dc.description.abstract |
ÖZ
Bu araştırma, öğretmenlerin öğretmen liderliği davranışlarını izleme düzeyleri ile öğretmenlerin mesleki gelişimlerinin okul etkililiğine ilişkin görüşlerini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı çalışmanın evreni, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Karabük ilinde bulunan kamu liselerinde görev yapan 10 katılımcıdan oluşmaktadır. Veri toplama yöntemi olarak yarı- yapılandırılmış görüşme aracına yer verilmiştir. Araştırmanın analiz kısmında katılımcılardan elde edilen verilere göre içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Ayrıca, araştırmada nitel yaklaşımlardan biri olan olgu bilim deseni kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda elde edilen bulgular, öğretmen liderliği davranışlarının ve mesleki gelişim faaliyetlerinin okul gelişimine pozitif katkı sağladığını ortaya koymuştur. Öğretmen liderliği, öğretmenlerin yalnızca sınıf içinde değil, okul genelinde de aktif bir rol üstlenmelerini teşvik ederken, bu liderlik davranışlarının okul kültürünü daha pozitif ve işbirlikçi bir hale getirdiği gözlemlenmiştir. Ayrıca, mesleki gelişim faaliyetlerine daha fazla katılım isteği olan lider öğretmenlerin bilgi ve becerilerinin daha gelişmiş olduğu hem öğretim yöntemlerinde hem de öğrenci ilişkilerinde daha yetkin oldukları ortaya çıkmıştır. Öğretmen liderliğinin sağladığı rehberlik sayesinde, öğrencilerin öğrenme süreçleri gelişmekte ve mesleki gelişim becerileri daha etkili bir öğrenme ortamı sunmaktadır. Katılımcılar, öğretmen liderliğinin okul kültürünü olumlu yönde etkilediği ve öğrencilerin gelişim potansiyellerini artırdığı görüşünü desteklemişlerdir. Sonuç olarak, bu bulgular öğretmen liderliğinin mesleki gelişimi ve okul etkililiğini arttırmada kilit bir rol oynadığını göstermektedir.
ABSTRACT
This research aims to evaluate the levels of monitoring teacher leadership behaviors and teachers' opinions on professional development regarding school effectiveness. The study, which employs a qualitative research method, comprises 10 participants working in public high schools in Karabük province during the 2023-2024 academic year. Semi-structured interviews were used as the data collection method. For the analysis part of the research, content analysis technique was utilized based on the data obtained from the participants. Additionally, phenomenology, one of the qualitative approaches, was used in the research.
The findings of the research revealed that teacher leadership behaviors and professional development activities positively contribute to school improvement. Teacher leadership encourages teachers to take active roles not only within the classroom but also throughout the school, and these leadership behaviors have been observed to make the school culture more positive and collaborative. Moreover, it was found that leader teachers, who are more willing to participate in professional development activities, have more advanced knowledge and skills and are more competent in both teaching methods and student relations. Through the guidance provided by teacher leadership, students' learning processes improve, and professional development skills offer a more effective learning environment. Participants supported the view that teacher leadership positively affects school culture and enhances students' development potentials. Consequently, these findings indicate that teacher leadership plays a crucial role in enhancing professional development and school effectiveness. |
en_EN |