Karabuk University

An Investıgatıon of Phonetıc Awareness Among Efl Turkmen Teachers in Iraq

Show simple item record

dc.contributor.author AL-BAYATI, HUSSEIN HIJRAN AMEEN
dc.date.accessioned 2022-03-14T06:16:30Z
dc.date.available 2022-03-14T06:16:30Z
dc.date.issued 2022-01
dc.identifier.uri http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/1768
dc.description.abstract ABSTRACT Effective communication could be accomplished by articulating and decoding an utterance comprehensibly. Incorrect articulation of specific English phonemes may result in misunderstanding or wrong decoding of utterances. Studies have shown that EFL learners encounter difficulties producing specific English phonemes due to mother tongue influence and insufficient practice. Thus, the present study aimed to scrutinize the importance of pronunciation for EFL teachers in producing intelligible utterances and the inherent difficulties that the EFL teachers confronted as they are teaching the English language. The participants of the study are 100 EFL teachers (their native language is Turkmen, and English is their second language). The data was collected through a pen-paper and an online Liker-type questionnaire. The data were analyzed via SPSS (version 26). The questionnaire has three sections. The first section surveys the participants' demographic background. The following sections are as follows: self-perception (15 items), pronunciation practising section (14 items, and preferred methods of teaching pronunciation (13 items). The participants of the study were EFL teachers since they represented an appropriate sample for the study, and random selection was used to select the participants. The results of the study indicated that pronunciation is a vital factor that strengthens EFL teachers' verbal communication and assists them in distinguishing the distinctive phonological rules between their native and target language. Moreover, there are some fossilized pronunciation phonemes that EFL learners confront hardship in articulating intelligibly. Therefore, the proper methods investigated to remedy such a problematic sound articulation mechanism that EFL teachers confronted through the teaching process. ÖZ Etkili iletişim, bir ifadeyi anlaşılır bir şekilde dile getirmek ve deşifre etmek suretiyle gerçekleştirilebilir. Belirli İngilizce ses birimlerinin yanlış telaffuzu, yanlış anlaşılmaya veya ifadelerin yanlış kodunun çözülmesine neden olabilir. Araştırmalar, İngilizce öğrenenlerin anadil etkisi ve yetersiz uygulama nedeniyle belirli İngilizce fonemleri üretmede zorluklarla karşılaştıklarını göstermiştir. Bu nedenle, bu çalışma İngilizceyi İngilizce öğretmenleri için anlaşılır ifadeler üretmede telaffuzun önemini ve İngilizce öğretmenlerinin İngilizce öğretirken karşılaştıkları doğal zorlukları incelemeyi amaçlamıştır. Çalışmanin katılımcıları 100 İngilizce öğretmenidir (ana dilleri Türkmence ve ikinci dilleri Ingilizce). Veriler, bir basili ve çevrimiçi Likert tipi bir sormaca aracılığıyla toplanmıştır. Veriler SPSS (versiyon 26) ile analiz edilmiştir. Ankette üç bölüm bulunmaktadır. İlk bölüm, katılımcıların demografik geçmişini araştırır. Sormacada bulunan bölümler şöyledir Kişisel değerlendirme (15 madde), telaffuz alıştırma bölümü (14 madde ve tercih edilen telaffuz öğretme yöntemleri (13 madde) Çalışmaya katılanlar, çalışma için uygun bir örneklemi temsil ettikleri için İngilizce öğretmenleriydi ve Katılımcıları seçmek için rastgele seçim kullanıldı.Çalışma sonuçları, telaffuzun İngilizce öğretmenlerinin sözlü iletişimini güçlendiren ve ana dilleri ile hedef dilleri arasındaki ayırt edici fonolojik kuralları ayırt etmelerine yardımcı olan hayati bir faktör olduğunu göstermiştir.Ayrıca, bazı fosilleşmiş telaffuz fonemleri vardır. Bu nedenle, İngilizce öğretmenlerinin öğretim sürecinde karşılaştıkları böylesine sorunlu bir ses artikülasyon mekanizmasını düzeltmek için uygun yöntemler araştırılmıştır. en_EN
dc.language.iso en en_EN
dc.subject Audio articulation model, Bilingual people, Core sounds, intelligible, cross-linguistic interference, Phonological rules, Verbal communication en_EN
dc.subject İşitsel artikülasyon modeli, İki dilli insanlar, Çekirdek sesler, anlaşılır, diller arası etkileşim, Fonolojik kurallar, Sözlü iletişim en_EN
dc.title An Investıgatıon of Phonetıc Awareness Among Efl Turkmen Teachers in Iraq en_EN
dc.title.alternative Irak'ta Efl Türkmen Öğretmenlerinde Fonetik Bilinçlerinin İncelenmesi en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account