Abstract:
ÖZ
Günümüzde birçok alanda ödeme aracı olarak kabul görmesi ile değer kazanan bitcoin, turizm sektöründeki birçok firma tarafından kullanılmaya başlanmıştır. Bu çalışmada, kriptro para borsalarında hesabı olan tüketicilerin turizm harcamalarında dijital para kullanıma niyetleri araştırılmak istenmiştir. Tüketicilerin turizm harcamalarında kripto para kullanma niyeti, bilgi, farkındalık, endişe ve tutum gibi çeşitli faktörlere bağlı olarak değişebilmektedir. Bu amaçla, tüketicilerin ödeme metoduna yönelik olumlu tutum beslendiğinde kripto para ödeme yötemlerini kullanmaya istekli olacağı düşünülmektedir. Araştırmanın örneklemi, Afrika'da (Cibuti, Nijerya, Kamerun, Senegal...), kripto para borsalarında hesabı olan 201 kişiden oluşmaktadır. Elde edilen veriler üzerinden ölçeklerin yapısal geçerlilikleri için açıklayıcı faktör analizi ve güvenirlikleri için ise Cronbach’s Alpha testi yapılmıştır. Ardından, regresyon ve korelasyon analizleri yapılmıştır. Analiz sonuçları, kullanıcıların turizm harcamalarında kripto paraları bir ödeme yöntemi olarak kullanmaya yönelik tutumları ile niyetleri arasında anlamlı ve pozitif bir ilişki olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca, kripto para ile ödeme yöntemine ilişkin bilgi ve tutum arasında anlamlı ve pozitif bir ilişki bulunurken endişe ile tutum arasında ise anlamlı ve negatif bir ilişki bulunmuştur.
ABSTRACT
Today, bitcoin, which has gained value with its acceptance as a payment tool in many areas, has started to be used by many companies in the tourism sector. This study, it is aimed to investigate the intentions of consumers who have an account on cryptocurrency exchanges to use digital money in their tourism expenditures. Consumers' intention to use cryptocurrencies in tourism expenditures may vary depending on various factors such as knowledge, awareness, concern, and attitude. For this purpose, it is thought that consumers will be willing to use crypto money payment methods when a positive attitude towards the payment method is fostered. The sample of the research consists of 201 people in Africa (Djibouti, Nigeria, Cameroon, Senegal...), who have accounts on cryptocurrency exchanges. Explanatory factor analysis was used for the structural validity of the scales and Cronbach's Alpha test was used for the reliability of the scales based on the data obtained. Then, regression and correlation analyses were performed. The results of the analysis revealed that there is a significant and positive relationship between the attitudes and intentions of users to use cryptocurrencies as a payment method in tourism expenditures. In addition, there was a significant and positive relationship between knowledge and attitude about crypto money and payment method, while a significant and negative relationship was found between anxiety and attitude.