Karabuk University

Suicide Examination in The Novels of JoJo Moyes and Lois Lowry: From Taboo to Cause

Show simple item record

dc.contributor.author ALRUDAINI, ENAS ABDALELAH MUHAMED SALEH
dc.date.accessioned 2023-04-27T13:12:25Z
dc.date.available 2023-04-27T13:12:25Z
dc.date.issued 2023-03-14
dc.identifier.uri http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/2616
dc.description.abstract ABSTRACT The study explored suicide through the lens of psychology in both JoJo Moyes's Me Before You and Lois Lowry's The Giver based on Sigmund Freud’s Drive Theory (1923). Psychoanalysis in this study examines the pleasure principle and how effective it is in dealing with life and death instincts (Eros and Thanatos). In this study, the aim is to identify the root causes of self-destructive behavior and understand the reasons behind it. Death wish is examined in terms of narcissistic suicide afflicted with melancholia, whereas the desire to live is made a priority as a way of improving individuality and civilization. Chapter One is devoted to the introduction to give a broad outline of what suicide is, and the next two chapters are concerned with the analysis of the conflicting forces: the wish to die and the wish to live. Chapter Two focuses on the determination of Moyes’s main character, who questions the quality of life by choosing voluntary euthanasia. Lowry's main character struggles selflessly to restore humane feelings in his community, which challenges the concept of non-voluntary euthanasia in Chapter Three. Despite being fictional, both novels portray realistic psychological implications. As Moyes adapts to an ordinary setting, Lowry chooses a dystopian one. Consequently, the study presents a psychological conclusion regarding suicide and its taboo nature.   ÖZ Çalışma, hem JoJo Moyes'in Senden Önce Ben'inde hem de Lois Lowry'nin The Giver'ında intiharı psikolojinin merceğinden inceliyor. Sigmund Freud'un Dürtü Teorisine (1923) dayanmaktadır. Bu çalışmada psikanaliz, haz ilkesini ve yaşam ve ölüm içgüdüleriyle (Eros ve Thanatos) başa çıkmada ne kadar etkili olduğunu inceler. Bu çalışmada amaç, kendine zarar verme davranışının temel nedenlerini belirlemek ve arkasındaki nedenleri anlamaktır. Ölüm arzusu, melankolik bir kişinin narsist intiharı açısından incelenir. Bireyselliği ve uygarlığı geliştirme yolu olarak yaşama isteği ön planda tutulurken. Birinci Bölüm, intiharın ne olduğunun geniş bir taslağını vermek için girişe ayrılmış olsa da, sonraki iki bölüm çatışan güçlerin analiziyle ilgilenecek: ölme arzusu ve yaşama arzusu. İkinci Bölüm, gönüllü ötenaziyi seçerek yaşam kalitesini sorgulayan Moyes'un ana karakterinin kararlılığına odaklanıyor. Lowry'nin ana karakteri, Üçüncü Bölüm'de gönüllü olmayan ötenazi kavramına meydan okuyan, topluluğuna insani duyguları geri getirmek için özverili bir şekilde mücadele ediyor. Kurgusal olmasına rağmen, her iki roman da gerçekçi psikolojik imalar tasvir ediyor. Moyes sıradan bir ortama uyum sağlarken, Lowry distopik bir ortam seçer. Son olarak, çalışma intihar ve onun tabu doğası hakkında psikolojik bir sonuç sunuyor. en_EN
dc.language.iso en en_EN
dc.subject Suicide, Taboo, Pleasure / Unpleasure Principle, Euthanasia, Voluntary / Non-voluntary Euthanasia, Eros and Thanatos, Drive Theory, Life / Death Wish, Civilization. en_EN
dc.subject İntihar, Tabu, Haz / Hoşnutsuzluk İlkesi, Ötenazi, Gönüllü / İstemsiz Ötenazi, Eros ve Thanatos, Dürtü Teorisi, Yaşam / Ölüm Arzusu, Uygarlık. en_EN
dc.title Suicide Examination in The Novels of JoJo Moyes and Lois Lowry: From Taboo to Cause en_EN
dc.title.alternative Jojo Moyes ve Loıs Lowry'nin Romanlarında İntihar İncelemesi: Tabudan Nedene en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account