dc.description.abstract |
ABSTRACT
This thesis attempts to analyze Shelagh Delaney’s A Taste of Honey and Caryl Churchill’s Top Girls. The plays of these two playwrights witness events that carry some elements of repression and deprivation. The circumstances that the two playwrights had witnessed in their lives forced the two writers to write plays that reflected the bitterness of life. The style that the playwrights employ in their plays depicts the harshness of their lives. The articulation of the concept of gender or gender activation is the behavior reinforced through daily repetition, and the post-structural emphasis on representation and discourse as gender-producing techniques in the social world, and the continued attention to gender as a changing social construct with no deterministic effects. Both writers based their plays on different female characters and confront male domination in different ways. The thesis comprises three chapters and a conclusion. The first chapter deals with the definition and history of subversion, focusing specifically on the subversion of gender roles in modern drama. Chapter Two covers the various characteristics of womanhood and highlights the feminism theme of Shelagh Delaney’s A Taste of Honey. Chapter Three investigates women's socially imposed roles of women and the influence of patriarchy on Caryl Churchill’s Top Girls. The thesis concludes the gender subversion in the selected plays maintains that a person of female sex does not always have a feminism gender. As exemplified in Top Girl's. In A Taste of Honey stereotypes such as the working-class matriarch, the rootless ideal of black man's sexuality, and the teenage single parent, all represent gender subversion.
ÖZ
Bu tez, Shelagh Delaney ve Caryl Churchill’in iki oyununu analiz ediyor. Bu iki oyun bazı baskı ve yoksunluk unsurları taşıyan olaylara tanık oluyor. İki oyun yazarının hayatlarında tanık oldukları durumlar, onlarr hayatın acılarını yansıtan oyunlar yazmaya yöneltti. Oyun yazarlarının oyunlarında kullandıkları üslup, hayatlarının acımasızlığını yansıtır. Cinsiyetin gerçekçiliğine, toplumsal cinsiyet kavramının günlük tekrarlarla pekiştirilen davranış olarak ifade edilmesicinsiyet aktivasyonu olarak nitelendirilir. Ayrıca, toplumsal cinsiyet üreten teknikler olarak temsil ve söylem üzerindeki post-yapısal vurguya ve cinsiyete olan ilginin, belirleyici etkileri olmayan, değişen bir sosyal yapı olarak devam ettiğini vurgulamak gerekir. Her iki oyun yazarı da kendine özgü kadın karakterleri oyunlarının merkezine koyar ve erkek egemenliğine çeşitli şekillerde yaklaşır. Bu tez üç bölüm ve bir sonuçtan oluşmaktadır. İlk bölüm, özellikle modern drama ve toplumsal cinsiyet rollerinin altüst oluşuna odaklanarak yıkımın tanımı ve tarihi ile ilgilenir. İkinci bölüm, Shelagh Delaney’nin A Taste of Honey oyununda feminist unsurlarını sunar ve kadınlığın farklı yönlerini inceler. Üçüncu bölüm, kadınların toplumsal olarak belirlenmiş rollerini ve ataerkilliğin Caryl Churchill’in Top Girls üzerindeki etkisini sorguluyor. Tez, sonuç olarak Top Girls’da, cinsiyet rollerinin altüst oluşuna, ve kadın karakterlerinin sadece kadınsal kimliğe sahip olmamasını öne sürüyor. A Taste of Honey oyununda, işçi sınınfında anaerklik, siyah erkeğin köksüz cinsel idolu, ve yanlız ve ergen ebeveyni cinsiyet rollerrinin altüst oluşunun basmakalıpları olarak öne sürüyor. |
en_EN |