Karabuk University

Hıstorıographıc Metafıctıon in E.L Doctorow’s Ragtıme And A.S Byatt’s Possessıon

Show simple item record

dc.contributor.author ZORGANE, OMAR
dc.date.accessioned 2023-12-08T07:21:43Z
dc.date.available 2023-12-08T07:21:43Z
dc.date.issued 2023-11-20
dc.identifier.uri http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/3113
dc.description.abstract ABSTRACT Because it was the last approach to a new millennium, the 20th century began with both enormous promise and some trepidation. For many, a new age of human history was beginning. Many movements, philosophies and ideologies emerged in the 20th century, some were left behind and others marked that era and are still very much respected in current days. Historiographic metafiction is a genre that had existed for years, but was given the name by Linda Hutcheon in the late 1980’s. History and fiction are two completely different things, but they are often found together in many literary works. Both E.L Doctorow and A.S Byatt were pillars of this genre before it even had a name, their novels Ragtime and Possession are clear examples of that, challenging history and inserting many unique elements in it. This dissertation will aim to delve into the definition and importance of history and historiography as well as analyzing E.L Doctorow and A.S Byatt’s novels on a scale of Linda Hutcheon’s historiographic metafiction. The study showcases how Ragtime violates expectations for historical writing and implores readers to question the accuracy of historiographical portrayal in the way that Doctorow casts doubt on literature's capacity to accurately depict history by using an anonymous narrator. The study also focuses on how Possession achieves the same goal by using a self-conscious narrative as well as false documents instead of relying on historiography. Lastly, the dissertation aims to accurately compare and contrast both novels. ÖZ Yeni bir milenyıla son yaklaşım olduğu için 20. yüzyıl hem büyük umutlarla hem de biraz endişeyle başladı. Birçokları için insanlık tarihinde yeni bir çağ başlıyordu. 20. yüzyılda pek çok akım, felsefe ve ideoloji ortaya çıktı, bazıları geride kaldı, bazıları ise o döneme damgasını vurdu ve günümüzde hala büyük saygı görüyor. Tarihyazımsal üstkurmaca yıllardır var olan bir türdür ancak adı 1980'lerin sonunda Linda Hutcheon tarafından verilmiştir. Tarih ve kurgu tamamen farklı iki şeydir, ancak birçok edebi eserde sıklıkla bir arada bulunurlar. Hem E.L Doctorow hem de A.S Byatt, daha bir isme bile sahip olmadan bu türün temel direkleriydi; onların Ragtime ve Possession adlı romanları bunun açık örnekleridir; tarihe meydan okur ve ona pek çok benzersiz öğe katar. Bu tez, E.L Doctorow ve A.S Byatt'ın romanlarını Linda Hutcheon'un tarih yazımı üstkurmacası ölçeğinde analiz etmenin yanı sıra tarih ve tarih yazımının tanımını ve önemini derinlemesine incelemeyi amaçlayacaktır. Çalışma, Ragtime'ın tarih yazımı konusundaki beklentileri nasıl ihlal ettiğini ortaya koyuyor ve Doctorow'un edebiyatın anonim bir anlatıcı kullanarak tarihi doğru bir şekilde tasvir etme kapasitesi konusunda şüphe uyandırması gibi okuyuculardan tarih yazımının doğruluğunu sorgulamalarını istiyor. Çalışmada aynı zamanda Possession'ın tarih yazımına güvenmek yerine sahte belgeler ve bilinçli bir anlatım kullanarak aynı amaca nasıl ulaştığı üzerinde duruluyor. Son olarak tez, her iki romanı doğru bir şekilde karşılaştırmayı ve karşılaştırmayı amaçlamaktadır. en_EN
dc.language.iso en en_EN
dc.subject Byatt, Doctorow, History, Fiction, Postmodernism, Metafiction, American History, English History. en_EN
dc.subject Byatt, Doctorow, Tarih, Kurgu, Postmodernizm, Amerikan Tarihi, İngiliz Tarihi. en_EN
dc.title Hıstorıographıc Metafıctıon in E.L Doctorow’s Ragtıme And A.S Byatt’s Possessıon en_EN
dc.title.alternative E.L Doctorow'un Ragtıme ve A.S Byatt'ın Elindeki Tarihsel Metafikasyon en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account