Karabuk University

Uluslararası Pazarda Rekabet Eden Şirketlerin Swot Analizinde Dış Çevre Faktörleri Üzerine Bir Araştırma: Petrol Şirketleri Örneği

Show simple item record

dc.contributor.author TWILE, Hassin A
dc.date.accessioned 2020-06-25T10:52:05Z
dc.date.available 2020-06-25T10:52:05Z
dc.date.issued 2020-06-25
dc.identifier.uri http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/792
dc.description.abstract ABSTRACT The global oil industry has become highly competitive because resources are increasingly nationalized, and several oil companies are trying hard to gain access to newly explored oil and gas reserves. The National Oil Company (NOC) Libya is facing a challenging task to enter the international arena from the protected local market into extremely competitive global markets. It is indeed an ambitious strategy because it largely depends on gaining access to newly explored fossil fuel reserves and huge amounts of investments in latest exploration and processing technology. In this situation, the Libyan National Oil Company is considering multiple growth alternatives to improve its global competitiveness. In the current study, it is proposed that it should internationally merge with a key oil producing and marketing giant because it seems to be economically and politically feasible. The main question is: Whether this initiative can provide the National Oil Company with enough strength to fiercely compete in the international markets. In this situation, NOC should also consider some possible growth alternatives or change the business model to adjust to the industrial requirements of the international market. This study is aimed at analyzing how realistic it is for the Libyan government to create local Libya petroleum firms. In order to analyze this, it is needed to analyze how the environments affect to build and strengthen the Libyan local Petroleum firms, which are ready and looking forward to challenging companies in the international market. This study explored how the Libyan local petroleum firms can compete with the international players in the field of oil and gas exploration and marketing keeping in view the fact that the international companies have already dominated the domestic market. A case study of comparison between international Companies and the Libyan local petroleum firms (Arabian Gulf Oil Company) will also provide valuable insigts in the intense competition and the power of Libya government in the international oil market. ÖZET Kaynaklar giderek kamulaştırıldığı için küresel petrol endüstrisi son derece rekabetçi hale gelmiştir ve birçok petrol şirketi yeni keşfedilen petrol ve gaz rezervlerine erişmek için çok uğramaktadır. Libya Ulusal Petrol Şirketi (NOC), korunan yerel pazardan uluslararası arenaya son derece rekabetçi küresel pazarlara girmek için zorlu bir görevle karşı karşıya bulunmamaktadır. Bu gerçekten iddialı bir stratejidir, çünkü bunu gerçekleştirmek, büyük ölçüde yeni keşfedilen fosil yakıt rezervlerine ve en son keşif ve işleme teknolojisine yapılan büyük miktarlarda yatırımlara erişmeye bağlıdır. Bu durumda, Libya Ulusal Petrol Şirketi, küresel rekabet gücünü artırmak için çoklu büyüme alternatifleri düşünmektedir. Mevcut çalışmada, ekonomik ve politik olarak uygulanabilir gibi göründüğünden, uluslararası bir kilit petrol üretim ve pazarlama devi ile birleşme önerilmişir. Ana soru, bu girişimin Ulusal Petrol Şirketi'ne uluslararası pazarlarda şiddetli rekabet için yeterli gücü sağlayıp sağlayamayacağıdır. Bu durumda NOC, uluslararası pazarın endüstriyel gereksinimlerine uyum sağlamak için bazı olası büyüme alternatiflerini de dikkate almalı veya iş modelini değiştirmelidir. Bu çalışma, Libya hükümetinin yerel Libya petrol firmaları yeniden organize etmesinin ne kadar gerçekçi olduğunu analiz etmeyi amaçlamaktadır. Bunu analiz etmek için, uluslararası pazardaki zorlu şirketlere hazır ve sabırsız olan Libya yerel Petrol firmalarını kurmak ve güçlendirmek için ortamların nasıl etkilendiğini analiz etmek gerekir. Bu çalışma, uluslararası şirketlerin zaten iç pazara hakim olduğunu göz önünde bulundurulduğunda. Libya yerel petrol firmalarının petrol ve gaz araştırmaları ve pazarlama alanındaki uluslararası oyncularla nasıl rekabet edileceğini araştırmaktadır. Uluslararası Şirketler ile Libya yerel petrol firmaları (Arabian Gulf Oil Company) arasındaki karşılaştırılmasına ilişkin bir vaka çalışması, Libya hükümetinin uluslararası petrol pazarındaki yoğun rekabeti ve gücü konusunda değerli bilgiler sağlayacaktır. en_EN
dc.language.iso en en_EN
dc.subject SWOT Analysis, Strategy Management, Internal and External Analysis, Competitive Advantage. en_EN
dc.title Uluslararası Pazarda Rekabet Eden Şirketlerin Swot Analizinde Dış Çevre Faktörleri Üzerine Bir Araştırma: Petrol Şirketleri Örneği en_EN
dc.title.alternative A Research on the External Environment Factors in the Companies’ Swot Analysis that are Competing in the International Market: An Example of Oil Companies en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account