Karabuk University

The Role of Servant Leadership in Ensuring Job Involvement, Case Study at The University of Kirkuk, Iraq

Show simple item record

dc.contributor.author ALBAYATI, SEROR RIYADH HUSSEIN
dc.date.accessioned 2022-08-19T05:59:48Z
dc.date.available 2022-08-19T05:59:48Z
dc.date.issued 2022-06-21
dc.identifier.uri http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/2092
dc.description.abstract ABSTRACT Due to of continuous changes in the business environment, it has become necessary to put away the traditional concept of leadership and adopt modern models capable of developing the organization's performance and individuals. Servant leadership is one model that leaders can use to develop employees' job involvement. Servant leadership is concerned with follow-up and loyalty and tends to empower and develop employees to their fullest abilities. The research aims to reveal the role of servant leadership with its dimensions (Service, Stewardship and Empowerment) in achieving job involvement at the University of Kirkuk. This research used a survey method to explore job involvement practices by the servant leadership of the administration and employees at Kirkuk University. The use of questionnaires was more useful and produced more complete results and thus stronger credibility. The study population consisted of employees at the University of Kirkuk. Field information was collected through the distribution of a questionnaire prepared online due to the pandemic by Google Form. Since it would be difficult for the researcher to apply to the all employees of the university, the researcher randomly selected three faculties of university. The total number of staff of these faculties is 500. The mail addresses of 500 people were obtained from the university and the questionnaires were sent by Google Form. 220 employees responded to the surveys. The statistical analytical method used, which aims to describe and analyze the phenomenon of the study and to reveal the relationship between its components and the processes it includes. The results showed that all variables, whether independent or dependent, have a positive relationship. The correlation coefficient was in the range of 0,60 to 0,70, indicating a medium to the high correlation between the variables. Service and Empowerment have a significant and positive impact on job involvement at the University of Kirkuk. However, Stewardship have not a significant and positive impact on job involvement. In order to raise the efficiency of leaders’ performance and increase job involvement, the university should organize workshops and courses to train managers on servant leadership practices, motivate and support employees to increase their level of stewardship and raise their level of job involvement. ÖZET İş ortamındaki sürekli değişimler nedeniyle, geleneksel liderlik anlayışını ortadan kaldırmak ve organizasyonun performansını ve bireylerini geliştirebilecek modern modellerin benimsenmesi gerekli hale gelmiştir. Hizmetkar liderlik, liderlerin çalışanların işe katılımını geliştirmek için kullanabilecekleri bir modeldir. Hizmetkar liderlik, çalışanı takip ve sadakatle ilgilidir ve çalışanları tam yeteneklerine göre güçlendirme ve geliştirme eğilimindedir. Araştırma, Kerkük Üniversitesi'nde işe bağlılığın sağlanmasında hizmetkâr liderliğin rolünü boyutlarıyla (Hizmet, Vekilharçlık ve Yetkilendirme) ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu araştırma, Kerkük Üniversitesi'nde yönetimin hizmetkar liderliği ve çalışanları tarafından işe katılım uygulamalarını keşfetmek için bir anket yöntemi kullanmıştır. Araştırmanın evrenini Kerkük Üniversitesi'nde çalışan kişiler oluşturmuştur. Pandemi nedeniyle online olarak anket formunun Google Form üzerinden dağıtılması yoluyla saha bilgileri toplanmıştır. Araştırmacının üniversitenin tüm çalışanlarına başvurması zor olacağından, araştırmacı tarafından üniversitenin üç fakültesi rastgele seçilmiştir. Bu fakültelerin toplam personel sayısı 500'dür. Üniversiteden 500 kişinin mail adresleri alınmış ve anketler Google Form ile gönderilmiştir. Anketlere 220 çalışan yanıt vermiştir. Çalışmada verileri analiz etmek ve değişkenler arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmak amacıyla istatistiksel analitik yöntemler kullanılmıştır. Analiz sonuçları, bağımsız ve bağımlı tüm değişkenlerin pozitif bir ilişkiye sahip olduğunu göstermiştir. Korelasyon katsayısı 0,60 ile 0,70 arasında olup, bu değerler değişkenler arasında orta ila yüksek korelasyona işaret etmektedir. Hizmet ve Yetkilendirmenin Kerkük Üniversitesi'ndeki işe bağlılık (işe katılım) üzerinde anlamlı ve olumlu bir etkisinin olduğu saptanmıştır. Bununla birlikte, örneklem üzerinde vekilharçlık değişkeninin işe bağlılık (işe katılım) üzerinde anlamlı ve olumlu bir etkisinin olmadığı tespit edilmiştir. Üniversiteler, liderlerin performansının verimliliğini ve çalışanların işe bağlılığını artırmak için yöneticilerini hizmetkar liderlik uygulamaları konusunda eğitmeli, çalışanlarının vekillik düzeylerini artırmalı ve işe katılım düzeylerini yükseltmeleri için motive etmek ve desteklemek amacıyla çalıştaylar ve kurslar düzenlemelidir. en_EN
dc.language.iso en en_EN
dc.subject Servant Leadership; Job Involvement; University Employees en_EN
dc.subject Hizmetkar Liderlik; İşe Bağlılık; Üniversite Çalışanları en_EN
dc.title The Role of Servant Leadership in Ensuring Job Involvement, Case Study at The University of Kirkuk, Iraq en_EN
dc.title.alternative İşe Bağlılığın Sağlanmasında Hizmetkar Liderliğin Rolü, Irak, Kerkük Üniversitesi'nde Örnek Olay Çalışması en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account