Karabuk University

The Effect of Internal Marketing on Organizational Loyalty Through Job Satisfaction Among Employees: An Example of a Telecommunication Company in Iraq

Show simple item record

dc.contributor.author ALDOSKI, Suhaib Rasheed Nabi
dc.date.accessioned 2024-03-13T08:02:16Z
dc.date.available 2024-03-13T08:02:16Z
dc.date.issued 2024-01-16
dc.identifier.uri http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/3346
dc.description.abstract ABSTRACT The aim of this study is to analyze " The Effect of Internal Marketıng on Organızatıonal Loyalty through Job Satısfactıon among Employees: an example of a Telecommunıcatıon Company ın Iraq " Descriptive analytical method has been used to test the hypotheses of the study; the information was gathered using a questionnaire created specifically for this purpose. The study came to the conclusion that internal marketing, in all of its forms, had a favourable effect on employees of the Korek Company's organisational loyalty and job happiness. Organisational loyalty is impacted by work satisfaction. Additionally, there is a relationship between internal marketing and organisational loyalty among corporate mployees that is mediated by job satisfaction. Additionally, age and income have a favourable impact on an individual's loyalty to an organisation. The study recommended keeping presenting vision clearly for the employees and the need for continuous communications with the employees and the exploitation of all the data collected from them to improve the business and development strategy. The information was gathered using a questionnaire created specifically for this purpose. The study came to the conclusion that internal marketing, in all of its forms, had a favourable effect on employees of the Korek Company's organisational loyalty and job happiness. Organisational loyalty is impacted by work satisfaction. Additionally, there is a relationship between internal marketing and organizational loyalty among corporate employees that is mediated by job satisfaction. Additionally, age and income have a favorable impact on an individual's loyalty to an organization. Keywords: Internal Marketing, Organizational Loyalty, Job Satisfaction, company vision, Employee rewards, Communications, Employee development, Leadership and Administrative Support. ÖZ Bu çalışmanın amacı, "Irak'taki Korek Şirketi Çalışanlarında İçsel Pazarlamanın İş Doyumu Yoluyla Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisi"ni incelemektir. Araştırmanın hipotezlerini test etmek için betimsel analitik yöntem kullanılmış ve veriler, bu amaçla tasarlanan anket aracılığıyla elde edilmiştir. Çalışma, çeşitli boyutlarıyla içsel pazarlamanın Korek Şirketi Çalışanları arasında hem iş tatmini hem de örgütsel sadakat üzerinde olumlu bir etkisinin olduğu sonucuna varmıştır. İş doyumunun örgütsel bağlılık üzerinde etkisi vardır. Ayrıca şirket çalışanları arasında içsel pazarlama ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişkide iş doyumunun aracı olarak etkisi bulunmaktadır. Ayrıca hem yaş hem de gelir değişkenlerinin örgütsel bağlılık üzerinde olumlu bir etkisi vardır. Çalışma, çalışanlar için vizyonun açık bir şekilde sunulmasını ve çalışanlarla sürekli iletişim ihtiyacını ve onlardan toplanan tüm verilerin iş ve geliştirme stratejisini geliştirmek için kullanılmasını tavsiye etmektedir. Şirketteki eğitim ve geliştirme programları, çalışanların eğitiminin kalitesini artırmak için yeterli kaynakları sağlama ihtiyacı ile dış ortam değişkenlerine uyum sağlayacak şekilde yönetimin tüm seviyelerine uygun hale getirilmelidir. Ayrıca, Şirket çalışanlarını bir takım olarak çalışmaya teşvik etmek ve şirket vizyonunun gerçekleştirilmesine katkıda bulunmak için ödül sisteminin ve performans ölçümünün iyileştirilmesi ve bunların şirket hedefleriyle ilişkilendirilmesi gerektiği tavsiye edilmektedir. Anahtar Kelimeler: İçsel Pazarlama, Örgütsel Bağlılık, İş Doyumu, şirket vizyonu, Çalışan ödülleri, İletişim, Çalışan gelişimi, Liderlik ve İdari Destek. en_EN
dc.language.iso en en_EN
dc.subject Internal Marketing, Organizational Loyalty, Job Satisfaction, company vision, Employee rewards, Communications, Employee development, Leadership and Administrative Support. en_EN
dc.title The Effect of Internal Marketing on Organizational Loyalty Through Job Satisfaction Among Employees: An Example of a Telecommunication Company in Iraq en_EN
dc.title.alternative Korek Şirketi Çalışanlarında İçsel Pazarlamanın İş Doyumu Yoluyla Örgütsel Bağlılığa Etkisi Irakta en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account