Karabuk University

Staging Fractured Identity In Selected Plays For Wole Soyinka And Debbie Tucker Green: A Post-Colonial Analysis

Show simple item record

dc.contributor.author AL-RIKABI, ALAA ABDULKADHIM ABDULAALI
dc.date.accessioned 2022-12-09T12:10:40Z
dc.date.available 2022-12-09T12:10:40Z
dc.date.issued 2022-10-28
dc.identifier.uri http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/2341
dc.description.abstract ABSTRACTi The present thesis is concerned with the issue of identity in black drama in English with a special reference to two playwrights: the Nigerian Wole Soyinka and the British Debbie Tucker Green. These two writers represent two different cultural and literary contexts and in their work gave different visions of the relationship between white mainstream culture and black culture and the fluctuations of black identity within these contexts. For this purpose, the thesis is divided into three chapters and a conclusion. The first chapter which is a general introduction presents background material about the subject and context of the study such as the issue of postcolonialism and postcolonial literature. Section two of this introduction is devoted to the theory of postcolonial identity focusing on a number of outstanding thinkers and critics namely as Frantz Fanon, Edward Said, Stuart Hall, and Homi Bhabha who have different understandings and perceptions of postcolonialism. The second chapter is devoted to Wole Soyinka's play A Dance of the Forest as one representative text of this process of the fracturing of black identity caused by the sense of shock or trauma that black culture suffered while coming in contact with European superior culture. The third chapter as well deals with Debbie Tucker Greene's Dirty Butterfly as another representative text of this disintegration of identity caused by the processes of globalization which has changed the nature of social relations and human people's communication with each other. Finally, the conclusion sums up the findings of the thesis. ÖZ (ABSTRACT IN TURKISH) Bu tez, iki oyun yazarına özel bir gönderme yaparak, İngilizce kara dramada kimlik konusuyla ilgilidir: Nijeryalı Wole Soyinka ve İngiliz Debbie Tucker Green. Bu iki yazar iki farklı kültürel ve edebi bağlamı temsil ediyor ve çalışmalarında beyaz ana akım kültür ile siyah kültür arasındaki ilişkiye ve bu bağlamlar içindeki siyah kimliğin dalgalanmalarına dair farklı vizyonlar verdiler. Bu amaçla tez üç bölüm ve bir sonuca ayrılmıştır. Genel bir giriş olan birinci bölüm, postkolonyalizm ve postkolonyal literatür gibi çalışmanın konusu ve bağlamı hakkında arka plan materyali sunar. Bu girişin ikinci bölümü, postkolonyalizm hakkında farklı anlayış ve algılara sahip olan Frantz Fanon, Edward Said, Stuart Hall ve Homi Bhabha gibi bir dizi önde gelen düşünür ve eleştirmene odaklanan postkolonyal kimlik teorisine ayrılmıştır. İkinci bölüm, siyah kültürün Avrupa üstün kültürüyle temasa geçerken maruz kaldığı şok veya travma hissinin neden olduğu siyah kimliğin kırılma sürecini temsil eden bir metin olarak Wole Soyinka'nın Ormanın Dansı oyununa ayrılmıştır. Üçüncü bölümde, küreselleşme süreçlerinin toplumsal ilişkilerin ve insanların birbirleriyle iletişiminin doğasını değiştiren bu kimlik parçalanmasının bir başka temsili metni olarak Debbie Tucker Greene'in Kirli Kelebek adlı eseri de ele alınmaktadır. Son olarak, sonuç bölümü tezin bulgularını özetlemektedir. en_EN
dc.language.iso en en_EN
dc.subject Identity; Postcolonialism; Diaspora; Soyinka; Greene. en_EN
dc.subject Kimlik; Postkolonyalizm; diaspora; Soyinka; Greene. en_EN
dc.title Staging Fractured Identity In Selected Plays For Wole Soyinka And Debbie Tucker Green: A Post-Colonial Analysis en_EN
dc.title.alternative Wole Soyinka ve Debbie Tucker Green'in Seçilmiş Oyunlarında Parçalanmış Kimliği Sahnelemek: Sömürge Sonrası Bir Analiz en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account