Karabuk University

Okul Müdürlerinin Öğretim Liderliği Davranışları İle Öğretmenlerin Mesleki Öğrenmeleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Show simple item record

dc.contributor.author KAZANCI, ERDİ
dc.date.accessioned 2022-07-20T13:05:46Z
dc.date.available 2022-07-20T13:05:46Z
dc.date.issued 2022-06-13
dc.identifier.uri http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/2028
dc.description.abstract ÖZ Bu araştırmanın amacı, okul müdürlerinin sergilediği öğretim liderliği davranışları ile öğretmenlerin mesleki öğrenmeleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma, nicel araştırma yöntemine dayalı ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmaya 427 öğretmen katılmıştır. Araştırmanın evreni 2020-2021 eğitim- öğretim yılında Karabük ilinde bulunan, Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı ilkokul, ortaokul ve lisedeki 2846 öğretmenden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak; öğretim liderliği ölçeği ile öğretmen mesleki öğrenme ölçeği kullanılmıştır. Veriler SPSS programı ile analiz edilmiştir. Araştırmada okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışları ve öğretmenlerin mesleki öğrenmelerine ilişkin algıları cinsiyet, okul kademesi ve okulun sosyo-ekonomik durumuna göre incelenmiştir. Öğretmen algılarına göre okul müdürlerinin sergilediği öğretim liderliği davranışlarının ve öğretmen mesleki öğrenme algılarının cinsiyete göre anlamlı fark göstermediği tespit edilmiştir. Öğretmen algılarına göre okul müdürlerinin sergilediği öğretim liderliği davranışları ve öğretmen mesleki öğrenmesi algıları okul kademesi değişkenine göre incelendiğinde ise ortaokul kademesindeki öğretmenlerin kendi müdürlerinin öğretim liderliği davranışlarını ve kendi mesleki öğrenmelerini daha yüksek düzeyde algıladıkları görülmüştür. Öğretmen algılarına göre okul müdürlerinin sergiledikleri öğretim liderliği davranışları ile öğretmenlerin mesleki öğrenme algıları okulların sosyo-ekonomik düzeylerine göre incelendiğinde ise, yüksek sosyo-ekonomik seviyedeki okullarda okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışlarının yüksek algılandığı ve öğretmenlerin kendi mesleki öğrenme algılarının da yüksek olduğu görülmüştür. Araştırmada elde edilen bulgularda okul müdürlerinin öğretim liderliğine ilişkin öğretmen algılarının orta derecenin üstünde olduğu ve öğretmen mesleki öğrenmelerine ilişkin öğretmen algılarının ise yüksek derecede olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışlarının öğretmen mesleki öğrenmesinin önemli bir yordayıcısı olduğu bulunmuştur. ABSTRACT The purpose of this research is to examine the relationship between teachers' perceptions of instructional leadership and their own professional learning. The research is in the scope of the relational screening model based on the quantitative research method. 427 teachers have participated in the research. The population of the research consists of 2846 teachers in primary, secondary and high schools affiliated to the Ministry of National Education in the province of Karabük in the 2020-2021 academic year. As a data collection tool; Instructional Leadership Scale and Teacher Professional Learning Scale have been used. The data have been analyzed by means of the SPSS program. In the study, instructional leadership attitudes of the principals and the perceptions of the teachers about professional learning have been examined according to the variables of gender, age, school level, school district and socio-economic status of the school. It has been detected that according to teachers’ perceptions, instructional leadership attitudes of the principals and according to gender, teachers’ Professional learning perceptions did not have a significant difference. When the instructional leadership behaviors and teacher professional learning perceptions exhibited by the principals according to the teachers’ perceptions were examined according to the school level variable, it has been identified that secondary school teachers perceive their principals' instructional leadership attitudes and their own professional learning at a higher level. When the instructional leadership behaviors and teacher professional learning perceptions exhibited by the principals according to the teachers’ perceptions were examined according to socio-economic status of the school, it has been identified that secondary school teachers perceive their principals' teaching leadership attitudes and their own professional learning at a higher level as well. In the finding of the study, it has been determined that teachers’ perceptions about the principals’ instructional leadership are above the average and that teachers’ perceptions about teachers’ professional learning are at a high level. In addition, it has been found out that the principals’ instructional leadership attitudes is an essential predictor of teacher Professional learning. en_EN
dc.language.iso tr en_EN
dc.subject Liderlik; Öğretim Liderliği; Mesleki Öğrenme; Öğretmen Mesleki Öğrenmesi en_EN
dc.subject Leadership; Instructional Leadership; Professional Learning; Teacher Professional Learning en_EN
dc.title Okul Müdürlerinin Öğretim Liderliği Davranışları İle Öğretmenlerin Mesleki Öğrenmeleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi en_EN
dc.title.alternative Examining The Relationship Between Instructional Leadership And Teacher Professional Learning en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account