Karabuk University

Karabük’te İletişim ve Yerel İletişim Kaynakları

Show simple item record

dc.contributor.author KARADÖNGEL, YÜCEL
dc.date.accessioned 2023-12-15T06:48:19Z
dc.date.available 2023-12-15T06:48:19Z
dc.date.issued 2023-11-24
dc.identifier.uri http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/3125
dc.description.abstract ÖZ İletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmeler sayesinde enformasyon ve bilginin anlık olarak dolaşıma sokulma imkânı elde edilmiş, bu sayede iletişim araçlarının hem etkisi artmış hem de kapsamı genişlemiştir. Giderek daha güçlü konuma ulaşan ve günümüzde bir o kadar önemli hale gelen bu (yeni) iletişim araçları, hedef kitleleri bilgilendirmede etkilemede ve yönlendirmede avantajlı konuma gelmiştir. Üstelik bu durumu hem ulusalda hem de yerelde gözlemlemek mümkündür. Bu çalışmada, Karabük’te, kuruluşundan günümüze kadar hangi iletişim araçlarının kullanıldığı ve dönemsel olarak kitle iletişiminin hangi iletişim araçlarına evirildiği incelenmiştir. Bu kapsamda geçmişten günümüze var olan kitle iletişim araçlarının neler olduğu, bugün hem basılı hem de dijital ortamda yayın ve faaliyet gösteren iletişim araçlarının neler olduğunun belirlenmesi hedeflenmiştir. Bu hedef doğrultusunda Karabük ilinde, kuruluşundan bu yana faaliyet göstermiş olan, günümüzde faaliyetine devam eden basın-yayın, medya ve iletişim kurum ve kuruluşları ile iletişim alanında hizmet sağlayan özel, kamu, tüzel kurum ve kuruluşlara ait temel bilgiler verilmeye çalışılmıştır. Ayrıca günümüzde başta dijital mecralar olmak üzere merkez ve ilçelerde faaliyet gösteren iletişim kanalları kayıt altına alınmaya çalışılmıştır. Yapılan doküman incelemesi sonucunda; Karabük ilinde 1940’lı yıllara kadar düzenli herhangi bir yayının yapılmadığı görülmektedir. Bu tarihten sonra Karabük’te kurulan gazete, dergi, TV ve Radyoların büyük çoğunluğu ise ya yayın hayatına son vermiş ya da imtiyaz sahipleri değişerek yayın hayatlarına devam etmiştir. Söz konusu iletişim araçlarının özellikle belirli dönemlerde oldukça etkili olduğu, sahip oldukları konum itibariyle bölgede meydana gelen gelişmeler karşısında yerel kamuoyunu oluşturarak toplumu harekete geçirdiği görülmektedir. Ancak bu yayınların büyük kısmı uzun süreli yayın hayatına devam edememiştir. Bu yayınların çoğunun kapatılmasının temel nedenini ekonomik sorunlar olmuştur. Ekonomik sorunlar günümüzde de devam etmekte, yerel basın organları hayatta kalmak için alternatif yolları denemektedirler. Son olarak Karabük’te yayın yapan 7 gazete birleşerek Birlik Medya San. Tic. Ltd. Şti. imtiyazı altında Karabük Postası ve Bölgenin Sesi adı ile günlük olarak yayın hayatını sürdürmektedir. Safranbolu ilçesinde de benzer durum söz konusudur. Safranbolu Sonhaber Gazetesi, Safranbolu Sonsöz Gazetesi ve Safranbolu Ekspres Gazetesi’nin birleşmesiyle Safranbolu Birlik Haber Gazetesi olarak tek gazete şeklinde yayın hayatına devam etmektedir. Günümüzde Karabük ve ilçelerinde yayın hayatına devam eden toplam gazete sayısı ise 11’dir. Geçmişten günümüze Karabük’te 4 televizyon ve 3 radyo kanalı kurulmuştur. Bunlardan sadece BRTV, Derin TV, Magic FM, Bizim Radyo ve karasaldan Seza FM yayın hayatına devam etmektedir. Bu televizyonlardan BRTV uydu üzerinden, Derin TV ise internet üzerinden (webtv olarak) yayın yapmaktadır. Söz konusu televizyonların teknolojinin gelişim seyrine göre yeni mecralarda yayın hayatlarına devam ettikleri görülmektedir. Son yıllarda yaşanan teknolojik gelişmeler, geleneksel yayıncılık yerine internet yayıncılığının daha çok tercih edilmesinde etkili olmuştur. Günlük yaşamda internet kullanımının yaygınlaşması, televizyon ve gazete yayıncılığının bu alana geçişini hızlandırmıştır. Günümüzde izleyiciye özellikle mobil platform üzerinden ulaşan yayınlar, program ve haber türlerinde niteliksel ve niceliksel çeşitliliği ve değişimi beraberinde getirmiştir. İnternetin gelişmesiyle Karabük’te geleneksel medya araçlarının aksine internet haber sitelerinin artış gösterdiği ve günümüzde künyesine erişilebilen 30 adet haber sitesinin faaliyet gösterdiği belirlenmiştir. Karabük ilinde yayıncılık yapan dijital platformlardaki söz konusu gazetelerin, bölgenin dinamiklerine ve toplumsal özelliklerine göre biçimsel ve içeriksel olarak yapılandırıldığı görülmüştür. Diğer taraftan Karabük’te faaliyet gösteren 9 meslek örgütü temsilciliği, 4 haber ajansı ve 1 televizyon temsilciliğinin Karabük’ün (kitlesel) iletişimine katkı sağladığı değerlendirilmektedir. Sonuç olarak bu çalışmanın Karabük ilinde mevcut olan iletişim alanındaki kurum ve kuruluşların bir araya getirilmek suretiyle, gelecekte ihtiyaç duyulacak bu mecraların bilinmesi ve kolaylıkla ulaşılması için rehber niteliği taşıması sağlanmaya çalışılmıştır.   