Karabuk University

AIRCRAFT AIR CONDITION AND HEATING SYSTEM

Show simple item record

dc.contributor.author SAHBOUN, Aiuob Ezeeden
dc.date.accessioned 2020-02-05T11:08:15Z
dc.date.available 2020-02-05T11:08:15Z
dc.date.issued 2020-01-27
dc.identifier.uri http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/613
dc.description.abstract ABSTRACT This study focuses on aircraft heating systems. Combustion heater system is considered one of the internationally approved systems in the heating process used in small and medium-sized civil aircraft. It works independently of the main engines in the plane and also uses the same gasoline. Combustion heater systems are widely used to produce the main heating source for crew and passengers. All combustion heaters use a gasoline-air mixture for combustion energy. The kind of fuel used in aircraft is expensive and has some problems when in flight and under freezing temperatures. This mixture flow is fixed in all flight conditions, as the system does not have fuel flow control. Controlling the fuel-air mixture requires a special system, which could be a carburetor system or injection system. Therefore, the system may be more complicated, require more maintenance and more defects in flight may occur. Thus, a combustion heating system needs to use a different source of energy to overcome the disadvantages of a gasoline system and allow the system to control the energy flow following less complicated method. Natural gas might be the best alternative energy to give a heating system advantages such as the same efficiency, lower cost, lower weight, greater safety, lower fuel consumption in addition to the cabin being able to control the gas flow according to passenger wishes and according to the ambient temperature. A gas control valve is used to adjust the gas flow, thereby allowing the system to change the aircraft temperature according to the altitude and the ambient temperature. According to the cost calculation between natural gas consumption and gasoline consumption, there is a difference in the cost. The freezing temperature of water is 0°C. The freezing temperature of gasoline is between −20°C and −40 °C. Natural gas, however, has a very low freezing point of −256°C, thereby enabling a heating system to function at all altitudes safely. ÖZET Bu çalışma uçak ısıtma sistemlerine odaklanmaktadır. Yanmalı ısıtıcı sistemi, küçük ve orta ölçekli sivil uçaklarda kullanılan ısıtma sürecinde uluslararası onaylı sistemlerden biri olarak kabul edilir. Düzlemdeki ana motorlardan bağımsız olarak çalışır ve aynı benzini kullanır. Yanmalı ısıtıcı sistemleri, mürettebat ve yolcular için ana ısıtma kaynağını üretmek için yaygın olarak kullanılmaktadır. Tüm yanmalı ısıtıcılar yanma enerjisi için bir benzin-hava karışımı kullanır. Uçakta kullanılan yakıt türü pahalıdır ve uçuşta ve donma sıcaklıklarında bazı problemleri vardır. Sistemde yakıt akış kontrolü olmadığından, bu karışım akışı tüm uçuş koşullarında sabitlenir. Yakıt-hava karışımını kontrol etmek için bir karbüratör sistemi veya enjeksiyon sistemi olabilen özel bir sistem gerekir. Bu nedenle, sistem daha karmaşık olabilir, daha fazla bakım gerektirebilir ve uçuşta daha fazla arıza meydana gelebilir. Bu nedenle, bir yanmalı ısıtma sistemi, bir benzin sisteminin dezavantajlarının üstesinden gelmek için farklı bir enerji kaynağı kullanmalı ve sistemin daha az karmaşık bir yöntemle enerji akışını kontrol etmesine izin vermelidir. Doğal gaz, kabine ilave olarak aynı verimliliği, daha düşük maliyeti, daha düşük ağırlığı, daha fazla güvenliği, daha düşük yakıt tüketimi gibi bir ısıtma sistemine avantaj sağlamak için en iyi alternatif enerji olabilir. ortam sıcaklığına getirin. Gaz akışını ayarlamak için bir gaz kontrol vanası kullanılır, böylece sistemin uçak sıcaklığını rakım ve ortam sıcaklığına göre değiştirmesine izin verilir. Doğal gaz tüketimi ile benzin tüketimi arasındaki maliyet hesaplamasına göre maliyette bir fark vardır. Suyun donma sıcaklığı 0 °C'dir. Benzinin donma sıcaklığı −20 °C ile −40 °C arasındadır. Bununla birlikte, doğal gazın 256 °C 'lik çok düşük bir donma noktası vardır, böylece bir ısıtma sisteminin tüm yüksekliklerde güvenli bir şekilde çalışmasını sağlar. en_EN
dc.language.iso tr en_EN
dc.subject Isıtma Sistemi, Uçak, Doğalgaz, Maliyet. en_EN
dc.subject Heating system, Aircraft, Natural gas, Cost. en_EN
dc.title AIRCRAFT AIR CONDITION AND HEATING SYSTEM en_EN
dc.title.alternative UÇAK İKLİMLENDİRME VE ISITMA SİSTEMİ en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account