Karabuk University

Total Quality Management and its Impact on employee’s performance in Higher Education: A Study Case of Samarra University, Iraq

Show simple item record

dc.contributor.author ARAB, OMAR ABDULSATTAR KAMEL SANDEL
dc.date.accessioned 2023-08-01T08:17:39Z
dc.date.available 2023-08-01T08:17:39Z
dc.date.issued 2023-06-14
dc.identifier.uri http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/2831
dc.description.abstract ABSTRACT Higher education institutions are the cornerstone of society and the key to its progress toward excellence and culture. Because good service is the foundation of every talent and every individual or collective success, it is essential to prioritize and implement all quality management systems to move an organization into the ranks of major corporations worldwide. Learning from and adapting to international institutions is essential to the success of the institution and its solid grounding. With this research, awareness has been created about how the principles of total quality management can be applied more accurately to improve the performance of the academic and administrative staff at the University of Samarra. At this point, the aim of this study is to determine the effect of total quality management on employee performance in higher education institutions. For this purpose, data were obtained from 400 participants working at Samarra University, which has a total of 1100 employees, through an online survey technique. In the research, employee performance is the dependent variable, and TQM and its sub-variables, Leadership, continuous improvement, and Employee involvement, are the independent variables. In the study, descriptive analysis, reliability and validity analysis, factor analysis, correlation analysis, and regression analysis were performed. According to the results obtained, there is a statistically significant direct relationship between Leadership, Continuous Improvement, Employee Engagement, and Employee Performance in the Samarra University example. Total quality management in higher education and its sub-dimensions of Leadership, Continuous Improvement, and Employee Participation have a significant and positive effect on Employee Performance. Thus, all hypotheses were accepted. ÖZET Yüksek öğretim kurumları, toplumun mihenk taşıdır ve bir toplumun mükemmellik ve kültüre doğru ilerlemesinin anahtarıdır. Her yeteneğin ve her bireysel ya da toplu başarının temeli iyi hizmet etmek olduğu için, bir kurumu dünya çapındaki büyük kurumların saflarına taşımak için öncelik vermek ve tüm kalite yönetim sistemlerini uygulamak çok önemlidir. Uluslararası kurumlardan öğrenmek ve uyarlama yapmak, kurumun başarısı ve sağlam temelde ilerlemesi için değerlidir. Bu araştırma ile Samarra Üniversitesi'ndeki akademik ve idari personelin performansını artırmak için toplam kalite yönetimi ilkelerinin nasıl daha doğru uygulanabileceği konusunda bir farkındalık oluşturulmuştur. Bu noktada bu çalışmanın amacı, yükseköğretim kurumlarında toplam kalite yönetiminin çalışan performansı üzerindeki etkisini belirlemektir. Bu amaçla toplam 1100 çalışanı bulunan Samarra Üniversitesinde görev yapan 400 katılımcıdan online anket tekniği ile veriler elde edilmiştir. Araştırmada çalışan performansı bağımlı değişken, TKY ve alt değişkenleri olan Liderlik, Sürekli İyileştirme, Çalışan Katılımı bağımsız değişkendir. Araştırmada betimsel analiz, güvenirlik ve geçerlilik analizi, faktör analizi, korelasyon analizi ve regresyon analizi yapılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre Samarra Üniversitesi örneğinde Liderlik, Sürekli İyileştirme ve Çalışan Katılımı ve Çalışan Performansı arasında istatistiksel olarak doğrudan anlamlı bir ilişki vardır. Yükseköğretimde toplam kalite yönetimi ve alt boyutları olan Liderlik, Sürekli İyileştirme ve Çalışan Katılımı Çalışan Performansı üzerinde anlamlı ve olumlu bir etkiye sahiptir. Böylece tüm hipotezler kabul edilmiştir. en_EN
dc.language.iso en en_EN
dc.subject Total Quality Management, Employee Performance, Higher Education en_EN
dc.subject Toplam Kalite Yönetimi, Performans, Çalışan Performansı, Yüksek Öğretim en_EN
dc.title Total Quality Management and its Impact on employee’s performance in Higher Education: A Study Case of Samarra University, Iraq en_EN
dc.title.alternative Yüksek Öğretimde Toplam Kalite Yönetimi ve Çalışan Performansı Üzerindeki Etkisi: Irak Samarra Üniversitesi Örneği. en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account