Karabuk University

Tüketici Güven Endeksi, BİST Sanayi Endeksi Ve İmalat Sanayi Kapasite Kullanım Oranı Arasındaki İlişkinin Ampirik Analizi

Show simple item record

dc.contributor.author PAMİR, YILDIZ
dc.date.accessioned 2020-10-12T12:55:56Z
dc.date.available 2020-10-12T12:55:56Z
dc.date.issued 2020-09-12
dc.identifier.uri http://acikerisim.karabuk.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/948
dc.description.abstract ÖZET Ekonomik sistem hükümetlerin coğrafi bir bölge veya ülke genelinde mevcut kaynakları, hizmetleri ve malları düzenlediği ve dağıttığı bir araçtır. Ekonomik sistemler sermaye, emek, fiziksel kaynaklar ve girişimciler dâhil olmak üzere bütün üretim faktörlerini içermektedir. Ancak bir ekonominin sağlıklı işleyebilmesi için bu faktörler yeterli değildir. Tüketici tutumları da ekonomiyi yönlendirmede etkin bir rol oynamaktadır ve bu faktörün finansal olarak değerlendirilme imkânı yoktur. Bu faktörü yönetebilmek için ise, tüketicilerin güvenlerini kazanmak gerekmektedir. Tüketici güven endeksi, tüketici güvenini ölçmek için düzenlenen ve ekonominin durumuna ilişkin olarak tüketicilerin tasarruf ve harcama faaliyetleriyle ifade ettikleri iyimserlik derecesi olarak tanımlanan, ekonomik bir göstergedir. Tüketici güven göstergesi, beklenen finansal durumlara, genel ekonomik durum, işsizlik ve insanların tasarruf kabiliyetlerine ilişkin duygulara dayanan, ailelerin tüketim ve tasarrufları arasındaki ilişkiye bağlı olarak gelecekteki gelişmeleri gösteren bir göstergedir. Bu gösterge de sonuçlar yükseldiği zaman, tüketicilerin gelecekteki ekonomik durumlarına yönelik güvenlerinin artacağı, tasarruf etmeye daha az eğilimli olacağı ve önümüzdeki 12 ay içinde büyük harcamalar için para harcama eğiliminde olacağı beklenmektedir. Aksine bu göstergede sonuçlar düştüğü zaman, tüketicilerin gelecekteki ekonomik gelişmelere karşı karamsar bir tutum sergileyeceği, muhtemelen daha fazla tasarruf etme eğiliminde olup, daha az tüketme eğiliminde olacakları söylenebilir. Araştırmada İmalat Sanayi Kapasite Kullanım Oranı, BİST Sanayi Endeksi ve Tüketici Güven Endeksi olmak üzere üç adet değişken kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, İmalat Sanayi Kapasite Kullanım Oranından BİST Sanayi Endeksine uzun dönemli bir nedensellik ilişkisi saptanmış ve BİST Sanayi ile Tüketici Güven Endeksi arasında, karşılıklı ve uzun dönemli bir nedensellik ilişkisine rastlanmıştır. Araştırma sonucu beklentiler ile uyumlu gerçekleşmiş olup, sanayi verilerinin tüketici güvenini öngördüğü ispatlanmıştır. ABSTRACT The economic system is a means by which governments organize and distribute available resources, services, and goods across a geographic region or country. Economic systems contains factors of production, including capital, labor, the physical resources, and entrepreneurs. However, these factors are the economy is not enough to function properly. Consumer's attitudes are also an active role in leading the economy and there is no possibility of financial assessment of the factors. In order to manage these factors need to gain the trust of consumers. The consumer confidence index is an economic indicator which is organized to measure consumer confidence and by consumers regarding their savings and spending activities defined as the degree of optimism expressed regarding the state of the economy. The consumer confidence indicator is an indicator of future developments based on the relationship between consumption and savings of families, based on expected financial conditions, the general economic situation, unemployment and emotions of people's saving ability. When the results rise in this indicator, it is expected that consumers' confidence in their future economic situation will increase, they will be less prone to save and will tend to spend money on large expenditures in the next 12 months. On the contrary, when the results drop in this indicator, it can be said that consumers will behave in a pessimistic attitude towards future economic developments, they will probably tend to save more and consume less. Three variables were used in the study: Manufacturing Industry Capacity Utilization Rate, BIST Industry Index and Consumer Confidence Index. As a result of the research, a long-term causality relationship from Manufacturing Industry Capacity Utilization Rate to BIST Industry Index was determined and a reciprocal and long-term causality relationship was found between BIST Industry and Consumer Confidence Index. The result of the research was realized in line with the expectations and it was proved that industry data predicted consumer confidence index. en_EN
dc.language.iso tr en_EN
dc.subject Ekonomi, Ekonomik Sistem, Güven Faktörü, Güven Endeksi, Güven Göstergeleri en_EN
dc.subject Economy, Economic System, Confidence Factor, Confidence Index, Confidence Indicators en_EN
dc.title Tüketici Güven Endeksi, BİST Sanayi Endeksi Ve İmalat Sanayi Kapasite Kullanım Oranı Arasındaki İlişkinin Ampirik Analizi en_EN
dc.title.alternative Empirical Analysis of the Relationship Between Consumer Confidence Index, BIST Industry Index and Manufacturing Industry Capacity Utilization Rate en_EN
dc.type Thesis en_EN


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account