Karabuk University

ÇOCUKLARIN DUYGU ANLAMA BECERİLERİNİN BABALARIN BABALIK ROLÜ ALGILARI VE DUYGU SOSYALLEŞTİRME DAVRANIŞLARI BAĞLAMINDA İNCELENMESİ

Show simple item record

dc.contributor.author ÜNLÜ, BÜŞRA
dc.date.accessioned 2022-03-09T07:49:33Z
dc.date.available 2022-03-09T07:49:33Z
dc.date.issued 2022-02
dc.identifier.uri http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/1740
dc.description.abstract ÖZET Bu araştırmada çocukların duygu anlama becerileri babalarının babalık rolü algısı ve duygu sosyalleştirme davranışları bağlamında incelenmektedir. Araştırmanın örneklemini 2020-2021 eğitim öğretim yılı içerisinde Karabük ilinde bulunan 5 okul öncesi kurumunda okul öncesi eğitimine devam eden 48-72 ay aralığında olan ve uygun örnekleme yöntemiyle seçilen 123 çocuk ve 123 baba oluşturmaktadır. Bu araştırmada veri toplamak amacıyla babalara “Demografik Bilgi Formu”, “Babalık Rolü Algı Ölçeği”, “Çocukların Olumsuz Duyguları ile Başa Çıkma Ölçeği” ve “Denham Duygu Anlama Testi Ebeveyn Anketi”; çocuklara ise “Denham Duygu Anlama Testi” uygulanmıştır. Veri analizinde Mann Whitney U ve Kruskal Wallis-H testleri, T-Testi ve Tek Yönlü ANOVA testleri, Spearman Sıra Farkları Korelasyonu ve Pearson Momentler Çarpım Korelasyonu kullanılmıştır. Analizler sonucunda babaların duygu sosyalleştirme davranışlarının ve babalık rolü algılarının, çocuklarının duygu anlama becerilerine yönelik anlamlı bir ilişki olmadığı görülürken, babaların babalık rolü algısının duygu sosyalleştirme davranışlarına olumlu etki ettiği görülmüştür. Çocukların duygu anlama becerileri ile babanın öğrenim durumu, ailenin gelir düzeyi, çocuğun cinsiyeti ve babanın mesleği arasında anlamlı bir fark olmadığı; anne çalışma durumuna göre ise anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir. Babaların babalık rolü algısı ile cinsiyete göre anlamlı bir fark olmadığı; babanın öğrenim durumu, ailenin gelir düzeyi, babanın mesleği ve anne çalışma durumuna göre anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir. Babanın destekleyici tepkileri ile çocuğun cinsiyeti, ailenin gelir düzeyi ve anne çalışma durumu ile anlamlı bir fark olduğu; babanın öğrenim durumu ve mesleğine göre anlamlı bir fark olmadığı belirlenmiştir. Babanın destekleyici olmayan tepkileri ile çocuğun cinsiyeti, ailenin gelir düzeyi ve babanın mesleğine göre anlamlı bir fark olmadığı; babanın öğrenim durumuna ve anne çalışma durumuna göre anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir. ABSTRACT In this study, children's emotion understanding skills are examined in the context of fathers' perception of the role of fatherhood and emotion socialization behaviors. The sample of the research consists of 123 children and 123 fathers, who are between 48-72 months old and selected by convenient sampling method, who continue their pre-school education in 6 pre-school institutions in Karabuk in the 2020-2021 academic year. In order to collect data in this study, "Demographic Information Form", "Paternal Role Perception Scale", "Scale for Coping with Children's Negative Emotions" and "Denham Emotion Understanding Test Parent Questionnaire"; On the other hand, the "Denham Emotion Understanding Test" was applied to the children. In data analysis, Mann Whitney U and Kruskal Wallis-H tests, T-Test and One-Way ANOVA tests, Spearman Rank Differences Correlation and Pearson Product Moments Correlation was used. As a result of the analyzes, it was seen that fathers' emotion socialization behaviors and fatherhood role perceptions did not have a significant relationship with their children's emotion understanding skills, while fathers' perception of fatherhood role had a positive effect on emotion socialization behaviors. There was no significant difference between the emotion understanding skills of the children and the education level of the father, the income level of the family, the gender of the child and the father's occupation; It was determined that there was a significant difference according to the working status of the mother. There was no significant difference between fathers' perception of paternal role and gender; It has been determined that there is a significant difference according to father's education level, family income level, father's occupation and mother's working status. There is a significant difference between the supportive reactions of the father and the gender of the child, the income level of the family and the working status of the mother; It was determined that there was no significant difference according to the education level and occupation of the father. There was no significant difference between the father's unsupportive reactions and the gender of the child, income level of the family and the father's occupation; It was determined that there was a significant difference according to the educational status of the father and the working status of the mother. en_EN
dc.language.iso tr en_EN
dc.subject Babalık Rolü Algısı, Duygu Sosyalleştirme, Duygu Anlama Becerisi en_EN
dc.subject Fatherhood Role Perception, Emotion Socialization, Emotion Understanding en_EN
dc.title ÇOCUKLARIN DUYGU ANLAMA BECERİLERİNİN BABALARIN BABALIK ROLÜ ALGILARI VE DUYGU SOSYALLEŞTİRME DAVRANIŞLARI BAĞLAMINDA İNCELENMESİ en_EN
dc.title.alternative INVESTIGATION OF CHIILDREN'S EMOTION UNDERSTANDING SKILLS IN THE CONTEXT OF THE FATHERHOOD ROLE PERCEPTIONS AND EMOTION SOCIALIZATION BEHAVIORS en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account