ABSTRACT Thanks to the developments in communication technologies, the opportunity to instantly circulate information and information has been achieved, thus both the impact of communication tools has increased and their scope has expanded.These (new) communication tools, which have reached an increasingly powerful position and have become so important today, have taken an advantageous position in informing, influencing and directing the target audiences. Moreover, it is possible to observe this situation both nationally and locally. In this study, it has been examined which communication tools have been used in Karabük from its establishment to the present and which communication tools have been transformed into mass communication periodically. In this context, it is aimed to determine what are the mass media that have existed from the past to the present, what are the means of publication and communication that operate in both print and digital media today. In line with this goal, it has been tried to provide basic information about the press, broadcasting, media and communication institutions and organizations that have been operating since their establishment in Karabük province and continue to operate today, as well as private, public, legal institutions and organizations that provide services in the field of communication. In addition, attempts have been made to register the communication channels operating in the centers and districts, especially digital media, today. As a result of the document examination, it is seen that no regular publications were made in Karabük province until the 1940s. After this date, the vast majority of newspapers, magazines, TV and Radios established in Karabük have either ended their broadcasting life or their concession holders have changed and continued their broadcasting life. It is seen that the communication tools in question are very effective especially in certain periods and mobilize the community by creating local public opinion in the face of the developments in the region due to their location. However, most of these publications have not been able to continue their long-term publication life. The main reason for the closure of most of these publications has been economic problems. Economic problems continue today, local media outlets are trying alternative ways to survive. Finally, 7 newspapers publishing in Karabük merged and Birlik Medya San. Tic. Ltd. Şti. under its concession, it continues its broadcasting life on a daily basis with the name Karabük Postası and Bölgenin Sesi. There is a similar situation in Safranbolu district. It continues its publication life as a single newspaper as Safranbolu Birlik Haber Newspaper with the merger of Safranbolu Sonsöz Newspaper,Safranbolu Sonhaber Newspaper and Safranbolu Ekspres Newspaper. The total number of newspapers that continue to be published in Karabük and its districts today is 11. From the past to the present, 4 television and 3 radio channels have been established in Karabük. Of these, only BRTV, Derin TV, Magic FM, Bizim Radyo and terrestrial Seza FM continue their broadcasting life. From these televisions, BRTV broadcasts via satellite, and Derin TV broadcasts via the Internet (as webtv). It is observed that the televisions in question continue their broadcasting life in new media according to the development of technology. Technological developments in recent years have been effective in making internet publishing more preferred instead of traditional publishing. The widespread use of the internet in daily life has accelerated the transition of television and newspaper broadcasting to this field. Today, broadcasts that reach the audience, especially through mobile platforms, have brought about qualitative and quantitative diversity and change in programs and news types. With the development of the Internet, it has been determined that Internet news sites have increased in Karabük, unlike traditional media tools, and today there are 30 news sites whose dog tags can be accessed. It has been seen that the newspapers in question on digital platforms publishing in Karabük province are structured formally and contextually according to the dynamics and social characteristics of the region. On the other hand, it is estimated that 9 professional organization representative offices, 4 news agencies and 1 television representative office operating in Karabük contribute to the (mass) communication of Karabük. As a result, by bringing together the institutions and organizations in the field of communication in Karabük province, this study has been tried to provide a guide to know and easily access these channels that will be needed in the future. en_EN
dc.language.iso tr en_EN
dc.subject İletişim; Kitle İletişim Araçları; Yerel Medya; Karabük en_EN
dc.subject Communication; Mass Media; Local Media; Karabuk en_EN
dc.title Karabük’te İletişim ve Yerel İletişim Kaynakları en_EN
dc.title.alternative Communication and Local Communıcatıon Resources in Karabuk en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account