Abstract:
ABSTRACT
This research studies the factors that are challenging the public sector in Iraq, Ministry of Higher Education (MHE) specifically in applying contemporary management approaches. This effort aims at highlighting the main problems that the MHE is facing currently, based on literature and questionnaire, to help the institution and public sectors in the country in identifying organizational, personal, technical and, cultural factors. The primary source of information for this study is a survey questionnaire and the secondary source of information is relevant literature. Survey result findings show that the public sector in the country and MHE is following the conventional approach of management generally; this conclusion can be manifested in organization structure and hierarchy, management system, line managers as well as the organization accommodation towards embracing development.
ÖZET (ABSTRACT IN TURKISH)
Bu araştırma, Irak Yüksek Öğretim Bakanlığı'ndaki kamu sektörünü özellikle çağdaş yönetim yaklaşımlarını uygulamada zorlayan faktörleri incelemektedir. Bu çaba, ülkedeki kurum ve kamu sektörlerine örgütsel, kişisel, teknik ve kültürel faktörleri belirlemede yardımcı olmak için literatüre ve ankete dayalı olarak MHE'nin şu anda karşı karşıya olduğu temel sorunları vurgulamayı amaçlamaktadır. Bu çalışma için birincil bilgi kaynağı uygulanan ankettir ve ikincil bilgi kaynağı ilgili literatürdür. Anket sonucu bulguları, lucked kamu sektörünün ve MHE'nin genel olarak geleneksel yönetim anlayışını izlediğini; bu sonuç, organizasyon yapısı ve hiyerarşisi, yönetim sistemi, bola yöneticileri ve ayrıca gelişmeyi benimsemeye yönelik organizasyon uyumunda kendini gösterebilir.