Abstract:
ÖZET
Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin sportif rekreasyon etkinliklerine katılımlarını engelleyen faktörlerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırmada tarama modellerinden ilişkisel araştırma modeli kullanılmıştır Araştırmanın evrenini Karabük Üniversitesi Hasan Doğan Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu ile Safranbolu Turizm Fakültesi’nde öğrenim gören 1500 lisans öğrencisi, örneklemini ise 714 lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak ‘’Kişisel Bilgi Formu’’ ve üniversite öğrencilerinin rekreatif etkinliklere katılmalarına engel olabilecek faktörleri değerlendiren 28 maddeden oluşan ‘’boş zaman engelleri ölçeği’’ kullanılmıştır. Ölçek toplamda 6 alt boyuttan oluşmaktadır. Elde edilen verilerin işlenmesinde SPSS-24 paket programı kullanılmıştır. Analizler sonucunda öğrencilerin bölümlerine, aile gelir durumları ve üniversitedeki rekreasyon tesislerini yeterli bulma durumuna göre boş zaman
engelleri ölçeği alt boyutlarından “birey psikolojisi” puanları arasında anlamlı farklılık olduğu görülmektedir.
ABSTRACT
The aim of this study is to examine the factors that prevent university students from participating in sportive recreation activities in terms of various variables. Relational research model, one of the scanning models, was used in the research. The population of the research consists of 1500 undergraduate students studying at Karabük University Hasan Doğan School of Physical Education and Sports and Safranbolu Tourism Faculty, and the sample is 714 undergraduate students. In the research, "Personal Information Form" and "leisure time barriers scale" consisting of 28 items evaluating the factors that may prevent university students from participating in recreational activities were used as data collection tool. The scale consists of 6 sub-dimensions in total. SPSS-24 package program was used to process the obtained data. As a result of the analyzes, it is seen that there is a significant difference between the "individual psychology" scores, which is one of the sub-
dimensions of the leisure time barriers scale, according to the departments of the students, their family income status and whether they find the recreational facilities at the university sufficient.