Karabuk University

The Effect of Reference Groups on Information Search Behavior in The Buying Process of Mobile Phones

Show simple item record

dc.contributor.author MUMIN, Almabrouk Abdullah Salıh
dc.date.accessioned 2020-09-17T12:20:28Z
dc.date.available 2020-09-17T12:20:28Z
dc.date.issued 2020-09-09
dc.identifier.uri http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/926
dc.description.abstract ABSTRACT Reference groups are one of the most important factors that contribute to influencing the behavior of individuals and groups. The human being is affected by his nature and affects the environment in which he lives, especially the people around him, because he is a social being whose life is based on interaction and communication with others and depends on them to satisfy his needs and desires, as it is He derives his culture with all its components through learning and interacting with the group to which his problem belongs, and he has the basic basis on which he bases his behavioral practices. Since the marketing success of business organizations depends primarily on the possibility of identifying customers, knowing their purchasing characteristics and behaviors, and analyzing the factors affecting them. Since reference groups are one of these factors, those responsible for marketing policies must study them and analyze their effects on purchasing behaviors, which helps in formulating targeted marketing strategies that ensure the success and excellence of organizations. This study aimed to address the concepts related to the nature of purchasing decisions, the mechanisms for taking them and their evaluation methods, and to clarify the types of reference groups that affect the purchasing decision of the consumer and focus on the basic groups. The analysis of the data obtained as a result of the questionnaire applied was made. In order to analyze the data, the questionnaire forms were transferred to IBM SPSS 25.0 program first, then with appropriate coding. In the analysis, factor analysis and reliability analyze of the effect scale of the reference groups on the information seeking behavior of the mobile phones were made during the purchase process. Descriptive statistics for the scale and scale items were determined. Descriptive statistics are specified as frequency (N), percentage (%), mean, standard deviation, minimum and maximum in the analysis. ÖZ Referans gruplar, bireylerin ve grupların davranışlarını etkilemeye katkıda bulunan en önemli faktörlerden biridir. İnsan doğasından etkilenir ve içinde yaşadığı çevreyi, özellikle çevresindeki insanları etkiler, çünkü hayatı başkalarıyla etkileşime ve iletişime dayalı, ihtiyaç ve isteklerini karşılamak için onlara bağımlı olan bir sosyal varlıktır, olduğu gibi, problemini ait olduğu grupla öğrenerek ve etkileşim kurarak kültürünü tüm bileşenleriyle türetir ve davranışsal uygulamalarına dayandığı temel temele sahiptir. Ticari organizasyonların pazarlama başarısı öncelikle müşterileri belirleme, satın alma özelliklerini ve davranışlarını bilme ve onları etkileyen faktörleri analiz etme imkanına bağlıdır. Referans grupları bu faktörlerden biri olduğundan, pazarlama politikalarından sorumlu olanlar bunları incelemeli ve satın alma davranışları üzerindeki etkilerini analiz etmelidir, bu da kuruluşların başarısını ve mükemmelliğini sağlayan hedefli pazarlama stratejilerinin formüle edilmesine yardımcı olur. Bu çalışma, satın alma kararlarının doğası, bunları alma mekanizmaları ve değerlendirme yöntemleri ile ilgili kavramları ele almayı ve tüketicinin satın alma kararını etkileyen ve temel gruplara odaklanan referans gruplarının türlerini açıklamayı amaçlamıştır. Uygulanan anket sonucunda elde edilen verilerin analizi yapılmıştır. Verileri analiz etmek için, anket formları önce IBM SPSS 25.0 programına, sonra uygun kodlamayla aktarıldı. Analizde, referans grupların cep telefonlarının bilgi arama davranışı üzerindeki etki ölçeğinin satın alma sürecinde faktör analizi ve güvenilirlik analizi yapılmıştır. Ölçek ve ölçek maddeleri için tanımlayıcı istatistikler belirlenmiştir. Tanımlayıcı istatistikler analizde frekans (N), yüzde (%), ortalama, standart sapma, minimum ve maksimum olarak belirtilmiştir. en_EN
dc.language.iso en en_EN
dc.subject Reference Groups, Information Search Behavior, Buying Process, Buying Behavior, Mobile Phones en_EN
dc.subject Referans Grupları, Bilgi Arama Davranışı, Satın Alma Süreci, Satın Alma Davranışı, Cep Telefonları en_EN
dc.title The Effect of Reference Groups on Information Search Behavior in The Buying Process of Mobile Phones en_EN
dc.title.alternative Mobil Telefonlarin Alım Sürecinde Referans Gruplarının Bilgi Arama Davranışına Etkisi en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account