Karabuk University

Thomas Hobbes’un Siyaset Felsefesinin Etik Değerler Açısından Kritiği

Show simple item record

dc.contributor.author ÜNAL, CABİR
dc.date.accessioned 2023-09-01T14:01:17Z
dc.date.available 2023-09-01T14:01:17Z
dc.date.issued 2023-07-24
dc.identifier.uri http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/2951
dc.description.abstract ÖZ Felsefenin bir disiplini olan siyaset felsefesi, üzerinde pek çok düşünürün görüş beyan ettiği bir sorun ve tartışma alanıdır. Bu alana dair her söylem, beraberinde insan doğasına dair bir takım açıklamaları da gerekli kılmaktadır. Bu nedenledir ki bu çalışmada öncelikli olarak insanın doğa halinden bahsetmek yerinde olacaktır. Bu itibarla denilebilir ki insan, sosyal bir varlık olduğu için yalnız yaşayamamakta, yaşamını idame ettirebilmek için bir topluluğa gereksinim duymaktadır. Fakat insanın “ben” yönü ağır bastığından topluluk içerisindeki huzur ortamının sağlanabilmesi de mümkün görünmemektedir. Bu nedenle huzur arayışındaki insan, ahlak kuralları oluşturma ihtiyacı hissetmiştir. Siyaset felsefesine dair görüşlerinin temeline insan doğasını yerleştiren Thomas Hobbes, insanın doğası itibari ile çatışmacı bir varlık olduğunu düşünmektedir. Buna göre insanlar doğa halindeyken birbirlerini korku ve kaygı ile tehdit ettikleri için güvensiz bir ortamda yaşamaktadırlar. Doğa halinde her şey herkesindir. Değerler yoktur. İyi ile kötünün, değer ile ahlakın ne olduğu belirsizdir. Her birey, güdüsel olarak hayatta kalmak istemekte ve bu uğurda her şeyi yapmaktadır. Bu durumda da Hobbes’un belirttiği gibi herkesin her şeyi yapabildiği bir dünya profili ortaya çıkmaktadır. Herkesin her şeyi istediği şekliyle gerçekleştirdiği yerde de sürekli çatışmaların olması kaçınılmaz olacaktır. Bu nedenledir ki insanlar, çatışma durumunun son bulması ve güvensizlik halinin ortadan kaldırılarak daha güvenli bir ortamda yaşamlarını devam ettirebilmek arzusuyla topluluk haline gelmişler ve bir toplumsal sözleşme yoluna gitmişlerdir. Söz konusu bu sözleşmeyle de ahlak kurallarını yasalar haline getirerek, bir yönetici tayin etmişlerdir. Bu da göstermektedir ki ahlak, hukuk ve devlet aynı kökten meydana gelmekte ve aynı amaca hizmet etmektedir. Hobbes’a göre değerlerden ve ahlaktan söz edebilmek için toplumsal bir sözleşmenin olması gerekmektedir. Bu sebeple Hobbes’un siyaset felsefesi, ortaya koyacağı etik değerler için bir kalkış noktası oluşturmaktadır. ABSTRACT Political philosophy, which is a discipline of philosophy, is a problem and discussion area on which many thinkers have expressed their opinions. Every discourse on this field necessitates some explanations about human nature. For this reason, in this study, it would be appropriate to talk about the state of nature of human first. In this respect, it can be said that man cannot live alone because he is a social being, and he needs a community to sustain his life. However, since the "me" aspect of the person dominates, it does not seem possible to provide a peaceful environment in the community. For this reason, people in search of peace felt the need to create moral rules. Thomas Hobbes, who placed the human nature on the base of his views on political philosophy, thinks that human beings are a conflicting being by nature. According to this, people live in an insecure environment because they threaten each other with fear and anxiety while in nature. In nature, everything belongs to everyone. There are no values. It is unclear what good and bad, value and morality are. Every individual instinctively wants to survive and does everything for this purpose. In this case, as Hobbes states, a world profile emerges where everyone can do anything. It will be inevitable that there will be constant conflicts where everyone does everything the way they want. For this reason, people have become a community with the desire to end their conflict situation and to be able to continue their lives in a safer environment by eliminating the state of insecurity and have followed a social contract. With this contract, they made moral rules into laws and appointed a manager. This shows that morality, law and state originate from the same root and serve the same purpose. According to Hobbes, there must be a social contract in order to talk about values and morality. For this reason, Hobbes's political philosophy constitutes a starting point for the ethical values he will reveal. en_EN
dc.language.iso tr en_EN
dc.subject Thomas Hobbes; Devlet; Etik; Ahlak; Etik Değerler en_EN
dc.subject Thomas Hobbes; State; Ethic; Morality; Ethical Values en_EN
dc.title Thomas Hobbes’un Siyaset Felsefesinin Etik Değerler Açısından Kritiği en_EN
dc.title.alternative The Critique of Thomas Hobbes’s Political Philosophy in Terms of Ethical Values en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account