Karabuk University

Methods Of Studying And Teaching English Language In The Contexts Of Türkiye And Kazakhstan

Show simple item record

dc.contributor.author TOLEBAY, Tangsamal
dc.date.accessioned 2024-02-23T14:09:38Z
dc.date.available 2024-02-23T14:09:38Z
dc.date.issued 2024-02-02
dc.identifier.uri http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/3273
dc.description.abstract ABSTRACT The dissertation examines the methods of studying and teaching English in Türkiye and Kazakhstan. The methods used in language learning, advantages and disadvantages in language learning are considered. In order to identify the opportunities and disadvantages of language learning in the two countries, semi-structured interviews were conducted between English teachers. The educational context has some features, “such as large class sizes, inadequate teaching materials, a high-stakes testing system, and lack of professional support,” which can cause various problems for English teachers in Türkiye (Sali, 2018). The lack of a textbook, lack of time and motivation are the most pressing problems in learning English in Kazakhstan. For this study, a qualitative research methods was used, including a literature review of English teaching methods in Türkiye and Kazakhstan, as well as semi-structured interviews with English teachers from the two countries. Nine teachers participated in the study, all of them are female. Teachers from Türkiye have mostly graduated from universities in Türkiye, such as Anadolu University, Süleyman Demirel University, Hacettepe University, Karadeniz Teknik University. Teachers from Kazakhstan have completed their education in various educational institutions in Kazakhstan, such as Ablay Khan Kazakh University, Kazakhstan National University, Zhubanov University . They have different teaching periods: from 3 to 25 years. Some teachers have experience working in both online and offline learning environments. Teachers have worked in various educational institutions, including secondary schools, universities, language schools and international schools. According to the results of the study, there are also similarities and differences in the methodology of language teaching in Türkiye and Kazakhstan. In both countries, one can see insufficient educational resources and training of professionals, the influence of the country's culture on language learning. The results of the semi-structured interview allowed us to get valuable information from English teachers, share their experience and methods of teaching the language in accordance with culture. In conclusion, the research results will contribute to the understanding of methodological approaches to language learning in Kazakhstan and Türkiye. It helps to see the problems occurring in the patterns of language learning. Undoubtedly, this will help teachers and researchers working in the field of linguistics.   ÖZ Bu tez, Türkiye ve Kazakistan'daki İngilizce dilinin öğrenilmesi ve öğretilmesine yönelik yöntemleri araştırmaktadır. İngilizce öğretmenleriyle yapılan anketler ve yarı-yapılandırılmış mülakatlar da dahil olmak üzere karma yöntemler araştırma tasarımı kullanılarak, bu iki ülkedeki İngilizce dil eğitimi ile ilgili karşılaşılan zorluklar ve fırsatlar incelenmiştir. Eğitim bağlamının, Türkiye'deki İngilizce öğretmenleri için çeşitli sorunlara neden olabilecek “ sınıf büyüklükleri, yetersiz öğretim materyalleri, yüksek bahisli bir test sistemi ve profesyonel destek eksikliği gibi” bazı özellikleri vardır (Sali, 2018). Kazakistan'da ingilizce öğrenmede ders kitabı eksikliği, zaman ve motivasyon eksikliği en acil sorunlardır. Bu çalışma için, Türkiye ve Kazakistan'daki ingilizce öğretim yöntemlerinin literatür taramasının yanı sıra iki ülkeden ingilizce öğretmenleriyle yarı yapılandırılmış görüşmeleri içeren nitel bir araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışmaya dokuz öğretmen katıldı, hepsi kadın. Türkiye'den öğretmenler çoğunlukla Türkiye'deki Anadolu Üniversitesi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Süleyman Demirel üniversitesi mezunu olmuştur. Kazakistanlı öğretmenler eğitimlerini Kazakistan'daki Ablay Khan Kazak Üniversitesi, Kazakistan Ulusal Üniversitesi, Jubanov Üniversitesi gibi çeşitli eğitim kurumlarında tamamladılar. Farklı öğretim süreleri vardır: 3 ila 25 yıl. Bazı öğretmenler hem çevrimiçi hem de çevrimdışı öğrenme ortamlarında çalışma deneyimine sahiptir. Öğretmenler, ortaokullar, üniversiteler, dil okulları ve uluslararası okullar dahil olmak üzere çeşitli eğitim kurumlarında çalışmışlardır. Bu çalışmanın sonuçları, Türkiye ve Kazakistan'da İngilizce öğretim yöntemlerinin benzerliklerini ve farklılıklarını göstermektedir. Her iki ülke de öğretmenlerin eğitimleri için yeterli kaynak ve eğitim eksikliği gibi zorluklarla karşı karşıyadır ve ayrıca yerel kültürün dil öğrenimine etkisi de dikkate alınmalıdır. Ancak, veriler ayrıca öğretmenlerin her iki ülkede de yenilikçi yaklaşımlar benimsediklerini ve kendi koşullarına uyum sağladıklarını göstermektedir. İngilizce öğretmenleriyle yapılan yarı-yapılandırılmış mülakatlar, öğretim uygulamaları, İngilizce öğretiminde karşılaşılan deneyimler ve ülkelerindeki İngilizce eğitimi hakkındaki algıları hakkında değerli bilgiler sağlamıştır. Sonuç olarak, bu çalışma Türkiye ve Kazakistan'daki İngilizce dilinin öğrenilmesi ve öğretilmesine yönelik yöntemleri anlama konusuna katkıda bulunmaktadır. Bulgular, İngilizce dil öğretimi alanında politika yapıcılar, eğitimciler ve araştırmacılar için önemli sonuçlar ortaya koymakta ve bu iki ülkedeki İngilizce dil eğitimi ile ilgili zorlukları ele almaya yönelik daha fazla araştırma yapılması gerektiğini düşündürmektedir. en_EN
dc.language.iso en en_EN
dc.subject English Language Teaching, Teaching methods, Türkiye, Kazakhstan, Comparative analysis, Language policy. en_EN
dc.title Methods Of Studying And Teaching English Language In The Contexts Of Türkiye And Kazakhstan en_EN
dc.title.alternative Türkiye Ve Kazakistan Bağlamında İngilizce Dilinin Öğrenilmesi Ve Öğretilmesine Yönelik Yöntemler en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account