Abstract:
ABSTRACT
Traffic accidents are an inevitable fact of our daily lives. Approximately 1.3 million people lose their lives each year due to traffic accidents. Millions of people are injured due to traffic accidents, and many of them live disabled as a result of these injuries. Although traffic accidents are not always fatal, they also cause material damage. Scientific studies are extremely important to reduce deaths and injuries as a result of traffic accidents and to enable people to live their lives healthily, as well as to reduce traffic accidents with material damage. Crash boxes and bumper systems play a vital role in preventing deaths and injuries and reducing material damage in traffic accidents. This master thesis named “Designing crash box and bumper system in terms of strength/weight ratio” aims to create a lightweight and robust front crash system (FCS) consisting of the crash box and bumpers. In this study, the front bumper and crash boxes of the vehicle were subjected to crash tests under dynamic loads. The crash
system is made out of aluminum 6000 series. The cross-sections of the crash boxes and certain regions of the front bumper were topologically optimized according to their crashworthiness and energy absorption capabilities. Finally, the studies carried out are summarized in the conclusion part. The boundary conditions of the crash tests were taken from The European New Car Assessment Programme (Euro NCAP).
ÖZET
Trafik kazaları günlük hayatımızın kaçınılmaz bir gerçeğidir. Trafik kazaları nedeniyle her yıl yaklaşık 1,3 milyon kişi hayatını kaybediyor. Milyonlarca insan trafik kazaları nedeniyle yaralanmakta ve pek çoğu bu yaralanmalar sonucunda yaşamlarını engelli olarak sürdürmektedir. Trafik kazaları her zaman ölümcül olmasa da maddi hasara da neden olmaktadır. Trafik kazaları sonucu ölüm ve yaralanmaların azaltılması ve insanların hayatlarını sağlıklı bir şekilde sürdürebilmeleri, ayrıca maddi hasarlı trafik kazalarını azaltmak için için bilimsel çalışmalar son derece önemlidir. Çarpışma kutusu ve tampon sistemleri trafik kazalarında ölüm ve yaralanmaların önlenmesinde ve maddi hasarın azaltılmasında hayati rol oynamaktadır. “Çarpışma kutusu ve tampon sisteminin mukavemet/ağırlık oranına göre tasarlanması” başlıklı bu yüksek lisans tezi, çarpışma kutusu ve tamponlardan oluşan hafif ve sağlam bir ön çarpışma sistemi (CS) oluşturmayı amaçlamaktadır. Bu çalışmada aracın ön tamponu ve çarpışma
kutuları dinamik yükler altında çarpışma testlerine tabi tutulmuştur. Malzeme olarak alüminyum 6000 serisi kullanılmıştır. Çarpışma kutularının kesitleri ve ön tamponun belirli bölgeleri, çarpma dayanıklılığı ve enerji emme yeteneklerine göre topolojik olarak optimize edildi. Son olarak sonuç kısmında yapılan çalışmalar özetlenmiştir. Çarpışma testlerinin sınır koşulları Avrupa Yeni Araç Değerlendirme Programından (Euro NCAP) alınmıştır.