Abstract:
ÖZ
Yapay zekâ teknolojileri son yıllarda iş dünyasını önemli ölçüde etkilemiş ve uluslararası şirketler için vazgeçilmez bir araç haline gelmiştir. Çalışmanın konusu uluslararası şirketlerin yapay zekâya bakış açısı ve yatırımların incelenmesidir.
Bu çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Nitel araştırmalar, neden ve sonuçları sayısal verilerle belirleyen çalışmalar olmadığı gibi, bir olgunun ne anlama geldiği ve bireylerin deneyimlerini nasıl yorumladıkları ile ilgilenmektedir (Merriam, 2013). Araştırmanın amacı doğrultusunda verileri toplamak için görüşme yöntemi kullanılmıştır. Görüşme yönteminin seçilmesindeki temel sebep, çalışmanın araştırma soruları için diğer nitel veri toplama yöntemlerine (gözlem, doküman analizi) göre görüşme yönteminin sağladığı avantajlar ve amaca uygunluktur. Araştırmanın evreni tüm Türkiye olmakla birlikte örneklemi amaçlı örnekleme yöntemi ile seçilen ve uluslararası faaliyet gösteren 9 şirketten oluşmaktadır. Araştırmacılar tarafından düzenlenen yarı yapılandırılmış görüşme soruları aracılığıyla belirlenen 9 şirketin yöneticileriyle yapılan mülakat ile elde edilmiştir.
Araştırmada elde edilen veriler incelendiğinde yapay zekâ kullanımının sektörlerde hız yönünde katkısının olduğu görülmüştür. Yapılacak üretimlerde daha kısa zamanda daha çok ürün çıkması, takip edilecek bir sistemde basit uygulamalarla daha çabuk kontrollerin sağlanması ve öğrenilecek bir bilgide daha az zaman harcayarak bilgiye ulaşılması yapay zekânın hayata sunacağı hıza örneklerdir. Yapay zekânın hayata geçirilmesi ile ilerleyen zamanlarda personel sayısında ciddi azalmalar ve bu azalmanın sonucunda işsizliğin olabileceği de ön görülen durumlardandır. Çalışmaya katılan katılımcılardan yapay zekânın takip sistemi gibi sistemlerde kullanımının kolaylık sağladığına ve takiplerin rahat yapılabildiğine dair sonuçlara ulaşılmıştır.
ABSTRACT
Artificial intelligence technologies have significantly affected the business world in recent years and have become an indispensable tool for international companies. The subject of the study is to examine the perspective and investments of multinational companies in artificial intelligence.
A qualitative research method was used in this study. Qualitative research is not studies that determine causes and effects with numerical data, but it is interested in what a phenomenon means and how individuals interpret their experiences (Merriam, 2013). In line with the purpose of the research, the interview method was used to collect data. The main reason for choosing the interview method is the advantages of the interview method over other qualitative data collection methods (observation, document analysis) for the study's research questions and its suitability for the purpose. Although the research population is all of Türkiye, the sample consists of 9 companies operating internationally and selected by purposive sampling method. The data were obtained through interviews with the managers of the nine companies identified through semi-structured interview questions organized by the researchers.
When the data obtained in the research were analyzed, it was seen that artificial intelligence contributes to speed in the sectors. The production of more products in a shorter time in the output to be made, providing faster controls with simple applications in a system to be followed, and accessing information by spending less time on knowledge to be learned are examples of the speed that artificial intelligence will offer to life. It is also foreseen that with the implementation of artificial intelligence, there may be severe reductions in the number of personnel in the future and unemployment due to this reduction. From the participants in the study, it was concluded that using artificial intelligence in systems such as tracking provides convenience and that monitoring can be done quickly.