibi istekleri dile getirmişlerdir. Katılımcıların öğretmenleriyle ilişkileri iyidir, ilişkileri bu süreçte değişmemiştir ve öğretmenleri onları bu süreçte motive etmektedir. Öğrencilerin derslere katılma/ katılmama nedenleri genellikle öğretmenleriyle ilgili olmayan nedenlerdir. Katılımcılar akranlarıyla paylaşımlarda bulunduklarını, ilişkilerinin iyi olduğunu ancak bu süreçte ilişkilerinin olumsuz etkilendiğini belirtmişlerdir. Katılımcılar ebeveynleriyle de paylaşımda bulunmaktadırlar ve bu paylaşımı kendileri ile anneleri başlatmaktadır. Katılımcıların gelecek hedefleri bulunmaktadır. Bu hedefleri için gerçekleştirdikleri çalışmalar bu süreçten etkilense de hedefleri etkilenmemiştir. Katılımcılar gelecek hedefleri için endişelidir. Katılımcıların öğretmenlerle ve akranlarıyla olan iletişim ve ilişkilerinin, ebeveynlerinin desteğinin ve geleceğe yönelik kariyer hedeflerinin varlığının okula bağlılığı olumlu etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlardan hareketle öğrencilerin okula bağlılığının sağlanması için okullarda sosyal hizmet uzmanlarının istihdam edilmesinin gerektiğini söylemek mümkündür. ABSTRACT This research is qualitative research aiming to examine school engagement in terms of school social work during the Covid-19 period. Within the scope of the research, interviews were conducted with 35 students studying in high schools affiliated to the Ministry of National Education in the city center of Karabük and reached by Snowball Sampling Method. As data collecting method, semi-structured interview form consisting of two parts (Appendix 1) was used. In line with research aim, totally 35 students in different type of school and grade were interviewed. For data analysis in the result of interviews, descriptive and thematic analysis methods were used. As a result of the analyzes, it is seen that the psychological status, social life and education of the participants were negatively affected during the Covid-19 pandemic process, but their family life wasn’t. These affects forced the participants and affected negatively, their school engagement. The participants associated the concept of school engagement with themselves, their peers/ friends and teachers and attributed positive characteristics to students who felt engaged to school. Reasons with teachers, personal reasons and reasons related to school and lessons affect participants' school engagement both positively and negatively. Participants stated that they didn’t feel themselves engaged to the school during this process and their engagement to school decreased compared to before. Situations related to the Covid-19 pandemic process, school and teachers both make the participants feel engaged to the school and not. Participants made requests about teachers, school, current education practice and policies and school activities to increase their engagement to school. In Covid-19 pandemic process, they expressed their wishes such as opening schools, cautious school activities and distribution of technological tools to students in need. Relationship with their teachers of the participants were good, the relationships didn’t change in this period and their teachers motivated them. The reasons why studens attend or not attend classes are generally unrelated to their teachers. The participants stated that they had good relation with their peers, but their relations were negatively affected in this process. Participants have future goals. Even if the studies which come true for these goals have been affected by this period, their goals haven’t been affected. Participants worry about for the future goals. It was concluded that the communication and relationships of the participants with teachers and peers, the support of their parents and prerence of the future carrier goals affect school engagement positively. Based on these results, it is possible to say that social workers should be employed in schools in order to ensure students’ school engagement. en_EN
dc.language.iso tr en_EN
dc.subject Okul; Okula Bağlılık; Covid-19; Pandemi; Okul Sosyal Hizmeti. en_EN
dc.subject School; School Engagement; Covid-19; Pandemic; School Social Work. en_EN
dc.title Covid-19 Pandemisi Sürecinde Okula Bağlılığın Okul Sosyal Hizmeti Açısından İncelenmesi en_EN
dc.title.alternative Examining the School Engagement in Covid-19 Pandemic Process in Terms of School Social Work en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account