Karabuk University

Öğretim Liderliği İle Öğretmenlerin Öğretim Uygulamaları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Öğretmenlerin Mesleki Öğrenmesinin Aracı Rolü

Show simple item record

dc.contributor.author DORUKBAŞI, ERDAL
dc.date.accessioned 2022-06-30T13:39:23Z
dc.date.available 2022-06-30T13:39:23Z
dc.date.issued 2022-06-20
dc.identifier.uri http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/1975
dc.description.abstract ÖZ Öğretmen algılarına göre okul müdürlerinin öğretimsel liderlik davranışları ile öğretmenlerin öğretim uygulamaları arasındaki ilişki ve öğretmen mesleki öğrenmesinin aracı rolünün incelendiği bu araştırma, ilişkisel tarama modelinde yapılmış betimsel bir çalışmadır. Araştırmada, öğretmen algılarına göre okul müdürlerinin öğretim liderliği düzeyleri, öğretmenlerin mesleki öğrenme düzeyleri ve öğretim uygulamaları düzeylerinin anlamlı biçimde farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Öğretim liderliği algılarının öğretmenlerin cinsiyetleri, eğitim durumları, okul kademeleri, okullarındaki ve toplam hizmet sürelerine göre arasında anlamlı farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Öğretmenlerin mesleki öğrenme davranışlarına ilişkin algılarının, cinsiyetleri ve okul kademesine göre anlamlı farklılık gösterdiği görülmüştür. Ancak eğitim durumları, okuldaki ve toplam hizmet sürelerine göre anlamlı farklılık göstermediği bulgusuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin öğretim uygulamalarının, öğretmenlerin cinsiyetleri ve okul kademelerine göre anlamlı farklılık gösterdiği görülürken, eğitim durumu, okuldaki ve toplam hizmet sürelerine göre anlamlı bir farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Öğretmenler tarafından algılanan okul müdürlerinin öğretim liderliği düzeyleri ile öğretmenlerin mesleki öğrenme düzeyleri arasında pozitif yönlü ilişki bulunmuştur. Müdürlerin öğretim liderliği davranışları ile öğretmenlerin öğretim uygulamaları arasında da pozitif yönlü ilişki saptanmıştır. Benzer biçimde öğretmenlerin mesleki öğrenme düzeyleri ile öğretim uygulama düzeyleri arasında da pozitif yönde ilişki olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, okul müdürlerinin öğretmenler tarafından algılanan öğretim liderliği davranışlarının, öğretmenlerin mesleki öğrenme davranışlarını ve öğretim uygulamalarını anlamlı bir şekilde yordadığı görülmüştür. Öğretmenlerin mesleki öğrenme davranışlarının da öğretim uygulamalarını anlamlı bir şekilde yordadığı ve öğretmenlerin mesleki öğrenmelerinin öğretim liderliği ile öğretim uygulamaları arasında aracı rolü olduğu tespit edilmiştir. Buradan hareketle öğretim liderliğinin öğretmenlerin sınıf içi öğretim uygulamalarını doğrudan veya öğretmenlerin mesleki öğrenmeleri üzerinden dolaylı olarak etkileme potansiyeline sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. ABSTRACT This research, which examines the relationship between school principals' instructional leadership behaviors and teachers' teaching practices, and the mediating role of teacher professional learning according to teachers’ perceptions, is a descriptive study conducted in the relational survey model. In this study, it was investigated whether school principals' instructional leadership levels, teachers' professional learning levels and teaching practices levels differed significantly according to teacher perceptions. It has been determined that there is no significant difference between the perceptions of instructional leadership according to teachers' gender, educational status, school level, length of service in their school and total. It was observed that teachers' perceptions of professional learning behaviors differed significantly according to their gender and school level. However, it was found that there was no significant difference in terms of educational status, length of service in their school and total. While it was observed that the teaching practices of the teachers differed significantly according to the genders and school levels of the teachers, it was determined that there was no significant difference according to the educational status, length of service in their school and total. A positive relationship was found between the instructional leadership levels of school principals which is perceived by teachers and teachers' professional learning levels. A positive relationship was also found between principals' instructional leadership behaviors and teachers' instructional practices. Similarly, it has been determined that there is also a positive relationship between teachers' professional learning levels and teaching practice levels. In addition, it was observed that the instructional leadership behaviors of school principals perceived by teachers significantly predicted the teachers' professional learning behaviors and teaching practices. It has been determined that the professional learning behaviors of the teachers also predict the teaching practices in a meaningful way, and that the professional learning of the teachers has a mediating role between the teaching leadership and the teaching practices. From this point of view, it has been concluded that instructional leadership has the potential to affect teachers' classroom teaching practices directly or indirectly through teachers' professional learning. en_EN
dc.language.iso tr en_EN
dc.subject Liderlik; öğretim liderliği; öğretmen mesleki öğrenmesi; öğretimi değiştirme en_EN
dc.subject Leadership; instructional leadership; teacher professional learning; changing teaching en_EN
dc.title Öğretim Liderliği İle Öğretmenlerin Öğretim Uygulamaları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Öğretmenlerin Mesleki Öğrenmesinin Aracı Rolü en_EN
dc.title.alternative Examining the Relationship Between Instructional Leadership and Teachers' Teaching Practices: The Mediator Role of Teachers' Professional Learning en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account