Karabuk University

Meslek Lisesi Müdürlerinin Deneyimlediği Yönetsel Sorunlar: Nitel Bir Araştırma

Show simple item record

dc.contributor.author ÇOLAK ÇAKIR, TÜLİN
dc.date.accessioned 2024-03-20T11:36:15Z
dc.date.available 2024-03-20T11:36:15Z
dc.date.issued 2024-02-28
dc.identifier.uri http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/3354
dc.description.abstract ÖZ Bu araştırma meslek lisesi müdürlerinin okul yönetiminde karşılaştıkları sorunları ortaya koymayı amaçlamaktadır. Yapılan çalışmada sorunların gerçekçi ve derinlemesine bir yaklaşım ile araştırılmasına olanak sağlayan nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Bu sayede katılımcıların görüşlerinden yola çıkılarak bu okullarda var olan güncel yönetim sorunlarının somut verilerle açığa çıkarılabileceği, ulaşılan bulguların benzer sorunlara karşı proaktif davranışlar sergilenebilmesi açısından önemli olacağı düşünülmektedir. Araştırma kapsamına Karabük ili ve ilçelerindeki resmî meslekî ve teknik Anadolu liselerinde görevde bulunan dokuz okul müdürü dahil edilmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşme ve alan notlarıyla toplanan veriler tematik ve içerik analizleri ile irdelenmiştir. Araştırmanın bulguları meslek lisesi müdürlerinin yönetim sürecinde yaşadıkları sorunları ve bu sorunların sebeplerini ortaya koymaktadır. Bu bağlamda yaşanan sorunların “günlük uğraşılardan, öğrencilerden, velilerden, öğretmenlerden, ekonomik kaynaklardan, toplumdaki imajdan ve diğer sorunlardan” ileri geldiği sonucuna ulaşılmıştır. Meslek lisesi müdürleri resmî yazışmaların ve istatistik raporlamalarının sıklığından kaynaklanan bürokratik işler altında zorlanmakta; öğrencilerin davranış problemleri, velilerin ilgisizliği ve olumsuz davranışları, öğretmenlerin görev ihmalleri, bütçe yetersizliği gibi karmaşık sorunlarla meşgul olmakta; ilgili sebeplerden eğitim- öğretim faaliyetlerine odaklanmakta zorlanmaktadır. Ulaşılan bulgular literatürde yer alan pek çok çalışma sonucuyla paralellik göstermektedir. Okul gelişimine ve okulun amaçlarını gerçekleştirmeye yönelik çaba sarf eden meslek lisesi müdürlerinin var olan bu sorunlarla mücadele etmek durumunda kaldıkları, sorunların sebeplerini bilseler de çözüme kavuşturmakta zorlandıkları anlaşılmaktadır. Yapılan araştırmadan elde edilen sonuçların alanyazına ve ülkenin gelişmesi adına şekillendirilecek eğitim politikalarına katkı sağlayacağı düşünülmektedir. ABSTRACT This research aims to reveal the problems faced by vocational high school principals in school management. In this study, the qualitative research method was used, which allows the problems to be investigated with a realistic and in-depth approach. In this way, it is thought that the current management problems in these schools can be revealed with concrete data based on the participants' views, and the findings will be important in proactive behaviors against similar problems. Nine school principals working in official vocational and technical Anatolian high schools in Karabük province and its districts were included in the scope of the research. The data collected through semi-structured interviews and field notes were analyzed through thematic and content analyses. The study's findings reveal the problems experienced by vocational high school principals in the management process and the reasons for these problems. In this context, it was concluded that the problems experienced stemmed from "daily labors, students, parents, teachers, economic resources, an image in the society and other problems". Vocational high school principals are burdened with bureaucratic tasks arising from the frequency of official correspondence and statistical reporting; they are busy with complex problems such as students' behavioral problems, parents' indifference, and negative behaviors, teachers' negligence in their duties, budget insufficiency; they have difficulty in focusing on educational activities for related reasons. The findings are in parallel with the results of many studies in the literature. It is understood that vocational high school principals, who make efforts for school development and realizing the aims of the school, have to struggle with these problems, and even though they know the causes of the problems, they have difficulty in solving them. It is thought that the results obtained from the research will contribute to the literature and educational policies to be shaped for the development of the country. en_EN
dc.language.iso tr en_EN
dc.subject Meslekî ve Teknik Eğitim; Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi; Okul Müdürü; Yönetim Sorunları en_EN
dc.subject Vocational and Technical Education; Vocational and Technical Anatolian High School; Principal; Management Issues en_EN
dc.title Meslek Lisesi Müdürlerinin Deneyimlediği Yönetsel Sorunlar: Nitel Bir Araştırma en_EN
dc.title.alternative Administrative Problems Experienced by Vocational High School Principals: A Qualitative Research en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account