Karabuk University

DİŞ BOŞLUĞU AYARLANABİLEN SONSUZ DİŞLİ MEKANİZMASININ TASARIMI

Show simple item record

dc.contributor.author ULUSOY, EMRE
dc.date.accessioned 2024-07-17T08:22:27Z
dc.date.available 2024-07-17T08:22:27Z
dc.date.issued 2024-06
dc.identifier.uri http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/3427
dc.description.abstract ÖZET Bu çalışmada, sonsuz dişli mekanizmasının performans değerlendirmesi ve boşluk analizi gerçekleştirilmiştir. Motor, kayış-kasnak sistemi aracılığıyla Sonsuz dişli mekanizmasını harekete geçirmiş ve bu süreçte oluşan açısal değişikliler ölçülmüştür. Hesaplamalarda, motor üzerindeki planet redüktör ve mekanizmanın aktarma oranı dikkate alınmıştır. Motorun ve mekanizmanın açısal hareketleri arasındaki fark, sistemdeki boşluk olarak kabul edilmiştir. Deneyler, üç farklı redüktör için altı farklı değer üzerinden gerçekleştirilmiş ve sonuçlar karşılaştırılmıştır. Tüm testler, aynı kayış-kasnak aktarma sistemi kullanılarak yapılmış olup, aktarma oranı 1:1 olarak belirlenmiştir. Bu nedenle, kayış-kasnak aktarma sistemindeki verim kaybı ve boşluk ihtimali ihmal edilmiştir. Deneyler sonucu özel tasarlanan sonsuz dişli mekanizması için ortalama % değişim %0,4934 bulunurken, diğer sonsuz dişli mekanizmaları için sırasıyla %4,3238 ve %1,1751 olarak hesaplanmıştır. Elde edilen sonuçlar, tasarlanan sonsuz dişli mekanizmasının, geleneksel olan diğer iki sonsuz dişli mekanizmasına kıyasla daha iyi performans sergilediğini göstermektedir. Bu bulgu, tasarlanan sonsuz dişli mekanizmasının daha düşük boşluk ve yüksek doğruluk sunduğunu ortaya koymaktadır. Bu çalışma, sonsuz dişli mekanizmalarındaki boşlukların tespit edilmesi ve bu boşlukların minimize edilmesi için gerekli tasarım kriterlerinin belirlenmesine katkı sağlamaktadır. Elde edilen sonuçlar, mekanizmanın boşluk seviyesinin azaltılması açısından önemli bilgiler sunmaktadır. ABSTRACT In this study, the performance evaluation and backlash analysis of the worm gear mechanism were carried out. The motor drives the worm gear mechanism through a belt-pulley system and the angular changes in this process were measured. In the calculations, the planetary gearbox on the motor and the transmission ratio of the mechanism were taken into account. The difference between the angular motions of the motor and the mechanism is considered as the backlash in the system. The experiments were carried out for six different values for three different gearboxes and the results were compared. All tests were performed using the same belt-pulley transmission system and the transmission ratio was set to 1:1. Therefore, efficiency loss and backlash in the belt-pulley transmission system are neglected. As a result of the experiments, the average % change for the specially designed worm gear mechanism was found to be 0.4934%, while it was calculated as 4.3238% and 1.1751% for the other worm gear mechanisms, respectively. The results obtained show that the designed worm gear mechanism performs better than the other two conventional worm gear mechanisms. This finding reveals that the designed worm gear mechanism offers lower backlash and high accuracy. This study contributes to the identification of backlash in worm gear mechanisms and to the determination of the design criteria necessary to minimize these backlash. The results obtained provide important information in terms of reducing the backlash level of the mechanism. en_EN
dc.language.iso tr en_EN
dc.subject Sonsuz Dişli Mekanizması, Geri Tepme, Bilgisayar Destekli Tasarım, Redüktör, Güç Aktarma Organları, Sonsuz Vida en_EN
dc.subject Worm Gear Mechanism, Backlash, Computer Aided Design, Reducer, Powertrains, Worm Gear en_EN
dc.title DİŞ BOŞLUĞU AYARLANABİLEN SONSUZ DİŞLİ MEKANİZMASININ TASARIMI en_EN
dc.title.alternative DESIGN OF A WORM GEAR MECHANISM WITH ADJUSTABLE TOOTH BACKLASH en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account