Karabuk University

Investigating Pronunciation Errors of Iraqi Efl Student Teachers in Oral Performance: An Error Analysis Study

Show simple item record

dc.contributor.author ALJABAR, MOHAMMED MUSTAFA ABDULQADER
dc.date.accessioned 2023-07-25T10:59:45Z
dc.date.available 2023-07-25T10:59:45Z
dc.date.issued 2023-06-22
dc.identifier.uri http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/2800
dc.description.abstract ABSTRACT One of the crucial skills for communication is speaking and within this skill pronunciation seems the most important. However, learners face difficulty to acquire this skill. Therefore, this study aims to investigate the pronunciation errors made by Iraqi EFL student teachers and to find out the reasons that underlie these errors. The main research questions were what are the common types of pronunciation errors? and what are the reasons behind them? In order to achieve these aims and answer the questions, a sample of 50 forth year undergraduate students at the University of Mosul, College of Education, Department of English for the academic year 2022-2023 were chosen to be the source of data in this study. The mixed method approach was used for data collection. That is, three research instruments are used, namely, classroom observation, speaking test and focus groups interviews. The study is focused on the following features of pronunciation: short vowels, long vowels, diphthongs, assimilation and consonant clusters. The study used two models, namely, Oxford Dictionary and Peter Roach “Phonetics and phonology” (2009) for the analysis and identification of errors. As for the results analysis, SPSS was used to provide statistical accounts of the identified errors. Qualitative descriptive analysis is also used to analyze data collected from focus groups and statistical accounts. The study found that Iraqi EFL student teachers make pronunciation errors both in vowel, of all types, and consonant cluster and assimilation. It is found that vowels are the most problematic for learners than consonant clusters and assimilation. They scored 65% of the total percentage. Within vowels, short vowels are the most problematic and diphthongs are the least, they scored 56% and 19% respectively. Regarding suprasegmental features, it is found that assimilation is more problematic than consonant cluster. It scored 78% of the errors. Progressive assimilation is the dominant one. Consonant cluster scored 22%. The study recommended that teachers of pronunciation should increase the practical rather than the theoretical lessons. They are recommended too to raise learner's awareness about the importance of pronunciation and the importance of sufficient use and exposure to the target language to overcome the habits of their native language.   ӦZ İletişim için en önemli becerilerden biri konuşmadır ve bu beceri içinde telaffuz en önemlisi gibi görünmektedir. Ancak, öğrenciler bu beceriyi kazanmakta güçlüklerle karşılaşırlar. Bu nedenle, bu çalışma İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen öğretmen adayları tarafından yapılan telaffuz hatalarını araştırmayı ve bu hataların altında yatan nedenleri bulmayı amaçlamaktadır. Ana araştırma soruları, yaygın telaffuz hatası türleri nelerdir? ve arkasındaki sebepler nelerdir? Bu amaçlara ulaşmak ve soruları cevaplamak için 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Musul Üniversitesi Eğitim Fakültesi İngilizce Bölümü dördüncü sınıf lisans öğrencilerinden (50) bir örneklem veri kaynağı olarak seçilmiştir. bu çalışma. Veri toplamada karma yöntem yaklaşımı kullanılmıştır. Yani, sınıf gözlemi, konuşma testi ve odak grup görüşmeleri olmak üzere üç araştırma aracı kullanılmaktadır. Çalışma telaffuzun şu özelliklerine odaklanmıştır: kısa ünlüler, uzun ünlüler, ikili ünlüler, asimilasyon ve ünsüz kümeleri. Çalışma, hataların analizi ve tanımlanması için Oxford Dictionary ve Peter Roach “Fonetics and phonology” (2009) olmak üzere iki model kullanmıştır. Sonuç analizine gelince, belirlenen hataların istatistiksel hesaplarını sağlamak için SPSS kullanıldı. Niteliksel tanımlayıcı analiz, odak gruplarından ve istatistiksel hesaplardan toplanan verileri analiz etmek için de kullanılır. Çalışma, İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen öğretmen adaylarının hem sesli harflerde hem de ünsüz kümesinde ve asimilasyonda telaffuz hataları yaptığını buldu. Ünlülerin ünsüz kümeleri ve benzetimden daha çok öğrenciler için problemli olduğu bulunmuştur. Toplam yüzdenin% 65'ini aldılar. Ünlüler içinde, kısa ünlüler en sorunlu, iki ünlüler en az sorunlu, sırasıyla %56 ve %19 puan aldılar. Suprasegmental özellikler ile ilgili olarak, asimilasyonun ünsüz kümeye göre daha problemli olduğu tespit edilmiştir. Hataların% 78'ini attı. Aşamalı asimilasyon baskın olandır. Ünsüz kümesi %22 puan aldı. Çalışma, telaffuz öğretmenlerinin teorik derslerden ziyade pratik dersleri artırması gerektiğini tavsiye etti. Telaffuzun önemi ve ana dildeki alışkanlıkların üstesinden gelmek için hedef dili yeterli kullanmanın ve maruz kalmanın önemi konusunda öğrencinin farkındalığını artırmak için de tavsiye edilirler. en_EN
dc.language.iso en en_EN
dc.subject Pronunciation Errors, Iraqi EFL student teachers, Oral performance, Error analysis en_EN
dc.subject Telaffuz Hataları, Iraklı EFL öğretmen adayları, Sözlü performans, Hata analizi en_EN
dc.title Investigating Pronunciation Errors of Iraqi Efl Student Teachers in Oral Performance: An Error Analysis Study en_EN
dc.title.alternative Irakli Efl Öğrenci Öğretmenlerinin Sözlü Performansta Incelenmesi: Bir Hata Analizi Çalişmasi en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account