Karabuk University

FARKLI ALÜMİNYUM ALAŞIMLARININ ORTA FREKANS KAYNAK MAKİNELERİ İLE DİRENÇ NOKTA KAYNAK KABİLİYETİNİN İNCELENMESİ

Show simple item record

dc.contributor.author KAYA, İSMAİL
dc.date.accessioned 2022-07-06T07:02:52Z
dc.date.available 2022-07-06T07:02:52Z
dc.date.issued 2022-06
dc.identifier.uri http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/1990
dc.description.abstract ÖZET Her geçen yıl daha da gelişen otomotiv endüstrisinde alüminyum kullanımı sürekli olarak artmaktadır. Alüminyum kullanımının artmasının en önemli nedenleri; alüminyumun hafifliğinin yanı sıra yüksek mukavemet, korozyon direnci ve yüksek şekillendirilebilirliğe sahip olmasıdır. Bu özelliklerinden dolayı alüminyum alaşımları, yüksek karbon emisyon değerlerini azaltmak ve yakıt tüketiminden tasarruf etmek için gerekli malzemelerin seçiminde otomotiv endüstrisinde önemli bir kullanım alanına sahiptir. 5XXX serisi (Al-Mg) ve 6XXX (Al-Mg-Si) serisi alüminyum alaşımları birçok otobüs ve otomobil iç ve dış panellerinde geniş uygulama alanına sahiptirler. AA5754 ve AA6063 serileri bu alaşım grubunda en çok tercih edilen ve ticari olarak temin edilebilen serilerdir. Bu çalışmada AA5754 ve AA6063 serisi alüminyum alaşımları kendi aralarında (AA5754-AA5754 ve AA6063-AA6063) ve birbirleri ile (AA5754-AA6063) doğru akımda MFDC (orta frekans doğru akım) teknolojisi kullanılarak birleştirilmişlerdir. Çalışmada birleştirilen malzemelerin kaynak bölgesini karakterize edebilmek için mikrosertlik ölçümleri ile optik mikroskop incelemeleri gerçekleştirilmiştir. Kaynaklı bağlantıların mekanik özellikleri çekme-makaslama ve çapraz-çekme testi ile belirlenirken korozyon dayanımları ise tuz sisi korozyon testi ile belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışmalar sonucunda tüm birleştirmelerde arayüzeyde gözenek hatalarına rastlanmış olmasına rağmen bu hataların çekme-makaslama ve çapraz-çekme testlerinde mekanik özelliklerini etkilemedikleri (tüm testlerde kopmalar kaynak çekirdeği etrafındaki ITAB’da meydana geldi) ancak bu hataların korozyon dayanımında etkili olduğu tespit edilmiştir. ABSTRACT The use of aluminum in the automotive industry, which is developing more and more each year, increases year by year. The most important reasons for the increase in the use of aluminum are; Besides the light-weight of aluminum, it has wide high strength, corrosion resistance and high formability. Due to these properties, aluminum alloys have an important area of use in the automotive industry in the selection of required materials to reduce high carbon emission values and to save fuel consumption. 6XXX series (Al-Mg-Si) and 5XXX (Al-Mg) series aluminum alloys have a wide application area in many bus and automobile inner and outer skin panels. AA6063 and AA5754 series are the mostly preferred and commercially available in this alloy group. In this study, AA5754 and AA6063 series aluminum alloys were joined with similar (AA5754-AA5754 and AA6063-AA6063) and dissimilar (AA5754-AA6063) using MFDC technology in direct current. Microhardness measurements and optical microscope examinations were carried out to characterize the weld zone of the joined materials. While the mechanical properties of welded joints were determined by tensile-shear and cross-tensile tests, their corrosion resistance was tried to be determined by salt spray corrosion test. As a result of the studies, it was determined that although pore defects were encountered at the interface in all joints, these defects did not affect the mechanical properties in tensile-shear and cross-tensile tests (rupture occurred in the ITAB around the weld core in all tests), but these defects were effective in corrosion resistance. en_EN
dc.language.iso tr en_EN
dc.subject Alüminyum alaşımları, Orta frekans doğru akım (MFDC) elektrik direnç nokta kaynağı (RSW), en_EN
dc.subject Aluminum alloys, medium frequency direct current (MFDC), resistance spot welding (RSW). en_EN
dc.title FARKLI ALÜMİNYUM ALAŞIMLARININ ORTA FREKANS KAYNAK MAKİNELERİ İLE DİRENÇ NOKTA KAYNAK KABİLİYETİNİN İNCELENMESİ en_EN
dc.title.alternative INVESTIGATION OF SPOT RESISTANCE WELDABILITY OF DISSIMILAR ALUMINUM ALLOYS BY MEDIUM FREQUENCY WELDING MACHINES en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account