Karabuk University

Challenging of Female Consciousness to Patriarchy in Jane Eyre by Charlotte Bronte

Show simple item record

dc.contributor.author ALSHAMMAA, RASHA
dc.date.accessioned 2022-03-15T07:17:21Z
dc.date.available 2022-03-15T07:17:21Z
dc.date.issued 2022-01-28
dc.identifier.uri http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/1780
dc.description.abstract ABSTRACT This thesis examines the challenge of female consciousness to patriarchy in Charlotte Bronte's Jane Eyre in the frame of feminist criticism. It studies the period when Jane Eyre was written, the aim of the author and the effects of this literary work on readers. It also concentrates on the life of Jane Eyre from childhood to adulthood by highlighting her awareness and independence despite the domination of the patriarchal society along with the Christian doctrines. Thus, it presents the difficulties that women went through, and how few of them were brave enough to get their independence away from the control of the patriarchal society like Jane Eyre. As Charlotte Bronte has lived during the Victorian age and witnessed the oppression of females, her novel gives a clear picture of the whole situation through the life of the eponymous heroine. Bronte's novel presents a new image of the conscious woman, this unfamiliar image is considered as an inspiration for the females of her generation and the later ones. So, this thesis studies the protagonist's awareness in each stage of her life; it highlights Jane's uniqueness as a child at Gateshead, a student at Lowood Charity School, a governess at Thornfield, and a mature woman who can choose her own destiny at Moor family house. It takes the readers on an expedition to explore the oppressed life of the females in the Victorian era including all the hardships they faced in their domestic, educational, and emotional lives by the society that neglected them since the beginning of their lives. ÖZ Bu tez, Charlotte Bronte'nin Jane Eyre romanında kadın bilincinin ataerkilliğe meydan okumasını feminist eleştiri çerçevesinde ele almaktadır. Bu kapsamda, bu çalışma Jane Eyre'in yazıldığı dönemi, yazarın amacını ve bu edebi eserin okuyucular üzerindeki etkilerini incelemektedir. Aynı zamanda, bu tez, Hıristiyan öğretileri ile birlikte ataerkil toplumun egemenliğinde yetiştirilmesine rağmen romanın ana karakteri Jane Eyre'nin öz-farkındalığını ve bağımsızlığını vurgulayarak çocukluktan yetişkinliğe kadar olan yaşamına odaklanmaktadır. Böylece, kadınların yaşadığı zorlukları ve Jane Eyre gibi ataerkil toplumun kontrolünden uzaklaşabilecek kadınların o dönemin toplumunda ne kadar az olduğunu ortaya koymaktadır. Charlotte Bronte, Viktorya döneminde yaşadığı ve kadınların ezilmesine tanık olduğu için, romanı, aynı adı taşıyan kadın kahramanın hayatı okuyucuya o dönem toplumunun betimlemesini net bir şekilde yapmaktadır. Bronte'nin romanı bilinçli kadının yeni bir görüntüsünü sunmakla kalmaz, bu alışılmadık görüntü aynı zamanda kendi kuşağının kadınları ve sonrakiler için bir ilham kaynağı olarak da görülmektedir. Dolayısıyla bu tez, kahramanın hayatının her aşamasındaki farkındalığını inceler; Gateshead'de bir çocuk, Lowood Charity School'da bir öğrenci, Thornfield'da bir mürebbiye ve Moor aile evinde kendi kaderini seçebilen olgun bir kadın olarak Jane'in benzersizliğini vurgular. Okurları, Viktorya döneminde kadınları ev, eğitim ve duygusal yaşamlarında yaşadıkları tüm zorluklarla birlikte, ihmalkâr bir toplum tarafından ezilen yaşamlarını keşfetmek için bir yolculuğa çıkarmaktadır. en_EN
dc.language.iso en en_EN
dc.subject Charlotte Bronte, Jane Eyre, Patriarcal Society, Female Consciousness en_EN
dc.subject Charlotte Bronte, Jane Eyre, Ataerkil Toplum, Kadın Bilinci en_EN
dc.title Challenging of Female Consciousness to Patriarchy in Jane Eyre by Charlotte Bronte en_EN
dc.title.alternative Charlotte Bronte’nin Jane Eyre Adlı Romanında Kadın Bilincinin Ataerkil Toplumla Mücadelesi. en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account