Karabuk University

9-12 YAŞ GRUBU MÜLTECİ ÇOCUKLARIN KAYGI VE RUHSAL UYUM DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ: KARABÜK İLİ ÖRNEĞİ

Show simple item record

dc.contributor.author ERGENEKON, TUĞBA
dc.date.accessioned 2022-06-21T11:52:02Z
dc.date.available 2022-06-21T11:52:02Z
dc.date.issued 2022-04
dc.identifier.uri http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/1940
dc.description.abstract ÖZET Araştırma Karabük iline bağlı okullarda okuyan 9-12 yaş aralığındaki mülteci çocuklarda kaygı ve ruhsal uyum durumunu araştırmak amaçlı tanımlayıcı, kesitsel ve ilişkisel bir araştırma olarak gerçekleştirildi. Araştırma toplam 229 Türkçe bilen mülteci çocuklar üzerinde gerçekleştirildi. Verilerin toplanmasında Katılımcı Anket Formu, Hacettepe Ruhsal Uyum Ölçeği ve Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri kullanılmıştır. Araştırmaya dahil edilen çocuklara bir rehber öğretmen ve araştırmacı eşliğinde Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri uygulanmıştır. Aynı gün içinde sınıf öğretmenlerine çocuklar ile ilgili sorulardan oluşan Ruhsal Uyum Ölçeği uygulanmıştır. Veriler IBM SPSS Statistics 23 programına aktarılmıştır. Araştırma verileri değerlendirilirken kategorik değişkenler için frekans dağılımı (sayı, yüzde), sayısal değişkenler için tanımlayıcı istatistikler (ortalama, standart sapma) verilmiştir. Ayrıca ölçek güvenilirliği için cronbach alfa değerinden yararlanılarak sonuçlar Çizelgeler halinde verilmiştir. Verilerin analizinde, Bağımsız örneklem T testi, ANOVA, Levene, Bonferroni ve Tahane’s T2, Pearson korelasyon testleri kullanıldı. Araştırmaya 229 mülteci çocuk katılmış olup, yaş ortalaması 11,17±1,07’dir. Araştırmaya katılan çocukların %44,1’i kız, %55,9’u erkeklerden oluşmaktadır. Çocuklardan %80,7’si aile üyeleriyle birlikte aynı ülkede yaşamaktadırlar. Çocukların %86,9’u ailelerinin göç etme nedenlerini ülkelerindeki savaş olarak belirtmişlerdir. Çocukların ortalama olarak menşe ülkelerinden ayrılma yaşları 8,24±2,00 ve Türkiye’de yaşama süreleri ortalama olarak 31,47±18,55 ay olarak belirlenmiştir. Türkiye’deki şartlardan memnun olmayan çocukların %39,2’sinin ekonomik sorunlar sebebiyle memnuniyetsiz oldukları belirlenmiştir. Yabancı bir ülkede yaşamaktan dolayı zorluk yaşayan çocukların %43,3'ü dil farklılıklarından, %28,4'ü ise ekonomik sorunlardan dolayı zorluk yaşadıklarını belirtmiştir. Çocukların durumluk ve sürekli kaygı ortalamalarının okul ders başarısı, yabancı ülkede yaşamaktan dolayı zorlanma, okulunu sevme ve arkadaşlık ilişkisi kurma durumlarından etkilendiği aralarında anlamlı derecede ilişki olduğu belirlenmiştir (p<0,05). Durumluk kaygı ortalamalarının ise Türkiyedeki şartlardan memnun olma ve yaşadığı yerde kendini güvende hissetme durumundan etkilendiği aralarında anlamlı derecede ilişki olduğu belirlenmiştir (p<0,05). Hacettepe Ruhsal Uyum ölçeğine göre ise çocukların %17,5’ u uyumsuz iken % 82,5’u uyumlu olarak belirlenmiştir. Ruhsal uyum ölçeğinin okul ders başarısı ve Türkiyede ay olarak kalma sürelerinden etkilendiği aralarında anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Uygulanan korelasyon analizleri sonucunda ruhsal uyum ölçek ortalaması ile durumluk ve sürekli kaygı ortalamaları arasında pozitif yönde anlamlı derecede ilişki bulunmaktadır. Bu sonuçlar ışığında dezavantajlı grup olan mülteci çocuklarla iletişim kurmak adına okul, toplum ve hastanelerde pediatri hemşirelerine büyük roller düşmektedir. ABSTRACT The research was carried out as a descriptive, cross-sectional and relational study to investigate the anxiety and mental adjustment status of refugee children aged 9-12, studying in schools in Karabuk. The research was conducted on 229 refugee children who speak and understand Turkish. Participant Questionnaire Form, Hacettepe Mental Adjustment Scale and State-Trait Anxiety Inventory were used to collect data. The State-Trait Anxiety Inventory was administered to the children included in the study in the presence of a counselor and researcher. On the same day, the Mental Adjustment Scale, consisting of questions about children, was applied to the classroom teachers. The data were transferred to the IBM SPSS Statistics 23 program. While evaluating the research data, frequency distribution (number, percentage) for categorical variables and descriptive statistics (mean, standard deviation) for numerical variables are given. In addition, the results are given in tables by using the Cronbach's alpha value for scale reliability. Independent sample T test, ANOVA, Levene, Bonferroni and Tahane's T2, Pearson correlation tests were used in the analysis of the data. 229 refugee children participated in the study, and the mean age of participating in the study was 11.17±1.07. 44.1% of the children participating in the study are girls and 55.9% are boys. 80.7% of children live in the same country with their family members. 86.9% of the children stated that the reason for their families' migration was the war in their country. The average age of the children to leave their country of origin was 8.24±2.00 and the average life expectancy in Turkey was 31.47±18.55 months. It has been determined that 39.2% of the children who are not satisfied with the conditions in Turkey are dissatisfied due to economic problems. 43.3% of the children who had difficulties due to living in a foreign country stated that they had difficulties due to language differences and 28.4% of them due to economic problems. It was determined that the state and trait anxiety averages of 229 refugee children living in Karabük and participating in the research were affected by their success in school, having difficulties due to living in a foreign country, liking their school and establishing friendship relations (p<0.05). On the other hand, it was determined that the state anxiety averages were affected by being satisfied with the conditions in Turkey and feeling safe in the place where they lived, and there was a significant relationship between them (p<0.05). According to the Hacettepe Mental Adjustment Scale, 17.5% of the children were found to be incompatible, while 82.5% of them were found to be compatible. It was determined that the psychological adjustment scale was affected by the school course success and the length of stay in Turkey in months, and there was a significant relationship between them. As a result of the applied correlation analysis, there is a significant positive correlation between the mean of the mental adjustment scale and the state and trait anxiety averages. In the light of these results, pediatric nurses have a great role to play in schools, communities and hospitals in order to communicate with refugee children, who are disadvantaged groups. en_EN
dc.language.iso tr en_EN
dc.subject Mülteci çocuk, Kaygı, Ruhsal uyum, Hemşirelik en_EN
dc.subject Refugee child, Anxiety, Mental adjustment, Nursing en_EN
dc.title 9-12 YAŞ GRUBU MÜLTECİ ÇOCUKLARIN KAYGI VE RUHSAL UYUM DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ: KARABÜK İLİ ÖRNEĞİ en_EN
dc.title.alternative DETERMINING THE ANXIETY AND MENTAL ADAPTATION LEVELS OF REFUGEE CHILDREN AGED 9-12: CASE OF KARABUK en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account