Karabuk University

The Correlation Between Islamic Bank Services, Customer Satisfaction, And Customer Loyalty: A Study In Iraq

Show simple item record

dc.contributor.author MUSTAFA, DILOVAN HASAN MUSTAFA
dc.date.accessioned 2022-02-11T11:53:32Z
dc.date.available 2022-02-11T11:53:32Z
dc.date.issued 2022-01-25
dc.identifier.uri http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/1676
dc.description.abstract ABSTRACT During the last decade, the Islamic banking sector in Iraq has faced remarkable growth and increasingly challenging development in the face of strong competition from other types of available banks. The main objective of this paper is to examine the Islamic bank service and quality, and its correlation on customers satisfaction and loyalty of Islamic banking. A questionnaire survey was conducted to ask the respondents' ideas about their services and their correlation on their satisfaction and quality. the research. The sample has covered 9 Islamic banks from Iraq (16% Of Kurdistan International Islamic Bank for Investment & Development, and 11% of Cihan Bank Islamic Investment and Finance, also 13% of AlNahrain Islamic, 7% of Nasik Islamic Bank, 14% of Elaf Islamic Bank, also 14% of Iraqi Islamic, 16% of Dijlah and Furat Bank for Development & Investment, only 2% of Islamic Regional Cooperation Bank, finally 7% of National Islamic) percentage of each bank. Regarding respondent gender, 162 which is 77% were male and 48 which is 23% were female. 130 respondents were married and it's about 62%. And 80 respondents were single and that is about 38%. Regarding respondent ages, 42% were 21 to 30 years old, 40% were 31 to 40 years old, 14%, 2%, and 1% were aged 41 to 50 years, 51 to 60 years, and above 60 years old respectively. regarding sample respondents' education level, 7% were holding a primary certificate, 10% held a secondary certificate, and graduated were 27%, also 14% were holding a post-graduate certificate, Ph.D. holders were 5%. As a result, The researcher used a questionnaire that classified into four sections of information in this research, to make sure the validity of the scale that we used in the study, the reliability were confirmed by the Cronbach alpha coefficient and it were Islamic bank service(0.899),Customers satsfaction(0.869),Customer’s loyalty(0.879) which are an acceptable value according to (Bland and Altman 1997) which says that the acceptable Cronbach alpha value must be more than 0.70 based on Cronbach alpha test which affects by the number tested items. On the other hand, the researcher has found that there is a strong relation between Islamic bank services and customers loyalty which was found from the correlation table result above at significant the 0.01 level (2-tailed). The level of correlation is high which is 0.721** this means that the second hypothesis is accepted that stated that” There is a significant relationship between job Islamic bank services and customers loyalty. ÖZ Son on yılda, Irak'taki İslami bankacılık sektörü, diğer mevcut banka türlerinin güçlü rekabeti karşısında dikkate değer bir büyüme ve giderek daha zorlu bir gelişme ile karşı karşıya kaldı. Bu çalışmanın temel amacı, Islam bankası hizmetleri ve ırak'ta müşteri memnuniyeti ve sadakat ile ilişkisi. Katılımcıların hizmetleri ve bunların memnuniyetleri ve kaliteleri üzerindeki etkileri hakkında fikirlerini sormak için bir anket çalışması yapıldı. Araştırma. Örneklem, Irak'tan 9 İslami bankayı kapsıyor (Kürdistan Uluslararası İslami Yatırım ve Kalkınma Bankası'nın %16'sı ve Cihan Bank İslami Yatırım ve Finansman'ın %11'i, ayrıca AlNahrain İslami'nin %13'ü, Nasik İslam Bankası'nın %7'si, %14'ü) Elaf İslam Bankası, ayrıca Irak İslami'nin %14'ü, Dijlah ve Furat Kalkınma ve Yatırım Bankası'nın %16'sı, İslami Bölgesel İşbirliği Bankası'nın sadece %2'si, son olarak Ulusal İslami'nin %7'si) yüzdesi. Ankete katılanların cinsiyetlerine göre %77'si erkek 162'si, %23'ü olan 48'i kadındır. 130 kişi evlidir ve bu oran yaklaşık %62'dir. Ve 80 katılımcı bekardı ve bu yaklaşık %38'dir. Ankete katılanların yaşlarına göre %42'si 21-30, %40'ı 31-40, %14'ü 41-50, %2'si ve %1'i 60 yaş ve üstü idi. Örneklem katılımcılarının eğitim düzeyine göre, %7'si ilköğretim, %10'u ortaöğretim, %14'ü lise, %20'si lisans altı, %27'si mezun, ayrıca %14'ü yükseköğrenim mezunudur. yüksek lisans sertifikası, Ph.D. sahipleri %5 idi. Sonuç olarak, araştırmada kullandığımız ölçeğin geçerliğini sağlamak için araştırmacı tarafından bu araştırmada dört bilgi bölümünde sınıflandırılan bir anket kullanılmış güvenirliği Cronbach alfa katsayısı ile doğrulanmıştır ve kabul edilebilir Cronbach alfa değeri olduğunu söyleyen (Bland ve Altman 1997) göre kabul edilebilir değerler olan İslami banka hizmeti(0.899), Müşteri memnuniyeti(0.869), Müşteri sadakati(0.879) şeklindedir. test edilen madde sayısından etkilenen Cronbach alfa testine göre değer 0,70'den fazla olmalıdır. Öte yandan, araştırmacı, yukarıdaki korelasyon tablosu sonucunda bulunan İslami banka hizmetleri ile müşteri sadakati arasında 0,01 düzeyinde (2-kuyruklu) anlamlı düzeyde güçlü bir ilişki olduğunu bulmuştur. 0,721** olan korelasyon düzeyi yüksektir, bu da “Iş Islami banka hizmetleri ile müşteri sadakati arasında anlamlı bir ilişki vardır” şeklindeki ikinci hipotezin kabul edildiği anlamına gelir. en_EN
dc.language.iso en en_EN
dc.subject Islamic Bank, Islamic services bank, customer satisfaction, customer loyalty en_EN
dc.subject İslami Banka, İslami hizmet bankası, müşteri memnuniyeti, müşteri sadakati en_EN
dc.title The Correlation Between Islamic Bank Services, Customer Satisfaction, And Customer Loyalty: A Study In Iraq en_EN
dc.title.alternative Islam bankası hizmetleri ve Irak'ta müşteri memnuniyeti ve sadakat ile ilişkisi en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account