Karabuk University

EBEVEYNLERİN SOSYAL BECERİLERİ İLE OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARIN ZORBA-KURBAN DAVRANIŞLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Show simple item record

dc.contributor.author ONAT, FEYZANUR
dc.date.accessioned 2023-10-24T08:53:10Z
dc.date.available 2023-10-24T08:53:10Z
dc.date.issued 2023-06
dc.identifier.uri http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/3051
dc.description.abstract ÖZET Bu çalışmada, ebeveynlerin sosyal becerileri ile okul öncesi çocuklarnın zorba-kurban davranışları arasındaki ilişki incelenmiştir. Çalışma grubunu okul öncesi eğitime devam eden 3-6 yaş aralığında 113 çocuk ile bu çocukların ebeveynleri (n=113) oluşturmaktadır. Veri toplamada Zorba-Kurban Çocuk Davranışlarını Değerlendirme Formu ve Sosyal Beceri Envanteri kullanılmıştır. Çocukların zorba-kurban davranışları, okul öncesi sınıf öğretmenleri tarafından değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmış, değişkenlerin normallik dağılımına göre t Testi, ANOVA, Mann Whitney U Testi, Kruskal Wallis H Testi ile Spearman Brown Korelasyon Katsayısı kullanılmıştır. Çocuklarda zorba-kurban-pasif zorba olma durumunun çocuğun yaşı, kardeş sayısı, ebeveynin yaşı, ebeveynin öğrenim durumu göre farklılık göstermediği bulunmuştur. Çalışmada ebeveynlerin yaşı ile duygularını yönetme becerileri arasında anlamlı fark bulunmuştur. Yaşı 31-35 ve üstü ebeveynlerin duyguları yönetme becerisinin yaşı 41 ve üzeri olan ebeveynlerden daha fazla olduğu, ilköğretim mezunu ebeveynlerin duyguları yönetme becerilerinin lisansüstü mezunlarından daha yüksek olduğu görülmüştür. Çalışmada ebeveynlerin sosyal becerileri ile çocukların zorba-kurban-pasif zorba davranışları arasında anlamlı bir ilişki olmadığı belirlenmiştir. ABSTRACT In this study, it was examined the relationship between parents' social skills and their preschool children’bully-victim behaviors. The study group consists of 113 children between the ages of 3 and 6 who attend pre-school education and their parents (n=113). Bully-Victim Child Behaviors Evaluation Form and Social Skills Inventory were used to collect data. The bully-victim behaviors of the children were evaluated by their preschool teachers. Descriptive analysis was used in the analysis of the data, t-Test, ANOVA, Mann Whitney U Test, Kruskal Wallis H Test and Spearman Brown Correlation Coefficient were used according to the normality distribution of the variables. It was found that the status of being a bully-victim-passive bully in children did not differ according to the age of the child, the number of siblings, the age of the parent, the education level of the parent. In the study, a significant relationship was found between the age of the parents and their ability to manage their emotions. It was seen that the ability of parents aged 31-35 and over to manage emotions was higher than parents aged 41 and over, and parents who were primary school graduates had higher ability to manage emotions than those with graduate degrees. In the study, it was determined that there was no significant relationship between parents' social skills and children's bully-victim-passive bully behaviors. en_EN
dc.language.iso tr en_EN
dc.subject Sosyal Gelişim, Sosyal Beceriler, Okul Öncesi Dönem, Zorbalık, Zorba-Kurban Davranışlar. en_EN
dc.subject Social Development, Social Skills, Preschool Period, Bullying, Bully-Victim Behaviors. en_EN
dc.title EBEVEYNLERİN SOSYAL BECERİLERİ İLE OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARIN ZORBA-KURBAN DAVRANIŞLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ en_EN
dc.title.alternative EXAMINATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN PARENTS' SOCIAL SKILLS AND PRESCHOOL CHILDREN'S BULLY-VICTIM BEHAVIORS en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account