dc.description.abstract |
ABSTRACT
This study aims to identify opportunities and challenges for Jordanian Islamic banks. Using a descriptive and cross-sectional study was conducted between 01.08.2022 and 31.12.2022, in Amman, Jordan, using online communication tolls and Google models.
Methods: The study population consists of customers who deal with Islamic banks in city of Amman. The study sample consisted of 169 Islamic bank clients who agreed to participate in the research at the time of the data collection. The “Personal Information Form” and the “Opportunities and Challenges Facing the Islamic Bank Questionnaire” were used to collect the data needed for the investigation.
Results: The highest number of participants in the study were between the ages of 41-50, 76.3% were women, 69.2% were high school graduates, 26.6% were employed, 50.9% were somewhat satisfied, It was stated that 66.9 of them have been dealing with an Islamic bank for less than 5 years, 50.9% of them were preferred because of the bank reputation.
It was determined that the male participants in the study had higher scores in the sub-dimension of liquidity and opportunities, those with less than secondary education, and those who were somewhat satisfied with their income had higher scores in the sub-dimension of customer information. Compared to the other groups, the difference was statistically significant (p≤0.05).
As for the challenges, a significant effect was determined between the challenges in the sub-dimension of law, the banking control system dimension and between the age group. Their income was higher in the banking supervision sub-dimension, compared to the other groups, and the difference was statistically significant (p≤0.05).
Conclusion: The results of the study showed that the opportunities and challenges facing Islamic banks from the point of view of the customers are affected by variables such as their ages, marital status and education.
ÖZ
Bu çalışma, Ürdün İslami bankaları için fırsatları ve zorlukları belirlemeyi amaçlamaktadır.
Metodoloji: 01.08.2022-31.12.2022 tarihleri arasında tanımlayıcı kesitsel bir çalışma yapılmıştır. Amman şehrinde, Google modellerini kullanarak, çevrimiçi olarak, çalışma popülasyonu, İslami bankalarla çalışan müşterilerden oluşmaktadır. Çalışma örneklemi, veri toplama sırasında çalışmaya katılmayı kabul eden 169 müşteriden oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında "Kişisel Bilgi Formu" ve "İslami Bankanın Karşılaştığı Fırsatlar ve Zorluklar Anketi" kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmaya en fazla katılımcının 41-50 yaş arasında değiştiği, %76,3'ünün kadın, %69,2'sinin lise mezunu, %26,6'sının istihdam edildiği, %50,9'unun biraz memnun olduğu, %66,9'unun 5 yıldan az bir süredir İslami bir bankayla uğraştığı, %50,9'unun İslami Banka'nın tercih edilme nedeni olduğu belirtildi. Banka itibarı
Araştırmaya katılan erkek katılımcıların likidite ve fırsatlar alt boyutunda daha yüksek, ortaöğretimi az olanların ise gelirinden biraz memnun olanların müşteri bilgileri alt boyutunda daha yüksek puanlara sahip oldukları belirlenmiştir. Diğer gruplarla karşılaştırıldığında fark istatistiksel olarak anlamlıydı (p≤0.05).
Zorluklara gelince, hukukun alt boyutundaki zorluklar, bankacılık kontrol sistemi boyutu ve yaş grubu arasındaki zorluklar arasında önemli bir etki belirlenmiştir. Bankacılık denetimi alt boyutunda gelirleri diğer gruplara göre daha yüksek olup, aradaki fark istatistiksel olarak anlamlıdır (p≤0,05).
Sonuç: Araştırmanın sonuçları, İslami bankaların müşteriler açısından karşılaştıkları fırsat ve zorlukların yaş, medeni durum ve eğitim gibi değişkenlerden etkilendiğini göstermektedir. |
en_EN |