dc.description.abstract |
ABSTRACT
The main aim of this dissertation is to illuminate how socio-political representation of Scotland and experiences of women that have long been marginalized and silenced find expression through Lochhead’s selected plays from a new historicist approach. By closely examining four pivotal plays—Mary Queen of Scots Got Her Head Chopped Off, Dracula, Medea, and Miseryguts— this study spans diverse historical periods, ranging from the 14th century to the 19th century, encompassing epochs from ancient prehistory to the contemporary setting of 2002. It embarks on a journey through these historical periods within an attempt to shed light on Lochhead’s positioning her plays within the complex interplay between politics and literature. Also, this research explores the web of power dynamics that govern Scotland’s interactions with the United Kingdom and reveals the discourses enveloping these interactions. It highlights the subversive strategies employed to challenge grand narratives, with recurrent themes including nationalism, class, sexism, and colonialism. In this regard, the present study scrutinizes how Lochhead, reconfiguring well-known fictional and historical figures, confronts these mis-representations by depicting them grappling with their oppressive surroundings. By doing so, this dissertation aims to demonstrate the possibility of liberating history and historical analysis from a masculine gaze and intersecting historical narratives with a feminist perspective within the Scottish context.
ÖZ
Bu tezin temel amacı, İskoçya’nın sosyo-politik temsilinin ve uzun süredir ötekileştirilen ve susturulan kadınların deneyimlerinin Lochhead'in seçtiği oyunlar aracılığıyla kadın anlatımıyla nasıl ifade bulduğunu yeni tarihselci bir yaklaşımla aydınlatmaktır. Bu çalışma, dört önemli oyunu -Mary Queen of Scots Got Her Head Chopped Off, Dracula, Medea ve Miseryguts- yakından inceleyerek, 14. yüzyıldan 19. yüzyıla uzanan, antik tarih öncesinden 2002 yılının ortamına kadar çeşitli tarihsel dönemleri kapsamaktadır. Ayrıca, bu araştırma İskoçya’nın Birleşik Krallık ile etkileşimlerini yöneten güç dinamikleri ağını araştırmakta ve bu etkileşimleri çevreleyen siyasi söylemleri ortaya koymaktadır. Milliyetçilik, sınıf, cinsiyetçilik ve sömürgecilik gibi tekrarlayan temalarla büyük anlatılara meydan okumak için kullanılan yıkıcı stratejilerin altını çizmektedir. Bu bağlamda, bu çalışma, Lochhead’in tanınmış kurgusal ve tarihi figürleri yeniden yapılandırarak, onları baskıcı çevreleriyle boğuşurken tasvir ederek bu yanlış temsillerle nasıl yüzleştiğini incelemektedir. Bunu yaparak, bu tez, tarihi ve tarihsel analizi eril bir bakıştan özgürleştirmenin ve tarihsel anlatıları feminist bir perspektifle kesiştirmenin olasılığını göstermeyi amaçlamaktadır. |
en_EN |