Karabuk University

Üniversite Öğrencilerinin Bölüm Ve Program Seçimlerini Etkileyen Faktörler Ve Sosyal Medya Kullanım Davranışı İlişkisi: Karabük Üniversitesi Örneği

Show simple item record

dc.contributor.author YÖRÜKOĞLU, FATİH
dc.date.accessioned 2020-07-24T06:17:46Z
dc.date.available 2020-07-24T06:17:46Z
dc.date.issued 2020-07-09
dc.identifier.uri http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/834
dc.description.abstract ÖZ İnsan hayatındaki en önemli dönüm noktalarından biri olan meslek seçimi ve kariyer planlama doğru yönetilmediği takdirde olumsuz sonuçlar doğurarak yaşam kalitemizi etkilemektedir. Kariyer planlama aşamasında olan kişilerin meslek seçimlerine etki eden etmenlerden bir tanesi olan sosyal medyanın etki alanı tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu çalışmada Karabük Üniversitesi özelinde meslek seçimi esnasında öğrencilerin sosyal medya kullanım yoğunluklarının etkisini ölçmek amacı ile araştırma yapılmış ve anket uygulanarak sonuçlar değerlendirilmiştir. Bu bağlamda kişilerin meslek tercihlerini etkileyen faktörlerin tespit edilmesi ve bu faktörler üzerinden sosyal medya kullanımının ne tür demografik özelliklerle ilişkili olarak meslek tercihi ile anlamlı bir ilişki kurduğu açıklanmaya çalışılmıştır. Bu çalışma araştırma evreninde ulaşılan verilerden meslek tercihini etkileyen boyutları tespit etmeyi ve bu boyutların anlamlı farklılıklar oluşturduğu demografik kategorileri tespit etmeyi amaçlamaktadır. Nihai aşamada sosyal medya kullanımının meslek tercihini etkileyen hangi faktörler ve demografik özelliklerle ilişkili olduğunun tespit edilerek, öğrenci ve kurum tarafı için öneriler geliştirmeyi amaçlamaktadır. Çalışmanın birinci bölümünde, meslek seçimi ve meslek seçimine etki eden etmenlere yer verilmiştir. İkinci bölümde ise, İnternet sosyal medya, ülkemizde ve Dünyada sosyal medya kullanım yoğunluğuna ilişikin bilgiler yer almaktadır. Üçüncü bölümde çalışma evrenine uygulanan anketin SPSS programında işlenmesi sonucu ortaya çıkan bulgular ile birlikte doğrulayıcı faktör analizi yöntemi ile maddelerin faktör yükleri tespit edilmiştir. Elde edilen faktörlerin güvenirlik testi yapılmış, güvenirlik için Cronbach Alfa (α) istatistik testinden yararlanılmıştır. Elde edilen veriler hipotezleri sınamak üzere t-testi, Anova ve Ki-Kare testleri ile uygulamaya sokulmuştur. Elde edilen veriler Toplumsal Aktörlerin Yönlendirmesi, Bireysel Yetenek ve Özellikler, Mesleğin Sosyo-Ekonomik Getirisi ve Aile Üyelerinin Yönlendirmesi boyutlarına göre değerlendirilmiştir. Son olarak sonuç ve öneriler kısmında ise elde edilen bulgular değerlendirilmiş ve buna bağlı önerilerde bulunulmuştur. ABSTRACT If career choice and career planning, which is one of the most important turning points in human life, are not managed properly, it affects our quality of life by producing negative results. The impact area of social media, which is one of the factors affecting the career choices of people who are at the career planning stage, has been tried to be determined. In this study, a research was carried out to measure the effect of the social media usage intensity of students during profession selection in Karabük University and the results were evaluated by applying a questionnaire. In this context, it has been tried to explain the factors affecting the occupational preferences of the people and to explain what kind of demographic features the social media use has established with these factors and a meaningful relationship with the professional preference. This study aims to determine the dimensions affecting the choice of profession from the data obtained in the research universe and to identify demographic categories in which these dimensions create significant differences. In the final stage, it is aimed to develop suggestions for the student and institution side by determining which factors and demographic characteristics that affect the use of social media are related to the profession choice. In the first part of the study, factors affecting the choice of profession and choice of profession are included. In the second part, information about Internet social media and the density of social media usage in our country and in the world is included. In the third part, the factor loads of the items were determined by the confirmatory factor analysis method along with the findings that were obtained as a result of the survey applied to the study universe in the SPSS program. Cronbach Alpha (α) statistics test was used for reliability. The data obtained were put into practice with the t-test, Anova and Chi-square tests to test the hypotheses. The data obtained were evaluated according to the orientation of Social Actors, Individual Skills and Characteristics, Socio-Economic Returns of the Profession and the Guidance of Family Members. Finally, in the results and suggestions section, the findings obtained were evaluated and suggestions were made accordingly. en_EN
dc.language.iso tr en_EN
dc.subject Sosyal Medya; Meslek Seçimi; Kariyer Planlama; Meslek Seçimine Etki Eden Faktörler en_EN
dc.subject Social Media; Career Choice; Career Planning; Factors Affecting the Choice of Profession en_EN
dc.title Üniversite Öğrencilerinin Bölüm Ve Program Seçimlerini Etkileyen Faktörler Ve Sosyal Medya Kullanım Davranışı İlişkisi: Karabük Üniversitesi Örneği en_EN
dc.title.alternative The Relationship Between Factors and Social Media Usage Behavior Affecting University Students' Department and Program Choices: The Case of Karabuk University en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account