dc.contributor.author |
TÜNGAÇ, DURDANE ŞELALE |
|
dc.date.accessioned |
2022-10-18T11:45:35Z |
|
dc.date.available |
2022-10-18T11:45:35Z |
|
dc.date.issued |
2022-09 |
|
dc.identifier.uri |
http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/2268 |
|
dc.description.abstract |
ÖZET
Bu çalışmada özel gereksinimli öğrencilerin okuma akıcılığını ölçmede kullanılan Çok Boyutlu Okuma Akıcılığı Puanlama Anahtarı’ndan elde edilen sonuçlarla Prozodik Okuma Akıcılığı Ölçeğinden elde edilen puanlar arasındaki tutarlılığı incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini, İstanbul ve Karabük illerinde bulunan özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde eğitim gören 75 özel eğitim gereksinimli öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin toplanması amacıyla “kişisel bilgi formu”, “Prozodik Okuma Ölçeği” ve “Çok Boyutlu Okuma Akıcılığı Puanlama Anahtarı” kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde; aritmetik ortalama, standart sapma gibi betimleyici istatistiklerin yanı sıra Pearson korelasyon analizleri kullanılmıştır.
Analizler sonucunda Prozodik Okuma Ölçeği ile Çok Boyutlu Okuma Akıcılığı ölçekleri arasında yüksek düzeyde pozitif korelasyon olduğu görülmektedir. Ölçeklerden elde edilen puanlar cinsiyete, yaşa ve engel türüne göre farklılık göstermemektedir.
ABSTRACT
In this study, the consistency between the results obtained from the Multidimensional Reading Fluency Scoring Key, which is used to measure the reading fluency of students with special needs, and the scores obtained from the Prosodic Reading Fluency Scale was examined. The sample of the research consists of 75 students with special education needs studying in special education and rehabilitation centers in Istanbul and Karabük. "Personal Information Form", "Prosodic Reading Scale" and "Multidimensional Reading Fluency Scoring Key" were used to collect data in the study. In the analysis of research data; In addition to descriptive statistics such as arithmetic mean and standard deviation, Pearson correlation analyzes were used.
As a result of the analysis, it is seen that there is a high level of positive correlation between the Prosodic Reading Scale and the Multidimensional Reading Fluency scales. The scores obtained from the scales do not differ according to gender, age and type of disability. |
en_EN |
dc.language.iso |
tr |
en_EN |
dc.subject |
Okuma akıcılığı, prozodi, özel eğitim, hafif düzeyde zihinsel yetersizlik, özgül öğrenme güçlüğü. |
en_EN |
dc.subject |
Reading fluency, prosody, special education, mental retardation, Dyslexia. |
en_EN |
dc.title |
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN OKUMA BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİNDE DERECELİ PUANLAMA ANAHTARI İLE ÖLÇEK PUANLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ |
en_EN |
dc.title.alternative |
INVESTIGATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN GRADE SCORING KEY AND SCALE SCORE IN THE EVALUATION OF THE READING SKILLS OF CHILDREN WITH SPECIAL NEEDS |
en_EN |
dc.type |
Thesis |
en_EN |